Δαμάζοντας το laptop

Theodore Lytras aspirin at myrealbox.com
Wed Feb 22 00:50:57 EET 2006

Τελικά ύστερα από αρκετό ψάξιμο αγόρασα το φορητό HP Pavillion dv1444,
με σκοπό να του εγκαταστήσω SuSE Linux 10. Ωραίο φορητό, μικρό,
ελαφρύ και φτηνό, όμως πολύ linux unfriendly. Η αρχή έγινε οταν το
partition των προεγκατεστημένων WinXP αρνούταν πεισματικά να
υπακούσει τόσο στο YaST όσο και στο PartitionMagic και να
συρρικνωθεί, αναγκάζοντας με να το σβήσω, να κάνω ξανά partitioning
και να εγκαταστήσω ξανά τα XP με τα μπιχλιμπίδια τους πριν βάλω το
SuSE.

Ύστερα όμως από αυτή τη διαδικασία έχουμε και λέμε: δεν δουλεύει στο
SuSE ο ήχος, το modem, το ethernet, το USB και ο card reader.
Πρακτικώς τίποτα δηλαδή... ΟΚ, δουλεύει η οθόνη κανονικά στη μέγιστη
ανάλυση, το dvd-rw, αλλά και το touchpad!

Η σκέψη ενός αρχαρίου θα ήταν στην καλύτερη να αλλάξει διανομή, στη
χειρότερη να παρατήσει το linux. Αρχάριος δεν είμαι πια, δυστυχώς όμως
ως μη πληροφορικάριος δεν έχω και τις εξειδικευμένες γνώσεις για να
καταλάβω επακριβώς τι πάει στραβά. Από τα λίγα που αντιλαμβάνομαι
νομίζω οτι το πρόβλημα είναι κοινό για όλες τις συσκευές, και πιθανόν
επιλύσιμο.  Θα ήθελα λοιπόν να με βοηθήσετε να το προσεγγίσω, να το
επιλύσω και να μάθω κάτι παραπάνω...

(Ευχαριστώ προκαταβολικά για την ανοχή σας ως προς το μέγεθος του
μηνύματος...)

Κατ' αρχήν όλες αυτές οι συσκευές ανιχνεύονται από το YaST πλήρως,
μαζί με τη σχετική περιγραφή. Ομοίως αν δώσω lspci παίρνω τα εξής
μηνύματα (αντιγράφω by hand από την οθόνη του φορητού):

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML
Express Processor to DRAM Controller (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile
915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML
Express Graphics Controller (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) USB UHCI #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) USB UHCI #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) USB UHCI #3 (rev 03)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) USB UHCI #4 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) USB2 EHCI Controller (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d3)
00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corporation
82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 03)
00:1e.3 Modem: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family)
AC'97 Modem Controller (rev 03)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface
Bridge (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6
Family) IDE Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family)
SMBus Controller (rev 03)
06:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
06:09.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCIxx21/x515 Cardbus
Controller
06:09.2 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments OHCI Compliant IEEE
1394 Host Controller
06:09.3 Unknown mass storage controller: Texas Instruments PCIxx21
Integrated FlashMedia Controller
06:09.4 Class 0805: Texas Instruments PCI6411, PCI6421, PCI6611,
PCI6621, PCI7411, PCI7421, PCI7611, PCI7621 Secure Digital (SD)
Controller

Άρα απ' ότι καταλαβαίνω οι σχετικές συσκευές υποστηρίζονται. Μάλιστα
το YaST κάνει προσπάθειες και να τις ρυθμίσει. Την κάρτα ήχου την
ρυθμίζει ως snd-card-0 φορτώνοντας λέει το σχετικό kernel module, όμως
όταν του λέω να ρυθμίσει τον ήχο δεν εμφανίζει κανένα κανάλι, ούτε
βεβαίως παίζει το test sound. Παρομοίως το modem ανιχνεύεται στο
YaST, όταν όμως πατάω να το ρυθμίσω δεν μου λέει σε ποιό /dev/κάτι
αντιστοιχεί.

