ntfs-3g ή ext2ifs

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Mon Mar 30 20:06:28 EEST 2009

Θοδωρής Λύτρας wrote:
> Στις Δευ 30 Μαρ 2009, ο/η George Notaras έγραψε:
>
> Ειλικρινά δε καταλαβαίνω που είναι το μπέρδεμα,

Δεν είναι θέμα μπερδέματος, αλλά, εφόσον τις ίδιες δουλειές μπορώ να τις
κάνω και στα δύο λειτουργικά, για ποιο λόγο να χρησιμοποιώ και τα δύο ως
κύρια λειτουργικά; Πρακτικά, δεν έχει αξία. Μπορώ να έχω πχ τα Windows
ως κύριο λειτουργικό και το Linux ως δευτερεύων για να κάνω μόνο
beta-testing και bug hunting, το οποίο είναι ακριβώς αυτό που σκοπεύω να
κάνω.

> όπως και το γιατί θες να
> γυρίσεις στα Windows.

Ο λόγος είναι βασικά ένας. Γιατί τα apps των GNOME/KDE, καθώς και πολλές
άλλες εφαρμογές με γραφικό περιβάλλον είναι υπερβολικά buggy. Για
παράδειγμα, σήμερα το μεσημέρι έγραψα ένα image σε ένα dvd από τον
nautilus. Το brasero (cd/dvd butning app), έχει γίνει το default burning
app. Ξεκινάει, υπολογίζει το checksum του image, το γράφει στο dvd και
στη συνέχεια υπολογίζει το checksum του dvd. Και πάνω που πάω να πω
"Ντάξει, όλα κομπλέ αυτή τη φορά!" να σου το error στο τέλος της
διαδικασίας: "Error while burning. Some files may be corrupted on the
disc.". Βαζω δευτερο δισκάκι. Πάλι τα ίδια. "Δεν μπορεί να είναι τόσο
μάπα αυτά τα δισκάκια!" λέω και υπολογίζω το checksum του image και του
dvd manually. Για να μην τα πολυλογώ τα checksums ήταν ολόιδια.

Αν δεν είναι το brasero, θα είναι το beagle που θα σταματήσει ξαφνικά να
κάνει index το filesystem. Αν δεν είναι το beagle, θα είναι ο firefox
που θα κρασάρει όταν θα έχει πολλά tabs με flash περιεχόμενο. Αν δεν
είναι ο firefox, θα είναι το pulseaudio, αν δεν είναι το pulseaudio, θα
είναι ο nautilus και πάει λέγοντας. Τα updates που θα λύσουν αυτά τα
προβλήματα πιθανότατα θα δημιουργήσουν άλλα. Υπό τέτοιες συνθήκες είναι
αδύνατο να προγραμματίσει κανείς την παραμικρή δουλειά.

Γενικά στη ζωή μου έχω υπάρξει πολύ απρογραμμάτιστος. Αυτός είναι ο
λόγος που έχω μείνει πίσω σε πάρα πολλούς τομείς. Όσον αφορά τους
υπολογιστές τουλάχιστον, κατέληξα ότι τα GNOME/KDE δεν με βοηθούν να
οργανώσω καλύτερα και να ολοκληρώσω όσες υποχρεώσεις σχετίζονται με τον
υπολογιστή. Αντίθετα μου δημιουργούν συνεχώς προβλήματα.

> Εφόσον μιλάμε για standalone μηχάνημα, που είναι το κακό να έχει κανείς ένα
> VFAT partition για να βλέπει τα αρχεία του και από τα Windows και από το
> Linux???
>
> Και μην ακούσω τα περί ασφάλειας δεδομένων, κλπ (με τα οποία επί τεχνικής
> βάσεως συμφωνώ - διάβαζα πρόσφατα το πως το FAT υλοποιεί τα long filenames
> και ανατρίχιασα!) διότι δε φαίνεται να μας πειράζει που όλα μας τα φλασάκια
> είναι φορμαρισμένα σε FAT. Είναι reasonably αξιόπιστο για το μέσο χρήστη (σε
> αντίθεση με το NTFS), και καλώς ή κακώς είναι το "ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο"
> [...]

Δε διαφωνώ. Αλλά υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί. Εδώ[1] έχει κάποιες
διαφορές μεταξύ ntfs και fat. Ίσως υπάρχουν και καλύτερα συγκριτικά,
αλλά αυτό βρήκα πρόχειρο. Το κριτήριο "performance" ίσως να εξηγεί το
λόγο που το FAT είναι διαδεδομένο στα φλασάκια.

[1] http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

> Τώρα αν κάποιος θέλει σώνει και καλά τα αρχεία του να βρίσκονται σε κάποιο
> σύγχρονο filesystem, υπάρχει και η λύση του να έχεις ένα extra partition σε
> FAT στο οποίο να έχεις αντίγραφο των αρχείων που θες να βλέπεις από Windows,
> και να ρυθμίσεις το rsync ώστε να τα συγχρονίζει όταν μπαίνεις κι όταν
> βγαίνεις από το Linux.

Ναι, αλλά φτάνουμε στα όρια της χακιάς.

> Η αποφασίζεις, όπως έχω κάνει εγώ για παράδειγμα, οτι τα MP3 σου δεν
> ενδιαφέρεσαι να τα ακούς από τα Windows και τα βάζεις σε ένα xfs partition
> (replace xfs with your filesystem of choice).
>
> Τώρα αν πραγματικά δε μπορείς να χρησιμοποιήσεις FAT, αναγκαστικά πας σε
> ntfs-3g, κάνεις το σταυρό σου, και φροντίζεις να παίρνεις backup. Πάντως από
> αυτά που έχω διαβάσει οι απώλειες δεδομένων με το ntfs-3g γίνεται κυρίως όταν
> δε γίνεται καθαρό umount, είτε από το Linux είτε από Vista.
>
> Σε δίκτυο πάντως δεν υπάρχει θέμα, η λύση είναι Samba. Στη δουλειά μας
> [...]

Αν το πάρω απόφαση (είναι δύσκολο να αλλάξει κανείς συνήθεια) να το
γυρίσω σε windows στο desktop, τότε όλα τα data θα βρίσκονται σε ntfs.
Δεν βρίσκω νόημα σε οποιαδήποτε άλλη λύση. Θα υπάρχει φυσικά και κάποιο
partition με linux ή και opensolaris (που έχω εδώ και καιρό στα υπόψιν),
αλλά αυτά θα χρησιμοποιούνται μόνο για testing και bug-hunting στα
GNOME/KDE.

Linux χρησιμοποιώ ως μοναδικό λειτουργικό σε δυο άλλους υπολογιστές στο
σπίτι. Ευτυχώς τρέχουν μόνο command line προγραμματα και όλα είναι
φανταστικά.