"Linux plaintext" partition

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Sat May 27 02:38:17 EEST 2006

On 2006-05-27 01:57, Raoul <raoul at raoul.shacknet.nu> wrote:

> Μήπως θα μπορούσες να εξηγήσεις με δυό λόγια τι ακριβώς κάνουν αυτά τα
> mdconfig και bsdlabel?

Ναι.  Το mdconfig(8) είναι το εργαλείο που ρυθμίζει memory disks, image
files, κλπ.  Με την παράμετρο `-a' κάνει attach ένα αρχείο ως device
/dev/md10 (επειδή του έδωσα και το `unit number' 10 με `-u').

Αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί κάτι άλλο, το /dev/md10 μπορεί να
χρησιμοποιηθεί ως ένα partition ή ως δίσκος με ένα ή περισσότερα
partitions.

Λάθος έκανα κι έτρεξα το fdisk στο `image.bin', αφού κανονικά θα ήταν
πιο προφανές να το τρέξω στο εικονικό `/dev/md10' disk:

    # fdisk -BI /dev/md10
    ******* Working on device /dev/md10 *******
    fdisk: invalid fdisk partition table found
    fdisk: Geom not found
    # fdisk -s /dev/md10
    /dev/md10: 4 cyl 255 hd 63 sec
    Part        Start        Size Type Flags
       1:          63       64197 0xa5 0x80
    #

Από αυτο το σημείο κι έπειτα, το `/dev/md10s1' είναι ένα partition το
οποίο χειρίζεσαι όπως κι οποιοδήποτε άλλο BIOS partition.  Στο BSD,
συνηθίζουμε να μην κάνουμε newfs(8) χύμα σε κάποιο BIOS partition, αλλά
να 'σπάμε' τα BIOS partitions σε λογικές ενότητες με το bsdlabel(8) (ή
το disklabel(8) σε παλιότερες εκδόσεις).  Ετσι σε ένα BIOS partition
μπορεί να αποθηκευθεί ένα 'swap logical partition' μαζί με ένα 'κανονικό
data partition'.

Σε αυτή την περίπτωση απλά δημιουργείς με το bsdlabel(8) ένα νέο "disk
label" που πιάνει όλο το BIOS partition:

    # bsdlabel -w -B /dev/md10s1
    #

κι αμέσως εμφανίζονται νέα device nodes (md10s1a, md10s1c):

    # ls -l /dev/md10s1*
    crw-r-----  1 root  operator  -   0, 108 May 27 02:28 /dev/md10s1
    crw-r-----  1 root  operator  -   0, 109 May 27 02:28 /dev/md10s1a
    crw-r-----  1 root  operator  -   0, 110 May 26 19:12 /dev/md10s1c
    #

Αυτά μπορείς να τα μεταχειριστείς με τα γνωστά εργαλεία: newfs(8),
mount(8) κλπ. σαν να ήταν κανονικότατα 'partitions', και δε σε νοιάζει
που ξεκινάει το ένα sector, που τελειώνει ο άλλος κύλινδρος ή κάτι
αντίστοιχο:

    # newfs /dev/md10s1a
    /dev/md10s1a: 31.3MB (64180 sectors) block size 16384, fragment size 2048
            using 4 cylinder groups of 7.84MB, 502 blks, 1024 inodes.
    super-block backups (for fsck -b #) at:
     160, 16224, 32288, 48352
    # mount /dev/md10s1a /mnt/jflash
    # df /mnt/jflash
    Filesystem   1K-blocks Used Avail Capacity  Mounted on
    /dev/md10s1a     30856    4 28384     0%    /mnt/jflash
    #

> Μπορεί αυτό το auto-detection των partitions που υπάρχουν σε ένα disk
> image και η δημιουργία των loop devices να γίνει στο linux με
> αντίστοιχα εργαλεία?

Δεν ξέρω.  Σε όσα κείμενα έχω βρεί μέχρι τώρα χρειάζεται χειροκίνητη
δουλειά, που με αφήνει κάπως αδιάφορο.