/home backup

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Tue Feb 19 16:18:38 EET 2008

On Sun, 2008-02-17 at 14:21 +0200, Vangelis Katsikaros wrote:
> Kalhmera
> Eimai neos sthn lista kai sto linux (exw gyrizei se full linux gia to
> kathhmerhno mou OS edw kai 3 mhnes).
>
> Twra pou arxhse na perna o kairos arxhsa na skeftomai gia backup pio
> genikou xarakthta. Exete tips kai links gia na ginei swsta h diadakasia?
> px na krathsoun ta programmata (akoma kai to gnome?) tis idies
> rythmiseis (ftanoun mono oi .xyz dirs?)
>
> Exo debian kai to /home DEN einai se diaforetiko partition.

Μέσα στο home directory υπάρχουν πάντα πολλά άχρηστα πράγματα, πχ
thumbnails από previews αρχείων, διάφορα χύμα downloads, αρχεία
multimedia κτλ. Καλό θα είναι να μην συμπεριληφθούν στο backup
χρησιμοποιώντας τα διάφορα exclude patterns που υποστηρίζει κάθε
πρόγραμμα.

=== off-topic
BTW, ποτέ δεν κατάλαβα γιατί σε όσα multiuser λειτουργικά έχω
χρησιμοποιήσει δεν δίνεται αρκετή βαρύτητα στο ότι ακόμη και οι αρχάριοι
χρήστες προτιμούν να αποθηκευουν τα multimedia αρχεία τους σε shared
file repositories και όχι μέσα στο "home" τους ή στο "my documents" κτλ.
===

Οπότε καλό θα είναι να τρέξεις κάποιο πρόγραμμα σαν το baobab ή κάτι
σαν:

  du --max-depth 1 ~/ | sort -rn

για να δεις μήπως υπάρχει κάποιος κατάλογος στον οποίο καταναλώνεται
πολύς χώρος σε άχρηστα πράγματα και να τον αποκλείσεις από το backup.

Σχετικά με τα προγράμματα backup, προσωπικά έχω περάσει από τα παρακάτω
στάδια.

1) Προσπάθεια για incremental backups με το tar. -- γίνεται, αλλά
απαιτεί περισσότερη σκέψη από όσο θα έπρεπε για να πραγματοποιηθεί και
πολύ περισσότερη για να γίνει το restore. Μια λύση είναι να βάλεις το
"backup script" να σου γράφει το "restore script", αλλά προσωπικά δεν
μου άρεσε σαν λύση.

2) Επιμονή στο tar και προσπάθεια για ψευτο-incremental backups. Αυτή τη
φορά με το εξής σύστημα.

cron.daily -- κάνει full backup των καταλόγων και στο archive δίνεται το
όνομα: mybackup_{Sun,Mon,Tue,Wed,Thu,Fri}.tar.gz  (λείπει το Σάββατο)
cron.weekly --  κάνει επίσης full backup, αλλά στο archive δίνεται το
όνομα: mybackup_20080219.tar.gz  (πρόκειται για το backup του Σαββάτου)

Να σημειώσω ότι η ημερομηνία που αναγράφεται στο όνομα του archive (είτε
ως όνομα ημέρας είτε ως YYYMMDD) αναφέρεται στην "χθεσινή" ημερομηνία,
εφόσον το cronjob εκτελείται μετά τις 12 το βράδυ και αφορά το backup
της προηγούμενης ημέρας.

Έτσι, υπάρχουν full backups για τις τελευταίες 7 ημέρες και για
παλιότερες ημερομηνιες μόνο ανά εβδομάδα. Για να μην τα πολυλογώ, το
σύστημα αυτό παρουσιάζει διάφορα προβλήματα, με σημαντικότερο το γεγονός
ότι 2 ή περισσότερες αλλάγές που έγιναν σε διαφορετικές ημέρες κατά τη
διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας, μετά την παρέλευση 7 ημερών θα είναι
καταγεγραμμένες ως μία αλλαγή. Αυτό πολλές φορές είναι πολύ σημαντικό
μειονέκτημα.

3) Χρήση του rdiff-backup και ίσως στο μέλλον του duplicity για
encrypted backups. Αυτά είναι σχεδιασμένα για incremental backups, οπότε
από εμένα χρειάζεται ελάχιστη σκέψη. Παρόλα αυτά έχουν κι αυτά κάποια
μειονεκτήματα, όπως είχε αναλύσει κάποιος στη λίστα πριν από κάποιους
μήνες, αλλά προσωπικά τα θεωρώ υπεραρκετά και είναι αυτά που προτείνω.

Επίσης ένα άλλο πολύ αξιόλογο πρόγραμμα, κλάσεις ανώτερο από το tar για
backups καθώς υποστηρίζει extended attributes και κρυπτογράφηση, είναι
το dar (disk archiver). Το χρησιμοποίησα για πολύ λίγο, αλλά είναι
δυνατό.

Γενικά, δεν μπορώ να σκεφτώ backup χωρίς τη λέξη incremental.