Semi-read-only filesystem

Antonis Christofides anthony at itia.ntua.gr
Sun Nov 23 13:38:49 EET 2008

Έχω ένα κουφό πρόβλημα. Το filesystem (xfs), όταν δημιουργώ καινούργιο
αρχείο, όλα καλά. Όταν πάω να τροποποιήσω ένα υπάρχον αρχείο, λέει
"Read-only filesystem". Αν π.χ. πάω να touch ένα αρχείο που δεν
υπάρχει, τότε το δημιουργεί μεν, αλλά βγάζει μήνυμα ότι δεν μπορεί να
αλλάξει τα attributes γιατί είναι read-only filesystem.  (Δηλαδή, απ᾽
ό,τι καταλαβαίνω, στη φάση δημιουργίας του αρχείου όλα πήγαν καλά,
αλλά μετά, στη φάση αλλαγή attributes, έφαγε πόρτα.)

Πιο αναλυτικά, γιατί το πρόβλημα είναι μεγάλο και σύνθετο:

Έχω τον ubuntu kernel 2.6.27 σε Ubuntu 8.10.

Το προβληματικό filesystem είναι το root filesystem, xfs σε RAID0,
/dev/md2 = /dev/sda2+/dev/sdb2. Στο /dev/sda1 είναι το /boot. Οι δύο
δίσκοι είναι ένας IDE και ένας SATA.

Παράδοξο (1): Όταν μπουτάρω από το Ubuntu 8.10 alternate CD, τότε ο
IDE γίνεται sda και ο SATA sdb. Όταν μπουτάρω από τους σκληρούς, τότε
πάει αντίθετα. Φυσικά ψιλοσκασίλα μου.

(Το μπουτάρισμα από τους σκληρούς γίνεται με τον MBR του IDE, που
ακολούθως διαβάζει το stage2 από τον SATA, sda1. Μπορώ αν θέλω να
μπουτάρω από τον MBR του SATA, είναι θέμα ρύθμισης BIOS.)

Παράδοξο (2): Το stage2 φορτώνει τον kernel, αλλά ο kernel δεν μπορεί
να mount το root file system, παρόλο που έχει (στο initramfs) το
module md. Λέει "/dev/md2 does not exist" και με ρίχνει σ᾽ ένα
busybox. Και αυτό το πρόβλημα ψιλοσκασίλα μου, γιατί εντάξει,
μπουτάρισμα είναι, κάποια παράμετρο έχω κάνει λάθος ή κάτι δεν είναι
σωστό στο initramfs, δεν βρίσκει το root file system. Στο busybox
του λέω "mdadm --assemble /dev/md2 /dev/sda2 /dev/sdb2" και μετά
"exit" και μπουτάρει. Αν δεν υπήρχε το παράδοξο (3), μετά θα την
έβρισκα την άκρη.

Παράδοξο (3): Αφού assemble το /dev/md2 και το βάλω να μπουτάρει, όλα
πάνε καλά μέχρι εκεί που λέει "mounting local filesystems". Από κάτω
βγάζει αμέσως μήνυμα ότι δεν μπορεί να πειράξει το /etc/mtab.tmp γιατί
είναι "read-only filesystem" (όπως περιέγραψα στην αρχή, έχει
καταφέρει να δημιουργήσει το /etc/mtab.tmp και μετά δεν μπορεί να το
update). Το σύστημα ξεκινάει, και μπορώ να το κάνω να τρέξει και X,
αλλά φυσικά έχει ένα σωρό προβλήματα.

Αν ξεκινήσω το σύστημα από το CD και κάνω mount κάπου το /dev/md2,
τότε συμπεριφέρεται φυσιολογικά.