Ύστερα από αυτά πατάω Ctrl-Alt-F10 ή δίνω σε κονσόλα
vi /var/log/messages και παίρνω ένα μεγάλο πλήθος μηνυμάτων από τον
kernel. Αντιγράφω αυτά που καταλαβαίνω ως σχετικά:

Σε κάποιο σημείο βλέπω τα εξής, που αντιλαμβάνομαι οτι αφορούν τον ήχο

kernel: ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1e.2[A] -> GSI 17 (level, low) ->
IRQ 0
kernel: ALSA sound/pci/intel8x0.c:2730:unable to grab IRQ 0
kernel: ACPI: PCI Interrupt for device 0000:00:1e.2[A] disabled
kernel: Intel ICH: probe of 0000:00:1e.2 failed with error -16

Πιο κάτω παίρνω τα μηνύματα:

alsactl: resmgr: unable to connect to resmgr: No such file or
directory
y2base: resmgr: unable to connect to resmgr: No such file or directory
aplay: resmgr: unable to connect to resmgr: No such file or directory

πάρα πολλές φορές το καθένα.

Δοκίμασα να τρέξω το πρόγραμμα alsaconf. Δε μου ζήτησε κατά βάση να
ρυθμίσω τίποτα. Όμως κάθε φορά που το τρέχω, αναπαράγεται η
προηγούμενη τετράδα μηνυμάτων. Πρέπει επίσης να σας πω οτι στα WinXP
βλέπω οτι ο driver της κάρτας ήχου δουλεύει σε IRQ 17, υποθέτω οτι
κάποια σχέση έχει. Δεν ξέρω όμως τι ακριβώς κάνει το IRQ και πως το
ρυθμίζω.

Εδώ είναι που αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρον: πιο πριν
στο /var/log/messages, παίρνω ορισμένες άλλες τετράδες μηνυμάτων που
μοιάζουν με αυτά του ήχου:

kernel: PCI interrupt 0000:00:1d.0[A] -> GSI 23 (level,low) -> IRQ 0
kernel: uhci_hcd 0000:00:1d.0: Found HC with no IRQ. Check BIOS / PCI
0000:00:1d.0 setup!
kernel: ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.0 disabled
kernel: uhci_hcd 0000:00:1d.0: init 0000:00:1d.0 fail, -19

Αυτή η τετράδα επαναλαμβάνεται αρκετές φορές, αλλά αντί για 1d.0
γίνεται 1d.1, 1d.2 κτλ, και κάποια στιγμή το uhci γίνεται ehci.
Αντιπαραβάλλοντας λοιπόν με το output της lspci, αντιλαμβάνομαι οτι
πρόκειται για τις θύρες USB, που όπως και το κύκλωμα ήχου κάτι δεν
μπορεί να ρυθμίσει με τα IRQ.

Είναι κάτι που μπορώ να φτιάξω?

Παρόμοια μηνύματα παίρνω και για άλλες συσκευές. Επίσης παίρνω και τα
ακόλουθα περίεργα μηνύματα:

dhcpcd[17477]: dhcpStart: ioctl SIOCSIFFLAGS: Device or resource busy
ifup: Cannot enable interface eth0
ifup-route: interface eth0 is not set up

και λίγο παρακάτω που πάει να ανεβάσει firewall βγάζει διάφορα άλλα
μηνύματα λάθους. Αντιλαμβάνομαι λοιπόν οτι κάτι πάει στραβά και με το
δίκτυο, αλλά δεν ξέρω τι είναι αυτό το ioctl SIOCSIFFLAGS...

Ένα άλλο μήνυμα από το /var/log/messages που μου φάνηκε περίεργο είναι
το ακόλουθο:

kernel: mtrr: 0xc0000000,0x10000000 overlaps existing
0xc0000000,0x400000

Δεν ξέρω αν έχει αυτό κάποια σχέση...

