Περί UPS

George Notaras gnot at g-loaded.eu
Wed Nov 14 04:04:21 EET 2007

On Sat, 2007-11-03 at 15:27 +0200, George Notaras wrote:

> Δεν βρήκα πού ακριβώς γράφει αναλυτικά για κάθε UPS. Ίσως το γράφει στα
> sources. Πάντως, βρίσκω υπερ-αρκετά τα παραπάνω.

Αν και είχα αποφασίσει να δώσω 2 κατοστάρικα για το APC 1000, τελικά,
λόγω και της μεγάλης "to-buy" λίστας μου και των μικρών απαιτήσεών μου
όσον αφορά το UPS, αποφάσισα να πάρω ένα Mustek 800 (λόγω και της
τωρινής έλλειψης σε Mustek 1000άρια στην αγορά) με 90EUR πριν από λίγες
ημέρες.

Έχω συνδέσει ένα headless always-on home server και το desktop με οθόνη
19" TFT (και τα ψιλά: DSLmodem, switch, απλό fax-modem). Τα ups.load,
battery.charge και ups.status τα καταγράφω με ένα cron job προσωρινά
κάθε ένα λεπτό για να δω τι συμβαίνει. Σε γενικές γραμμές είμαι
ευχαριστημένος, καθώς εξ'αρχής δεν με ενδιέφερε το runtime, αλλά κυρίως
ένας ασφαλής τρόπος για "unattended shutdown και reboot" του home server
σε περίπτωση blackout. Αυτά γίνονται όπως ακριβώς θα ήθελα.

Με δύο μηχανήματα ανοιχτά η μπαταρία ξοδεύεται γρήγορα (δεν έκανα ακριβή
δοκιμή, αλλά πιστεύω σε ένα 10λεπτο ή εκεί γύρω).

Το παρακάτω είναι ένα τεστ που ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα:
- Ο home server και το desktop δουλεύουν.
- κόβεται το ρεύμα
- Σώζω τι έχω να σώσω στο desktop και το κλείνω χειροκίνητα.
- Ο σερβερ παραμένει ανοιχτός μέχρι να φτάσει η μπαταρία στο LOWBATT
(εδώ το έβαλα στο 50% στις ρυθμίσεις του driver) και στη συνέχεια
κλείνει.
- Επανέρχεται το ρεύμα.
- Το UPS περιμένει (υποτίθεται) 4 λεπτά και μετά δίνει ρεύμα στις
συσκευές.
-Ο σερβερ είναι ρυθμισμένος από το bios να ανοίγει αυτόματα, όπως και
συμβαίνει.

TIME      LOAD  BATT  STATUS
-------------------------------
11:38:02  27.0  90.0  OL  (desktop & server σε λειτουργία)
11:39:01  27.0  90.0  OL
11:40:01  30.0  60.0  OB  (<-- εδώ βγήκε η πρίζα)
11:41:01  27.0  60.0  OB  (<-- κλείνει το desktop)
11:42:01  11.0  65.0  OB  (<-- o server συνεχίζει να λειτουργεί)
11:43:01  11.0  62.5  OB
11:44:01  12.0  62.5  OB
11:45:01  12.0  62.5  OB
11:46:01  13.0  60.0  OB
11:47:01  11.0  62.5  OB
11:48:01  12.0  60.0  OB
11:49:02  11.0  60.0  OB
11:50:01  12.0  60.0  OB
11:51:01  11.0  60.0  OB
11:52:01  12.0  60.0  OB
11:53:01  14.0  57.5  OB
11:54:01  11.0  57.5  OB
11:55:01  12.0  57.5  OB
11:56:01  12.0  57.5  OB
11:57:01  14.0  55.0  OB
11:58:01  12.0  57.5  OB
11:59:01  11.0  55.0  OB
12:00:01  14.0  52.5  OB
12:01:01  12.0  55.0  OB
12:02:01  13.0  52.5  OB
12:03:01  12.0  52.5  OB
12:04:01  12.0  52.5  OB
12:05:02  12.0  52.5  OB
12:06:01  12.0  50.0  OB
12:07:01  12.0  50.0  OB
12:08:01  13.0  47.5  OB
12:09:01  12.0  47.5  OB
12:10:01  12.0  47.5  OB
12:11:01  12.0  45.0  OB
12:12:01  14.0  45.0  OB
12:13:01  14.0  45.0  OB
12:14:01  12.0  42.5  OB
12:15:01  12.0  45.0  OB
12:16:01  11.0  42.5  OB
12:17:01  12.0  42.5  OB
12:18:01  12.0  42.5  OB
12:19:01  11.0  40.0  OB
12:20:01  12.0  40.0  OB
12:21:01  12.0  37.5  OB
12:22:01  12.0  37.5  OB
12:23:01  11.0  35.0  OB
12:24:01  11.0  35.0  OB
12:25:01  11.0  32.5  OB
12:26:01  12.0  32.5  OB
12:27:01  12.0  27.5  OB
12:28:01  13.0  22.5  OB  (<-- shutdown)
12:35:01  35.0  52.5  OL  (<-- boot)
12:36:01  34.0  52.5  OL
12:37:01  29.0  52.5  OL
12:38:01  29.0  55.0  OL

