nas

Apollon Koutlidis apollon at planewalk.net
Mon Nov 24 13:44:26 EET 2008

Να συμπληρώσω κι εγώ κάτι λίγα στις απαντήσεις του Γιώργου και του
Αλέξανδρου:

john.z at freemail.gr wrote:
> kalimera kai pali , epeidi den edosa kai polles plirofories gia ton nas pou thelo
> a)to hardware to dialego ego , ara skeftome ena motherboard pou na exei raid controller , H kapoio pci controler pou na einai linux compatible
> b)clients --> linux, windows xp/sp2,windows vista /sp1, windows2003/SP2,windows2008

Δε μας είπες *πόσους* clients και αυτός είναι σημαντικός παράγοντας. Το
hardware/RAID setup και το πλήθος των δίσκων προσδιορίσουν το μέγιστο
throughput και τα μέγιστα IOPS που μπορείς να περιμένεις. Οι επιδόσεις
του RAID5 υπολείπονται αυτών του RAID1/10 στις περισσότερες περιπτώσεις.
Για χρήσεις τύπου database ή mail server (και οι δύο συνήθως IOPS-bound)
προτιμάται κατά κόρον RAID1/10. Για διαφοροποιημένες χρήσεις πιθανώς
είναι σκόπιμο να εξετάσεις την πιθανότητα πολλαπλών RAID volumes - έτσι
μπορείς να έχεις έλεγχο του ποιες εφαρμογές μοιράζονται ποια spindles
και ποιο RAID type χρησιμοποιούν.

Προφανώς, με έναν καλό hardware RAID controller μπορείς να περιμένεις
πολύ καλύτερες επιδόσεις σε throughput και IOPS απ' ότι με software.
Ταυτόχρονα αυξάνεις τη μέγιστη χωρητικότητα του συστήματος καθώς η CPU
είναι ελεύθερη ν' ασχοληθεί με περισσότερους clients αντί να υπολογίζει
checksums.

> c)skeftome na valo tosous diskous ,osous mporei na parei , gia arxi 4 disk raptores 300GB ,15k
> auto pou thelo einai mia mikri dianomoi pou na mporo na tin diaxeirizome apo web kai ssh ,

Η διαχείριση έχει ήδη συζητηθεί, το μόνο που έχω να συμπληρώσω είναι ότι
θες και κάτι για monitoring - το RAID είναι άχρηστο όσους hot-spare κι
αν έχεις αν δεν ξέρεις πότε "έσκασε" ένας δίσκος ώστε να τον
αντικαταστήσεις άμεσα. Το "πόσους δίσκους μπορεί να πάρει" είναι θέμα
case και όχι motherboard - ειδικά τώρα που έχουμε το PCIe. Αν ξεμείνεις
από χώρο μέσα στο case (ή έχεις προβλήματα cooling) μπορείς πάντα να πας
και σε εξωτερικά (π.χ. eSATA) enclosures.

> d)epeidi ta perisotera data tha einai apo windows client , to thema tou backup einia mia istoria pou thelei arketo sxediazmo ,exete kamia idea , px backup se external disk ? esata? kai se ti morfi ?akoma den to exo vrei

Ποιες είναι οι backup ανάγκες σου; πόσο αξίζουν τα δεδομένα που θα
καταλήξουν στο NAS; τι retention period χρειάζεσαι; ποιος είναι ο
αναμενόμενος ημερήσιος ρυθμός μεταβολής των αποθηκευμένων δεδομένων;
μπορείς να κάνεις hot backup ή απαιτείται "συνεννόηση" με την εφαρμογή
(π.χ. databases, M$ Exchange); Αυτές θα είναι οι παράμετροι που θα σε
βοηθήσουν να διαλέξεις backup λύση. Αν έχεις 1.2Tb δεδομένων και το 10%
αλλάζει ημερησίως, ένα πλάνο για weekly full + 5 incremental απαιτεί
γύρω στα 1.8Tb στο backup medium για μόλις μία εβδομάδα retention. Η
αρχική επένδυση για backup εύκολα μπορεί να ξεπεράσει αυτήν του disk
storage - αυτό που πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ωστόσο είναι ότι το
κόστος ανά GB σε ταινίες είναι (ακόμα) ΠΟΛΥ χαμηλότερο από αυτό των δίσκων.

Αντί επιλόγου: αν τα δεδομένα που θα καταλήξουν στο NAS αξίζουν 100 ευρώ
(δηλ. τόσο θα κόστιζε να παραχθούν εξ' αρχής) τότε δεν έχει νόημα να
επενδύσεις 500 ευρώ για να τα προστατέψεις. Αν από την άλλη αξίζουν
10000 ευρώ και τα μισά χαθούν επειδή κάπου τσιγκουνεύτηκες 500 ευρώ
(είτε σε hardware είτε σε ώρες εργασίας)...;

Και μια τελευταία επισήμανση: Το δεύτερο e-mail σου δεν ήταν απάντηση σε
κάποιο από τα προηγούμενα με αποτέλεσμα να "σπάσει" το thread όπως
μπορείς να δεις εδώ:
http://lists.hellug.gr/pipermail/linux-greek-users/2008-November/thread.html

Φιλικά,

Απόλλων