Filesystem Maintenance

Raoul raoul at raoul.shacknet.nu
Mon May 1 15:04:10 EEST 2006

On Mon, 2006-05-01 at 13:47 +0300, Giorgos Keramidas wrote:

> Υπάρχει η έννοια του 'fragmentation' και σε ένα UNIX filesystem, αλλά
> όχι όπως ισχύει αυτή σε ένα FAT-based filesystem.
>
> Εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο δουλεύει το FAT, ένα αρχείο είναι μια
> λίστα από 'περιοχές'.  Αυτή η λίστα γράφεται στο δίσκο με εξαιρετικά
> απλοϊκή λογική, κι έτσι μπορεί ένα αρχείο να καταλήξει να έχει clusters
> από δεδομένα με ιδιαίτερα χαζό τρόπο, όπως:
>
>         ..712.56..38...

Πολύ κατατοπιστικό μήνυμα (όπως πάντα). Μάλλον πρέπει να μπει και σε
καμιά wikipedia για μελλοντικές αναφορές.

> Αυτό έχει ως συνέπεια να μπορείς να 'επιταχύνεις' κάπως ένα UNIX
> filesystem που χρησιμοποιείται πολύ καιρό κάνοντας απλά backup & restore
> το filesystem!  Χωρίς όμως αυτό να είναι αναγκαστικό ή κάτι που πρέπει
> να βάλεις στο πρόγραμμα να κάνεις, ας πούμε, μια φορά το μήνα ή το
> χρόνο.

Όντως καταπληκτικό και δεν εξαρτάται από το είδος του unix filesystem.
Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι. :)

> Αυτό είναι σχετικά εύκολο να το προγραμματίσεις.  Εγώ, για παράδειγμα,
> περίπου μια φορά κάθε 2 χρόνια μεγαλώνω το μέγεθος του βασικού δίσκου.
> Κάθε φορά που αλλάζω δίσκο, μεταφέρω τα αρχεία στον μεγαλύτερο.  Το
> tar/untar κάνει ακριβώς μια αντιγραφή των αρχείων σε ένα νέο μέρος,
> δίνοντας έτσι την ευκαιρία στο UFS να δεσμεύσει data blocks με τον πιο
> καλό τρόπο που μπορεί εκείνη τη στιγμή, μειώνοντας σχετικά το
> block fragmentation.

Πράγματι, η πιο βολική στιγμή για να γίνει κάτι τέτοιο είναι όταν
γίνεται αντικατάσταση του δίσκου με κάποιον μεγαλύτερο, ώστε να μπορούν
να αποθηκευτούν κάπου τα archives μέχρι να γίνει το extraction, εκτός κι
αν ήδη υπάρχει αρκετός ελεύθερος χώρος.