εξομολογήσεις ενός χρήστη linux

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Sat Apr 4 18:38:25 EEST 2009

On Sat, 04 Apr 2009 16:30:33 +0300, Houtouridis Christos <houtouridis.ch at gmail.com> wrote:
> Πρέπει όμως να αναρωτηθούμε και τί λέμε απλό χρήστη. Γιατί κατά τι
> γνώμη μου αυτό το "είδος" δεν ευδοκιμεί στο linux.  Για το linux ο
> χρήστης είναι και admin, είναι και developer, είναι, είναι --είναι
> --is --is ktl....... Και για να είναι όλα αυτά θα πρέπει να
> διαβάσει/δουλέψει πολύ και πάνω απο όλα δεν θα πρέπει να βλέπει το PC
> σαν προϊόν, που με ένα μαγικό τρόπο "απλά δουλεύει".

Κι όμως.  Υπάρχουν πολλές διαβαθμίσεις του «απλού χρήστη» και πολλές
φορές το _ίδιο_ άτομο είναι απλός χρήστης για το πρόγραμμα Α και uber
poweruser για το component B.

Το γεγονός ότι κάποιος ξέρει, ας πούμε, πώς ακριβώς γίνονται compile τα
διάφορα μέρη ενός BSD kernel δε σημαίνει ότι αυτόματα είναι και ο πιο
έμπειρος άνθρωπος του κόσμου στο να ρυθμίζει το hald του GNOME με το
χέρι, γράφοντας valid XML files.

Επειδή *δεν* είναι ανθρωπίνως δυνατόν να ξέρει κανείς τα πάντα για τα
πάντα, είναι ταυτόχρονα σωστο και λάθος αυτό που λες για τους απλούς
χρήστες.  Χρειάζεται μια ισορροπία μεταξύ της κατάστασης πλήρους άγνοιας
που έχει ένα mouse-click drone και την ιδεατής αλλά ουτοπικής κατάστασης
που _ένας_ άνθρωπος ξέρει τα πάντα για τα πάντα.

Ακόμα κι όταν κανείς έχει όλο το χρόνο που χρειάζεται για να γίνει
«admin στη θέση του admin» όμως, δεν είναι παράλογο να θέλει ορισμένες
στιγμές ένα σύστημα που Απλά Παίζει(ΤΜ).  Εκτός από τους hackers, οι
οποίοι σχεδόν φτάνουν σε μυστικιστικό οργασμό μόλις καταλάβουν ένα
περίεργο κομμάτι της τεχνολογίας, υπάρχουν και οι «απλοί» άνθρωποι που
γενικά έχουν εκτός από κόλλημα με τους υπολογιστές και αυτό το πράγμα
που το λένε «ζωή».  Ε γι αυτούς τους ανθρώπους, το να απαιτείς να
κάτσουν να μάθουν, ας πούμε, τη διαφορά που έχει ένα TAB από SPC σε
Sendmail macro rulesets, είναι τουλάχιστον αφελές, για να μην πώ ότι
είναι σχεδόν εγκληματικό :P