Re: παρουσίαση του linux σε αρχάριους

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Wed May 24 12:49:05 EEST 2006

On 5/22/06, Chameleon <cham_gss at hotmail.com> wrote:

> An to egkatasthseis esy kai kaneis mayrh mageia gia na doylepsoyn ola
> kai pros8eseis kai ta katallhla programmata pou den yparxoyn sth dianomh
> ta opoia e3hghseis ston allon ti kanoun tote EXEIS APOLYTO DIKIO.
> Ontws an pareis to linux egkatesthmeno kai na douleyoyn ola einai poly
> pio eukolo gia enan arxario.

Ρε παιδιά,

1. Το να εγκαταστήσεις linux σε έναν υπολογιστή χωρις λειτουργικό και
να μπορείς αμέσως μετά να κάνεις βασικές δουλειές, σαφώς και είναι
πλέον πολύ πιο εύκολο από το να κάνεις το ίδιο για Windows. Και φέρνω
εδώ ενα πραγματικό παράδειγμα:

α) Επιτυχής εγκατάσταση Linux (Ubuntu συγκεκριμένα, αλλά είμαι
σίγουρος οτι και οι υπολοιπες διανομές σε παρόμοιο επίπεδο βρίσκονται)
στο σκληρό δίσκο υπολογιστή με πρόσβαση στο internet:

      I.  Βάζεις το cd της εγκατάστασης στο drive και bootάρεις από εκεί.
      II. Πατάς Επόμενο -> Επόμενο δεχόμενος τις προεπιλεγμένες
επιλογές και αφήνοντάς το να χρησιμοποιήσει όλο το δίσκο.
      III. Μετά από περίπου 15 με 20 λεπτά σε ένα μέσης ταχύτητας pc η
εγκατάσταση ολοκληρώνεται
      IV. Reboot
      V. Login
      VI. To 99% των συσκευών του ΗΥ έχουν αναγνωριστεί και
λειτουργούν στο βέλτιστο. Έχεις Firefox για web, Openoffice για Word
Processing, xchat για IRC, Evolution για Email, Gaim για IM, GIMP για
Επεξεργασία εικόνας, Nautilus CD/DVD burner για εγγραφή σε dvdr, media
players (Totem movie player, Rythmbox music player), pdf/ps viewer και
ένα κάρο άλλα production προγράμματα ήδη από τη βασική εγκατάσταση,
ωστε να αρχίσεις άμεσα να κάνεις τη δουλειά σου.
     VII. Χρειάζεσαι και άλλες εφαρμογές; Πατάς "Εφαρμογές" -> "Add
Applications" και βρίσκεσαι μπροστά σε ένα σύμπαν από εφαρμογές για
κάθε τις οποίες εγκαθιστάς επιλέγοντάς τες και πατώντας "Εγκατάσταση".
Τότε αυτές αυτόματα θα κατεύουν στον υπολογιστή σου, θα εγκατασταθούν
και ένα ωραίο εικονίδιο θα εμφανιστεί στο menu σου.
    VIII. Χρειάζεσαι ακόμα περισσότερες ή μη ελεύθερες εφαρμογές;
Ψάχνεις λίγο στο web ή ανοίγεις το xchat και μπαίνεις στο κανάλι της
διανομής σου και ρωτάς. Πολύ γρήγορα πέφτεις πχ. πάνω στο
http://easyubuntu.freecontrib.org . Κατεβάζεις το scriptάκι, το
τρέχεις επιλέγεις "Υποστήριξη για mp3, wma, και λοιπά restricted audio
και video formats", "Skype", "nVidia glx driver", "Enable DMA", πατάς
OK και όλα αυτά έρχονται και εγκαθιστανται στον υπολογιστή σου.
   * Η πιθανότητα να προσβάλει τον υπολογισστή σου με αυτόματο τρόπο
κάποιο malware είναι πολύ-πολύ κοντά στο 0, ενώ ο υπολογιστής σου με
τακτικά security updates και bug fixes που σου προτείνονται αυτόματα
για εγκατάσταση θα δουλεύει ολο και πιο καλά για πολύ-πολύ-πολύ καιρό.

β) Επιτυχής εγκατάσταση Windows (XP) στο σκληρό δίσκο υπολογιστή με
[...]