Παρατηρήσεις:
1. Είχαν προηγηθεί κάποιες άλλες δοκιμές, γι'αυτό το battery.charge
ξεκινάει από το 90%
2. Ενώ είχα ρυθμίσει να κλείσει σε battery.charge 50%, αυτό φαίνεται να
έκλεισε σε 22.5%. Ωστόσο, όταν ξανα-ξεκινάει το μηχάνημα στις 12:35, η
ένδειξη γράφει 52.5%. Ή το LOWBATT δεν λαμβάνεται υπόψη από το UPS ή η
ένδειξη battery.charge είναι λάθος.
3. Ενώ είχα ρυθμίσει το "ondelay", δηλαδή το χρόνο που το ups θα
περιμένει, αφού έρθει ξανά το ρεύμα, προτού δώσει ρεύμα στις συσκευές,
στα 4 λεπτά, έχω την εντύπωση ότι αυτό έδωσε ρεύμα γρηγορότερα.

Στο config ups.conf έχω θέσει:

[mustek800]
        driver = megatec
        port = /dev/ttyS0
        desc = "UPS"
        mfr = "Mustek"
        model = "PowerMust 800VA"
        serial = "XXX"
        lowbatt = 50.0
        ondelay = 4

Και το upsc δείχνει τα παρακάτω:

$ upsc mustek800 at myserver
battery.charge: 97.5
battery.voltage: 13.60
battery.voltage.nominal: 12.0
driver.name: megatec
driver.parameter.lowbatt: 50.0
driver.parameter.mfr: Mustek
driver.parameter.model: PowerMust 800VA
driver.parameter.ondelay: 4
driver.parameter.port: /dev/ttyS0
driver.parameter.serial: XXX
driver.version: 2.0.5
driver.version.internal: 1.5
input.frequency: 50.1
input.voltage: 233.8
input.voltage.fault: 233.8
input.voltage.maximum: 243.1
input.voltage.minimum: 210.2
output.voltage: 233.8
output.voltage.nominal: 220.0
ups.beeper.status: enabled
ups.delay.shutdown: 0
ups.delay.start: 4
ups.load: 31.0
ups.mfr: Mustek
ups.model: PowerMust 800VA
ups.serial: XXX
ups.status: OL
ups.temperature: 25.0

Έβαλα το LOWBATT στο 50% για να μην χρειαστεί να περιμένω πολύ κατά τις
δοκιμές.

Σε γενικές γραμμές νομίζω ότι όλα τα παραπάνω δίνουν μια σφαιρική εικόνα
για το UPS.

Για κάποιον που δεν ενδιαφέρεται για το runtime, την πολύχρονη αντοχή
μπαταρίας και συσκευής, αλλά χρειάζεται απλά μια λύση για προστασία από
{υπερ|υπο}τάσεις και έναν τρόπο για αυτόματο shutdown/reboot σε
περίπτωση blackout και δεν θα χαλαστεί αν χρειαστεί να αλλάξει μπαταρία
ή UPS σε 2-3 χρόνια, νομίζω ότι είναι υπέραρκετό.

Άλλες παρατηρήσεις είναι:
- ότι το ups δεν έχει ανεμιστήρα (αυτό από την άλλη σημαίνει καθόλου
θόρυβος)
- αναγκάστηκα να ψάξω για έναν αντάπτορα UPSόπριζα->κανονική πρίζα για
να συνδέσω πάνω ένα πολύπριζο. Δεν ακολούθησα τις "τεχνικές Ρικούδη"
όσον αφορά στις πρίζες γιατί δεν έχω ιδέα πώς ακριβώς είναι αυτές που
περιέγραψε και έτσι προτίμησα το πολύπριζο ως την σίγουρη λύση.

ΥΓ: Ξέχασα να γράψω ότι τα NUT απλά "γαμούν και δέρνουν".