kubuntu 7.10 on IBM Thinkpad T23

Alexandros Papadopoulos apapadop at alumni.cmu.edu
Sun Jan 27 22:39:45 EET 2008

Μετά από ΑΚΟΜΑ ένα δίσκο τηγανισμένο (μα καλά *ένας* τους δε θα βγάλει
την εγγύηση;) είπα αντί του παραδοσιακού full restore να κάνω
εγκατάσταση νεότερου distribution και κατόπιν επιλεκτικό data restore.
Προς το παρόν είμαι σε μια φάση αναποφασιστικότητας και δε ξέρω κατά
πόσο θα κρατήσω το παρόν setup, αλλά είπα επειδή έφαγα 5-6 ώρες με όλα
αυτά να μοιραστώ με τη λίστα τις εμπειρίες μου μπας και βοηθηθεί στο
μέλλον κάποιος.

Hardware είναι ένα laptop της IBM, Thinkpad T23 type 2647-GGU ,
αγορασμένο το 2002. CPU: Intel PIII mobile @ 1000MHz και RAM 512MB.

Εδώ και αρκετό καιρό είχα το Ubuntu 6.06 LTS ως main λειτουργικό και
δεν είχα κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Είχα δεχτεί ότι πχ GoogleEarth δε
μπορούσα να έχω χωρίς να τρώω κολλήματα, αλλά το είχα αποδόσει στη
ποιότητα του S3 (savage) driver του πυρήνα. Κατά τα άλλα παίζαν όλα
φίνα. Αλλά αν έχεις όρεξη...

Ήθελα encrypted filesystem και latest & greatest σε γραφικό περιβάλλον
και εφαρμογές. Επίσης είμαι KDEάκιας οπότε το kubuntu είναι προφανής
επιλογή.

Ξεκινάμε με kubuntu 7.10 alternate cd [0]. Απαραίτητο εφόσον θέλω
encrypted filesystems από τα γενοφάσκια (installer). Ο text installer
(γνωστός από το Debian) δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα και
διορθώνει τις απροσεξίες μου. Φτιάχνω τα partitions, κάνει την
εγκατάσταση, συνδέεται στο Internet κτλ και σύντομα έχω ένα φρέσκο
kubuntu 7.10!

Με το πρώτο boot διαπιστώνω πως τα encrypted filesystems θέλουν
ξεκλείδωμα ΕΝΑ-ΕΝΑ κατά το boot και δεν υπάρχει κάποιος προφανής
τρόπος να έχεις ένα "master passphrase" για όλα. Οπότε ξαναστήνω το
λειτουργικό, αυτή τη φορά με partition layout πιο μινιμαλιστικό (μόνο
/ και swap) και έτσι έχω να πληκτρολογήσω το passphrase μόνο δύο φορές
σε κάθε boot. Ευτυχώς που υπάρχει το sleep...

Στο γραφικό περιβάλλον πλέον παρατηρώ ένα-δυο πραγματάκια που ακόμα
δεν έχουν τελειοποιηθεί.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ
===================
Στο KDE, αντίθετα με το Gnome, φαίνεται να υπάρχει φοβερή δυσκολία στο
να αλλάζει κάποιος keyboard layout από Αγγλικά->Ελληνικά και τούμπαλιν
με Alt+Shift όπως έχουμε συνηθίσει από τα ακατανόμαστα.

Η λύση απαιτεί manual edit (μπλιαχ για νέο χρήστη που υποτίθεται πως
είναι το target group του ubuntu). Ανοίγουμε με ένα διορθωτή (vi ή
ό,τι μας φωτίσει ο Αλλάχ) το αρχείο ~/.kde/share/config/kdeglobals,
βρίσκουμε τη γραμμή που λέει

Switch to Next Keyboard Layout=default και την αλλάζουμε σε
Switch to Next Keyboard Layout=Alt+Shift_L

Μετά για ανεξιχνίαστους λόγους πρέπει να πάμε "System
Settings"->"Regional&Language"->"Keyboard Layout" και να ξε-τσεκάρουμε
το "Enable keyboard layouts" (αν ειναι επιλεγμένο) και να το
ΞΑΝΑ-τσεκάρουμε. Τώρα πρέπει να παίζει σωστά, με σημαιούλα κάτω δεξιά
κτλ.

