FYI: Nokia to License Qt Under LGPL

Θοδωρής Λύτρας thlytras at gmail.com
Wed Jan 14 22:16:08 EET 2009

Στις Τετ 14 Ιαν 2009, ο/η george fragos έγραψε:
> Επειδή φαίνεται ότι το παρακολουθείς το θέμα, μήπως θα ήταν δυνατόν να
> μας δώσεις μια σύνοψη επί των εξελίξεων γραμμένη από εσένα, ώστε να
> διαφωτιστούν όσοι (κι εγώ, μεταξύ αυτών) αδυνατούν να ενημερωθούν
> σχετικά...;
>
> Γ.Φ.

Ευχαρίστως...

Εν τάχει: η άδεια LGPL είναι παράγωγο της GPL ειδικά για βιβλιοθήκες, κλπ, και
επιτρέπει τη χρησιμοποίησή τους και σε εφαρμογές κλειστού κώδικα. Αντίθετα η
GPL σε υποχρεώνει το λογισμικό που θα γράψεις με τη χρήση της
βιβλιοθήκης/toolkit/κλπ να είναι κι αυτό GPL (ή συμβατή opensource άδεια).

Από τα 2 μεγάλα toolkit, GTK και Qt (που αποτελούν τη βάση του GNOME και του
KDE αντίστοιχα), το πρώτο ήταν υπό την LGPL και επομένως κάποιος που γνώριζε
GTK μπορούσε και να γράψει τόσο ανοιχτό κώδικα, όσο και κλειστό.

Αντίθετα η Qt τελούσε υπό την GPL, ενώ για να τη χρησιμοποιήσεις σε μια
εφαρμογή κλειστού κώδικα έπρεπε να πληρώσεις για μια commercial άδεια.
Γι'αυτό παρ'ότι ιδίως η τελευταία έκδοσή της (Qt 4) είναι έτη φωτός πιο
προχωρημένη από την GTK (flamebait) και επιτρέπει cross-platform
προγραμματισμό καθώς ο ΙΔΙΟΣ κώδικας μπορεί να μεταγλωττιστεί natively στις 3
κύριες πλατφόρμες (Linux, Mac, Win), εν τούτοις πολλοί -ιδίως εταιρίες- την
απέφευγαν.

Τώρα που και η Qt θα γίνει LGPL, αίρεται το μεγαλύτερο εμπόδιο για την
υιοθέτηση του toolkit από πάρα πολύ κόσμο.

Αυτά εν πολλή συντομία... Για περισσότερα, στο επόμενο άρθρο μου στο ελληνικό
Linux Format ;-) (προσοχή, διαφήμιση :) )

Θοδωρής

--
"Beauty is transitory"
"Beauty survives"