Kubuntu 5.10, τόνοι & Computer για Όλους.

Dimitris Kalamaras dimitris.kalamaras at compupress.gr
Mon Feb 20 11:57:11 EET 2006

Καλημέρα σε όλους και όλες.

Θα ήθελα τα φώτα σας σε ένα (ίσως όχι) απλό θέμα.
Είμαι συντάκτης του Computer Για Όλους. Στο τρέχων τεύχος του περιοδικού δώσαμε το
Kubuntu 5.10 σε μια προσπάθεια διάδοσης του.
Κακώς για εμένα που είχα την πρωτοβουλία, δεν έλεγξα εγκαίρως ότι το Kubuntu 5.10
(ή μάλλον το Qt, είχα παρατηρήσει και κάτι ανάλογο στο LyX) έχει κάποιο πρόβλημα με
τους τόνους των ελληνικών φωνηέντων.
Τώρα είμαι στη δύσκολη θέση να πρέπει να δώσω κάποια λύση για
όποιον αναγνώστη θελήσει να δοκιμάσει το Linux και βρεθεί στη δύσκολη θέση να μην μπορεί
να γράψει ελληνικά.
Διάβασα στις σχετικές λίστες εδώ ένα hack στο οποίο παρέπεμψε ο K. Τόγιας από την Πάτρα,
και το οποίο συνίστατο στην αντικατάσταση του el_GR.UTF-8 με en_US.UTF-8 στο αρχείο
compose.dir του /usr/share/X11/locale του Kubuntu. Αν και μου φάνηκε περίεργο και
έγινε αντικείμενο διαξιφισμών στη λίστα, το δοκίμασα δίχως επιτυχία. Έπειτα, σκέφτηκα ότι
αφού προφανώς λείπει ο φάκελος el_GR.UTF-8 με τα περιεχόμενά του από εκεί, ίσως να
μπορούσα να τον αντέγραφα από το SUSE 10.0 που έχω εγκαταστήσει στο δίσκο και να
επανέφερα την αρχική ρύθμιση του compose.dir με el_GR.UTF-8. Όντως αυτό δούλεψε
και τώρα σας γράφω από το Kubuntu 5.10 με σωστά ελληνικά.

Το ερώτημά μου είναι σαφές: Μπορώ να διανείμω στο DVD του επόμενου τεύχους ένα .zip
με το συγκεκριμένο φάκελο μαζί με οδηγίες προκειμένου να κάνουν οι όποιοι χρήστες τη
δουλειά τους ή πρέπει να ζητήσω την άδεια των Βασαίτη & Διαμαντίδη που αναφέρονται
ως δημιουργοί του el_GR.UTF-8/Compose ; Ή σε ποιόν οφείλω να απευθυνθώ για την
επίλυση του θέματος αυτού;

Όπως καταλαβαίνετε δεν θα ήθελα να ανακύψουν ζητήματα νομικής φύσης και θα ήθελα αν
είναι εφικτό μια έγκυρη απάντηση. Επίσης, καταλαβαίνω τα σχόλια για τις "χακιές" και το
μπέρδεμα που πιθανόν δημιουργείται με τα Ελληνικά, και επομένως αν έχετε κάποια
ορθότερη λύση θα χαρώ να την ακούσω.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την πολύτιμη βοήθειά σας.

Δημήτρης Καλαμαράς

      \_/
Use Free Software!