Re: διαθεσιμότητα του πηγαίου κώδικα [was: Τρόπος λειτουργίας Opensource]

ndemou at gmail.com ndemou at gmail.com
Wed Aug 15 12:45:43 EEST 2007

On 8/14/07, Giorgos Keramidas <keramida at ceid.upatras.gr> wrote:
> [...]
>
> Οι κυριότερες φράσεις που είναι "επικίνδυνα παραθυράκια" στον ορισμό του
> "open source" είναι:
>
>     Where some form of a product is not distributed with
>     source code [...]
>
> Αυτό σημαίνει (έμμεσα) ότι επιτρέπεται η διανομή και χωρίς source code.
>
>     [...] there must be a well-publicized means of obtaining
>     the source code for no more than a reasonable reproduction
>     cost [...]
>
> Δεν είναι ξεκάθαρο εδώ τι είναι "reasonable", και μπορεί
> κάποιος να το ερμηνεύσει με οποιοδήποτε τρόπο τον βολεύει.

Δες την GPL v2 [2] όπου αναφέρει τι μπορείς να κάνεις αν ΔΕΝ θες να
συνοδέυεις το executable σου με τον source κώδικα:
"[you may] accompany it with a written offer, valid for at least three
years, to give any third party, for a charge no more than your cost of
physically performing source distribution"

και εδώ το κόστος ορίζεται μόνο εμέσως με αναφορά στο distribution
cost και ας είναι μια συγκεκριμένη license η οποία έχει φτιαχτεί με
την βοήθεια ενός γάτου δικηγόρου (E. Moglen)

Δεν είναι χαζοί ουτέ οι μεν ούτε οι δε, απλά δεν υπάρχει λόγος να
οριστεί με μεγαλήτερη ακρίβεια απο το γενικό "κόστος αναπαραγωγής".
Όσο και να τραβήξεις απο τα μαλιά το κόστος αναπαραγωγής μερικών
Mbytes δεν μπορείς να το κάνεις παραπάνω απο 10 ευρώ άντε 100 ευρώ αν
φτάσεις στα όρια του παραλογισμού. Αλλά ακόμα και 1000 ευρώ αν το
έκανε κανείς δεν πρέπει να ξεχνάς ότι το κόστος αυτός θα πληρωθεί μια
φορά και μετά ο πρώτος που θα λάβει τον κώδικα μπορεί να τον διαθέσει
σε όλο τον κόσμο.

Μπορείς να είσαι σίγουρος ότι αν υπήρχε τρύπα δεν θα διέφευγε απο τον
Richard Stalman και σίγουρα θα υπήρχε αναφορά έστω σύντομη στο <<Why
"Free Software" is better than "Open Source">> του Free Software
Foundation[1]

> Όπως και να 'χει, η "διαμάχη" μεταξύ "free software" και "open source"
> δεν νομίζω ότι είναι παραγωγικός τρόπος να περάσουμε άλλο ένα
> καλοκαιρινό μεσημέρι :)

flamewar απο εμένα και απο εσένα δεν περιμένω - απο αυτούς που τον
περιμένω θα βρούν αφορμή έτσι κι αλλοιώς

[1] http://www.fsf.org/licensing/essays/free-software-for-freedom.html
[2] τα ίδια θα είναι και στην v3 99.999%