Offtopic: ελληνική γλώσσα != μαθηματικά (was: Συμφωνία Novell-Microsoft)

Nick Demou ndemou at gmail.com
Fri Dec 8 11:45:00 EET 2006

Την 8/12/2006, Jimmy Angelakos <vyruss at hellug.gr> έγραψε:

> Προτείνεις λοιπόν να αφήνουμε να χάνεται η ιστορία της γλώσσας (εδώ, η
> ετυμολογία των λέξεων) με το να μη διορθώνουμε ποτέ τα λάθη αλλά να τα
> εναγκαλίζουμε και να τα εμπεδώνουμε;

:-)

Θα σου πω μια ιστορία: Ο παππούς μου θυμόταν φιλόλογους να
σφαζόντουσαν σχετικά με το πόσο γελοίο είναι να γράφουνε και να μιλάνε
μορφωμένοι άνθρωποι την γεμάτη άθλια λάθη δημοτική. ΠαρεΠιπτόντως :-)
παρόλο που τα άθλια λάθη ήταν πολύ βαρύτερα από το μ στο
παρεΜπιπτόντως τελικά επικράτησε η δημοτική. Ο λόγος?: Λειτουργούσε
επαρκώς καλά για την συντριπτική πλειοψηφία του λαού. Με τον ίδιο
τρόπο είναι πολύ πιθανό πως σε λίγα χρόνια το παρεΠιπτόντως θα
βρίσκετε σε όλα τα λεξικά και θα πάρει και αυτό την θέση του διπλά
στις άλλες 10.000 εξαιρέσεις της γραμματικής.

Προσοχή δεν λέω ότι κάνεις λάθος που γράφεις παρεΜΠιπτόντως - ούτε θα
έκανες αν/όταν το 60% ή το 80% των Ελλήνων άρχιζε να γράφει
παρεΠιπτόντως. Κατά την γνώμη μου θα είστε και εσύ και το 60% σωστοί.

Η γλώσσα αλλάζει γιατί αλλάζει το γλωσσικό αίσθημα των ανθρώπων που
την μιλάνε. Σε μικρό βαθμό χρόνο με το χρόνο και σε μεγάλο αιώνα με
τον αιώνα Δεν λέμε πλέον "ουκ εστί σοφό" λέμε "δεν είναι σοφό".

> Η παράθεση του κειμένου σου είναι άσχετη με την παρούσα λέξη και
> σχετική με το αβγό/αυγό, ενώ σου είπα πως δε μιλάω για θέματα
> ορθογραφίας.

ΝΑΙ είναι άσχετη με τη ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΗ λέξη αλλά απολύτως σχετική με τις
διεργασίες που συμβαίνουν πίσω από την συγκεκριμένη λέξη: δείχνει ότι
και η γραμματική και η ορθογραφία ΔΕΝ είναι μαθηματικά. Οι νόμοι κι οι
κανόνες αλλάζουνε και προσαρμόζονται Στην παράθεση βλέπεις ξεκάθαρα
ότι το σωστό και το λάθος είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης και όχι
προφανώς συναγόμενο συμπέρασμα εκ των κανόνων. Επίσης διάβασε
προσεκτικά: η διαφωνία των έγκριτων φιλολόγων σχετικά με το αυγό /
αβγό δεν γίνεται σε επίπεδο ορθογραφίας αλλά σε επίπεδο ετυμολογίας.