     III. Μετά από περίπου 30 λεπτά σε ένα μέσης ταχύτητας pc η
εγκατάσταση ολοκληρώνεται.
     IV. Reboot
     V.  Activation
     VI. Login
     VII. Έχεις ΙΕ για Web, Outlook Express για Email, Windows
messanger για IM αλλά μόνο για MSN, MS Paint για επεξεργασία γραφικών,
Wordpad για Word Processing, Windows Media Player και Πασιέντζα. Για
όσους δεν γνωρίζουν τα παρπάνω προγράμματα να αναφέρω εδώ οτι τα
παραπάνω προγράμματα είναι εντελώς στοιψχειώδη στις λειτουργίες τους
και δεν μπορείς να κάνεις ιδιέταιρα σοβαρή δουλειά με αυτά (πχ. Το
wordpad δεν διαβάζει έγγραφα MS-Office ή Openoffice, το paint
υποστιρίζει πολύ λιγα φορματ εικόνας και έχει ελάχιστα εργαλεία -
Συγκρινόμενο με το gimp πχ - ). Ενώ λείπει εφαρμογή για IRC, codecs
για divx, xvid και πολλά αλλά audio και video formats - Να θυμίσω, για
να είμαι δίκαιος, οτι mp3 και κλειστά audio και video formats δεν θα
βρείς ούτε στη βασική εγκατάσταση του ubuntu, αλλά το easyubuntu
μπορεί να τα φέρει και να τα εγκαταστήσει για σένα- .
   VIII. Αμέσως μετά το login ένα παράθυρο που σου λέει ότι ο
υπολογιστής σου βρίσκεται σε κίνδυνο γιατι δεν έχει πρόγραμμα
προστασίας από ιούς σε έχει προτρέψει να ενεργοποιήσεις το buildin
firewall των windows και να εγκαταστήεις οπωσδήποτε antivirus.
  IX. Ο υπολογιστής σου έχει ήδη κολλήσει κάποιο ιό/spyware/addware
και κάνει διάφορα περιέργα, ενώ το ενργοποιημένο firewall ισως κάνει
κάποιες εφαρμογές σου να μην μπορούν να προσπελάσουν το δίκτυο και να
δυσλειτουργούν.
  X. Πρέπει να εγκαταστήσεις antivirus. Τρέχεις στα μαγαζιά πληρώνεις
30-50 euro πέρνεις και εγκαθιστάς από το cd του ένα πρόγραμμα
antivirus. Αν είσαι λίγο πιο ενημερωμένος ίσως δοκιμάσσεις να
κατεβασεις και να εγκαταστήσεις κάποιο freeware πρόγραμμα antivirus.
(Θεωρούμε οτι είσαι αρχάριος χρήστης, οπότε δεν ξέρεις πως να ψάξεις
στο internet, βρεις κατεβάσεις και εγκαταστήσεις κάποιο κλεψίτυπο,
χωρίς να διαλύσεις λειτουργικό σου).
  XI. Περιμένεις να κάνει ένα full scan το δίσκο σου το antivirus.
  ΧΙΙ. Χρειάζεσαι drivers για τα περισσότερα βασικά υποσυστήματα (πχ.
η οθόνη παίζει στα 800x600 με τον default). Πρέπει να κάνεις
εγκατάσταση καθέναν από το cd του ή να ψάξεις, να βρεις, να τον
κατεβάσεις από το internet και να τον εγκαταστήσεις.
  XIII. Χρειάζεσαι μια σουίτα γραφείου. Είτε πας στα μαγαζιά και
αγοράζεις το MS-Office με  καμοια 150αριά euro, Είτε ψάχνεις, πας στη
σελίδα, κατεβαζεις και τρέχεις τον installer του OpenOffice. (Αρχάριος
είπαμε, από σπαστίρια κλπ δεν ξέρεις)
  XIV. Τo παραπάνω βήμα επαναλαμβάνεται για κάθε εφαρμογή που
χρειάζεσαι (media players, codecs, Image processing κλπ.).
  XV. Με μεγάλη πισθανότητα σε ένα εξάμηνο το pc έχει γίνει τόσο κώλος
από τα διάφορα mallware και τη registry που σέρνεται και πρέπει να
ξανακάνεις fresh install. Ευτυχώς έχεις πια τα cds από τις εφαρμογές
που έχεις αγοράσει και δεν θα τρέχεις στα μαγαζιά πάλι (Εκτώς και αν
έχει λείξει η συνδρομή στα updates του antivrus!).

Μπορείτε να κρίνετε μόνοι σας νομίζω ποιά διαδικασία είναι πιο εύκολη,
γρήγορη, ακίνδυνη και ανέξοδη για τον αρχάριο χρήση. Και στις δυο
περιπτώσεις μιλάμε για "Επιτυχημένη εγκατάσταση" και όχι για την
περίπτωση που κάποια βασική συσκευή του υπολογιστή δεν συνεργάζεται
σωστά με το λειτουργικό, πράγμα το οποίο μπορέι να συμβει πιστεύω με
την ίδια πιθανότητα και στις 2 περιπτώσεις.

Όντως είναι ένας λόγος, αν και ξέρω πολλούς που παίρνουν καινούριο
μηχάνημα με winXP home edition και του κάνουν αμέσως format για να
βάλουν τα κλεψίτυπα Professional που που τους έχει δωσε ικάποιος φίλος
τους.

Αυτή είναι πιστεύω η βασική αιτία που η δυείσδηση του linux είναι
αργή. Το κόστος του migration.

> Symfwnw apolyta.
>
> Gia ta vista bebaia den endiaferomai.
>

> Anti na kanete loipon mia parousiash tou linux se arxarious, kalytera na
> kanete mia paroysiash "Eiste xrhsths twn Windows? Ola osa xreiazeste gia
> na ginete xrhsths tou Linux"
>
> --

Konstantinos Togias
University Of Patras