Αλλά μετά από λίγο παρατήρησα ότι υπήρχε μια μικρή αλλά λίαν σπαστική
καθυστέρηση κάθε φορά που άλλαζα. Ίσως το 1GHz δε φτάνει για να
αλλάζει γρήγορα η σημαιούλα, τι να πω. Όπως και να'χει χρησιμοποίησα
για ακόμα μια φορά τις οδηγίες του djart[1] και θυσίασα τη σημαιούλα
του KDE για να έχω άμεσο layout switching απευθείας μέσω Χ. Eπίσης
έτσι έχω και το σύμβολο του ευρώ (€) ενώ με το άλλο κόλπο του KDE δεν
έπαιζε.

UPGRADING
===================
Εδώ ο package manager (ή κάποιο από τα 73 layers που έχει από πάνω
του) μπερδεύτηκαν και μου πρότειναν να... αναβαθμίσω στο νεότερο
distribution [2] (ταράμ ταράααμ...) που δεν υπάρχει φυσικά. Το αγνόησα
και στο επόμενο dist-upgrade μέσω γραφικού ήταν μια χαρά.

PERMISSIONS non-issue
===================
Για κάποιο λόγο ένας νέος file manager που δεν τον είχα ξαναδεί
ονόματι Dolphin όταν κλείνει πετάει αυτό [3] το ενοχλητικό μήνυμα. Τα
permissions του directory εκείνου είναι μια χαρά, και ο δίσκος δεν
είναι καθόλου γεμάτος...

FLASH plugin
===================
Προς μεγάλη μου έκπληξη ο adept ή όπως αλλιώς λένε αυτό το πράμα γύρω
από το aptitude που είναι wrapper του apt που είναι wrapper του dpkg
που είναι wrapper κάποιου άλλου πράγματος (θα καταλήξουμε σε μοριακό
επίπεδο γι'αυτό σταματάω) απέτυχε να εγκαταστήσει το Adobe Flash
plugin και είπε [4] πανευτυχής ότι τα κατάφερε! Τσκ, τσκ... Η λύση
είναι η εγκατάσταση είτε μέσω command line (# aptitude install
flashplugin-nonfree), είτε με το χέρι (κατεβάζουμε plugin installer
από adobe.com, extract, chmod +x και το τρέχουμε σα root).

SKYPE
===================
Παίζει τέλεια με το πακέτο από το skype.com. Με ένα
# dpkg -i skype-debian_1.4.0.118-1_i386.deb

τα έχετε όλα στο πιάτο.

GOOGLE EARTH
===================

Όπως προανέφερα ήταν το μοναδικό πρόβλημα του υπολογιστή μου - κόλλαγε
η κάρτα γραφικών και έχανα πληκτρολόγιο, άρα σχεδόν όλα (ειδικά τώρα
που δεν έχω 2ο μηχάνημα στο σπίτι και δεν έχω τη πολυτέλεια του ssh,
ΌΛΑ). Αλλά στο εκπληκτικό thinkwiki [5] διάβασα πως είναι γνωστό θέμα
και έχει γιατροσόφι:
Στο /etc/X11/xorg.conf και section Device βάζουμε τις γραμμές
        Option          "BusType" "PCI"
        Option          "DmaMode" "None"

Τώρα το section μου είναι:
Section "Device"
        Identifier      "S3 Inc. SuperSavage IX/C SDR"
        Driver          "savage"
        BusID           "PCI:1:0:0"
        Option          "BusType" "PCI"
        Option          "DmaMode" "None"

και παίζει μούρλια (δηλαδή δε κολλάει, 3D δεν έχει η κάρτα και
σφίγγεται φοβερά με το GoogleEarth αλλά αντέχει...)

FAN SPEED
==============
Κάτι άλλο που ανακάλυψα στο thinkwiki [6] είναι ότι ρυθμίζεται η
ταχύτητα του ανεμιστήρα (αυτά τα laptop έχουν έναν ανεμιστήρα όλο κι
όλο) κατά βούληση:

# echo 0x2F 0x00 > /proc/acpi/ibm/ecdump (fan off)
# echo 0x2F 0x02 > /proc/acpi/ibm/ecdump (low speed)
# echo 0x2F 0x04 > /proc/acpi/ibm/ecdump (medium speed)
# echo 0x2F 0x07 > /proc/acpi/ibm/ecdump (maximum speed)
# echo 0x2F 0x80 > /proc/acpi/ibm/ecdump (automatic - default)
# echo 0x2F 0x40 > /proc/acpi/ibm/ecdump (disengaged)

Αυτό ήλπιζα να μπορεί να κρυώσει και το δίσκο λίγο (ο οποίος βράζει
σταθερά στους 40 βαθμούς) αλλά απ'ότι φαίνεται η θερμότητά του δε
διαφεύγει προς το ανεμιστηράκι. Άρα τζίφος. Έχει πλάκα πάντως να
μπορείς να ελέγξεις τα πάντα στο μηχάνημά σου με μια εντολή!