Τέλος, δεν έχω καταλάβει τι παίζει με το modem. Στο laptop ενός
κολλητού μου λειτουργούσε σαν /dev/ttySL0, σε μένα όμως το YaST ενώ
το βλέπει, δεν μου υποδεικνύει σαν τι dev θα λειτουργήσει. Στο lspci
φαίνεται κανονικά. Απ' ότι ξέρω κανονικά μπαίνει κάποιο kernel
module, όμως τρέχω ένα lsmod και δεν βλέπω κάτι που να παραπέμπει σε
modem. Ιδού το output της lspci:

Module                  Size  Used by
ipt_pkttype             1664  1
ipt_LOG                6912  7
ipt_limit                  2304  7
cpufreq_ondemand   6044  1
cpufreq_userspace   4444  0
cpufreq_powersave   1792  0
speedstep_centrino   7508  1
freq_table              4612  1    speedstep_centrino
button                7056  0
battery             10244  0
ac                      5252  0
edd                    9824  0
ip6t_REJECT     5504  3
ipt_REJECT       5632  3
ipt_state            1920  12
joydev                9408  0
iptable_mangle   2688  0
iptable_nat        22228  0
iptable_filter         2816  1
ip6table_mangle  2304  0
ip_conntrack       2168  2 ipt_state,iptable_nat
ip_tables           19456  8
ipt_pkttype,ipt_LOG,ipt_limit,ipt_REJECT,ipt_state,iptable_mangle,iptable_nat,iptable_filter
pcmcia                 37176  0
firmware_class      9856  1 pcmcia
ip6table_filter          2688  1
ip6_tables            18176  3
ip6t_REJECT,ip6table_mangle,ip6table_filter
ipv6                  242752  11 ip6t_REJECT
ehci_hcd               32136  0
8139too                26112  0
ohci1394               32820  0
ieee1394               97208  1 ohci1394
mii                     5504  1 8139too
yenta_socket           23820  1
rsrc_nonstatic         12800  1 yenta_socket
pcmcia_core            39952  3 pcmcia,yenta_socket,rsrc_nonstatic
i2c_i801                8844  0
i2c_core               20368  1 i2c_i801
generic                 4484  0 [permanent]
uhci_hcd               32016  0
intel_agp              22044  1
agpgart                33096  2 intel_agp
usbcore               112640  3 ehci_hcd,uhci_hcd
parport_pc             38980  0
lp                     11460  0
parport                33864  2 parport_pc,lp
nls_iso8859_7           4992  3
nls_cp737               5120  3
vfat                   12800  3
fat                    49692  1 vfat
dm_mod                 54972  0
reiserfs              250480  1
ide_cd                 39684  0
cdrom                  36896  1 ide_cd
fan                     4996  0
thermal                14472  0
processor              24252  2 speedstep_centrino,thermal
piix                    9988  0 [permanent]
ide_disk               17152  6
ide_core              122380  4 generic,ide_cd,piix,ide_disk

Έχω ψάξει στο linmodem.org αλλά δεν έχω καταλάβει τελικά ποιό kernel
module πρέπει να φορτωθεί στην περίπτωσή μου. Πάντως στα WinXP κάτι
λέει για connexant driver, όχι για intel, κι ας λέει η lspci "Intel
Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Modem
Controller"...

Αυτά τα "ολίγα"... Σας ευχαριστώ πολύ, είμαι σίγουρος οτι όλο και
κάποιος θα ξέρει να με κατατοπίσει! Προσβλέπω στη μέρα που σιγά σιγά
τα προβλήματα θα επιλυθούν και το laptopάκι θα δουλεύει όμορφα με
linux... Well, μάλλον προσβλέπω ακόμη περισσότερο στην ημέρα που θα
έρχεται με προεγκατεστημένο linux! Αλλά από την άλλη, το ταξίδι για
την Ιθάκη έχει μεγαλύτερες χαρές...

Ευχαριστώ,

Θοδωρής Λύτρας