Συμφωνία Novell-Microsoft [was: Koyponia Suse apo th microsoft?]

Panos Prokopiou pprok at bistromathics.org
Thu Dec 7 16:19:09 EET 2006

Τα σβήνω όλα, νομίζω όλοι ξέρουμε για τι μιλάμε και δεν θέλω να απαντήσω σε
κάτι συγκεκριμένο αλλά να παραθέσω ένα προβληματισμό/απορία μου.

Να καταθέσω προκαταβολικά την άποψη μου, στο ψυχολογικό τομέα η novell με
έχασε. Όταν βρω χρόνο να το σκεφτώ σφαιρικά και όπως πρέπει το θέμα, θα πάρω
την τελική μου θέση. Πάντως προσωπική μου γνώμη είναι πως η ίδια δύναμη που
κάνει το open source να κινείται είναι κι αυτή που ωθεί διαφορετικά γκρουπ να
στοχέυουν στον ίδιο στόχο, να και να υπάρχει μια διάσπαση στον χώρο του
linux, την οποία κι ο Perens σκιαγράφισε και η Microsoft είναι σε θέση αν
θέλει να προσπαθήσει να την εκμεταλευτεί.

Το ερώτημά μου είναι γύρω από το OpenOffice. To OO αυτή τη στιγμή παρέχει
συμβατότητα με word, excel και powerpoint σε τόσο καλό βαθμό που όλοι να το
διαφημίζουμε ως εναλακτικό του MS Office ακόμα και σε περιβάλλον Windows.
Νομίζω το μόνο που μπορείτε να αρνηθείτε από αυτή την πρόταση είναι το "όλοι"
το οποίο όμως λίγο πολύ εκφράζει αν όχι τη γνώμη μας τουλάχιστον τις
προσδοκίες μας.

Ο κώδικας που υπάρχει στο ΟΟ είναι opensource και δεν γνωρίζω τεχνικές
λεπτομέριες για το αν καταπατά ή όχι πατέντες, αλλά έστω ότι δεν καταπατά
πατέντες και ότι το reverse engineering του φορμά του doc/xls/ppt δεν είναι
παράνομο για λόγους interoperability.

Η Novell έρχεται και τώρα και λέει θα γράψω κώδικα για το καινούριο φορμά του
Word/Excel/Powerpoint, ώστε το OO να γίνει συμβατό και με αυτά. Σε αυτή την
προσπάθεια θα με βοηθήσει και η Microsoft, που είναι αυτή που δημιούργησε το
φορμά.

Εμείς γκρινιάζουμε (όσοι τουλάχιστον γκρινιάζουμε) γιατί;

α. Υποθέτουμε πως η Novell δεν διανήμει ελεύθερα αυτόν τον κώδικα; Νομίζω πως
αν αποφασίσει να κάνει κάτι τέτοιο θα έχει κάποια ψιλοπροβληματάκια με τα
licenses του OO αλλά ίσως τα ξεπεράσει.

β. Υποθέτουμε πως η Novell θα διανήμει τον κώδικα, αλλά αυτός θα είναι
ποτισμένος με κώδικα που καταπατάει πατέντες της Microsoft, οπότε η Microsoft
θα βρει πάτημα και θα τον φορέσει σε όσουν δεν πληρώνουν την Novell ή ακόμα
και όσους την πληρώνουν, όταν λήξει η πενταετής περίοδος χάρητος; Δεν υπάρχει
δυνατότητα να το ξέρουμε εκ των προτέρων αν ο κώδικας καταπατάει πατέντες; Το
ξέρουμε, δεν ξέρω πως αλλά αυτό διατίνεται ότι κάνει το Mono.

γ. Φοβόμαστε ότι κάτι τέτοιο θα δόσει μερίδιο της αγοράς στo MS Office αν
γίνει το default στο OO; Εμένα αυτό δε με πείθει, και να σας θυμίσω ότι λίγο
πριν, όταν το Mandrake ήταν εκεί που είναι σήμερα η Novell, με βάση τα όσα
λέει το Distrowatch, είχε σαν default formats στο ΟΟ που κυκλοφορούσε τα
φορμά της Microsoft. Δεν είχε γίνει χαμός τότε.

δ. Κάτι άλλο που δεν περνάει από το μυαλό μου τωρα;

--pprok