DISK ENCRYPTION
==================
Τι να πω, δεν έχω θείο στην NSA να δοκιμάσει κατά πόσο είναι ασφαλές
το συγκεκριμένο implementation του AES με 256 bits και το συγκεκριμένο
passphrase μου. Πάντως το (k)ubuntu στο boot ζητάει ευγενικά το
passphrase για κάθε encrypted filesystem (είπαμε root και swap
απαραιτήτως). Α, μειονέκτημα αποτελεί το ότι απαιτείται ξεχωριστό
(unencrypted) /boot partition, όπως με πληροφόρησε ο Debian εεε
συγγνώμη kubuntu installer.

Στο μηχάνημά μου επίσης με δυσαρεστεί το ότι έχω ένα ωραίο process που
λέγεται kcryptd/0  και μου τρώει κατά τη διάρκεια σοβαρού Ι/Ο από 5%
έως 30% ! Δε το περίμενα τόσο βαρύ πεπόνι.

iostat εννοείται πως δε τολμάω καν να τρέξω για να μη πετάξω το laptop
απ'το παράθυρο.

ΓΕΝΙΚΑ
==================
Καλά παίζει ως distribution, έχει λύσει κάποια βασικά μέρη προβλημάτων
(πχ fonts, locales, X config, USB mouse, USB removable devices &
mountpoints και λοιπά κουραφέξαλα που έπρεπε να κάνεις με το χέρι -
έλεος) αλλά δυστυχώς έχει ακόμα κάποια χαζά bugs. O knetworkmanager
ενώ έχει πολλά υποσχόμενο interface, τελικά είναι αναξιόπιστος και τα
κάνει σαλάτα με modules, interfaces, routes και gateways. Επίσης ο
πυρήνας αναγνωρίζει τον IDE δίσκο μου ως /dev/sda κάνοντάς μου τζάμπα
αναβάθμηση σε Serial interface :-P

Καμμία πόρτα δεν ακούει by default (secure by default - εύγε!) και οι
PCMCIA συσκευές που δοκίμασα (modem & USB 2.0 dongle) παίζουν μια
χαρά, το ίδιο και το κινητό τηλέφωνο (Sony Ericsson K510i). Α επίσης ο
package manager μου πρόσφερε να φέρει driver και για το winmodem μου!
Εντυπωσιάστηκα αλλά αρνήθηκα ευγενικά.

Επίσης κάποια μενού, κουμπιά κτλ είναι χαοτικά. Έχουν παραβιάσει τις
βασικές αρχές usability αντικαθιστώντας το "Yes, no, next, back, ok,
cancel" mantra με κάτι κουμπιά του στυλ "process, proceed, check
dependencies" και κάτι τέτοια μπερδευτικά.

Power management δουλεύει υποδειγματικά (CPU stepping, sleep/resume,
LCD dimmer, builtin LED light) καθώς και το widget που δείχνει το
master volume όταν πατάς τα volume keys - ωραίο! Ηχεία, μικρόφωνα κτλ
παίζουν επίσης απροβλημάτιστα.

Το μόνο που ΔΕΝ είδα, και στο ubuntu 7.10 παίζει θεσπέσια, είναι
εύκολο plugin download για τον media player. Στο kubuntu λέει δε
παίζει το αρχείο, και σε αφήνει να ψάχνεσαι (ευτυχώς υπάρχει
πακεταρισμένος ο mplayer). Στο ubuntu σου πρόσφερε τη δυνατότητα να
κατεβάσεις extra codecs και με 2 κλικ ήσουν έτοιμος.

Ελπίζω κάποιος κάποτε να βρει κατιτίς χρήσιμο στα παραπάνω.

-Α

[0] http://ftp.ntua.gr/pub/linux/ubuntu-releases/kubuntu/gutsy/kubuntu-7.10-alternate-i386.iso
[1] http://members.hellug.gr/djart/grlinux-3.html#ss3.1
[2] http://www.postimage.org/image.php?v=aV1uuGmr