Ektos thematos: Politikoi me apopsi (Htan: Metafrash MediaWiKi...)

Antonios Christofides anthony at itia.ntua.gr
Mon Oct 10 18:53:39 EEST 2005

Θα καταχραστώ λίγο ακόμα τη φιλοξενία της λίστας και την ανεκτικότητα
του moderator, για να διευκρινίσω κάτι που μου υποδείχθη σε προσωπικό
email.

Έγραψα:

> Αυτό δεν νομίζω ότι το είπα.

Ενώ προηγουμένως είχα γράψει:
> Όσοι πάσχουν από αχρωματοψία θα πρέπει να επανεξετάσουν ορισμένες
> παραδοχές τους:
> * Ότι ο κάθε ευρωβουλευτής έχει τον άπειρο χρόνο στη διάθεσή του να
>   ασχοληθεί διεξοδικά με το κάθε θέμα.

Καταρχήν, πολύ περιληπτικά, δεν είμαι εναντίον του να έχουμε άποψη για
πράγματα που δεν γνωρίζουμε, αντίθετα, είμαι υπέρ.  Αλλά πρέπει να το
κάνουμε με επιφύλαξη και κατόπιν μιας, στο βαθμό που είναι δυνατό,
ενημέρωσης, και λίγης σκέψης.

Πάντως συμφωνούμε ότι οι πολιτικοί, όταν λαμβάνουν αποφάσεις, σαφώς
έχουν μεγαλύτερη υποχρέωση να αποκτούν καλή γνώση γι' αυτά που
ψηφίζουν.  Δυστυχώς όμως αυτό στο ευρωκοινοβούλιο είναι αδύνατο λόγω
του όγκου των αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν.  Οι ευρωβουλευτές
δουλεύουν πυρετωδώς στο ευρωκοινοβούλιο Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη από το
πρωί μέχρι αργά το βράδυ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις άλλες μέρες
κάθονται.  Ο όγκος του email ανέρχεται σε αρκετές εκατοντάδες τη μέρα,
και αν δεν έχετε δει βοηθό ευρωβουλευτή να διαβάζει ένα email και να
απαντάει μέσα σε 7 δευτερόλεπτα (από τη στιγμή που πατάει το header
του email για να ξεκινήσει την ανάγνωση μέχρι τη στιγμή που πατάει το
send, και δεν υπερβάλλω) είναι δύσκολο να καταλάβετε για τι πράγμα
μιλάμε.  Ακόμα κι αν οι ευρωβουλευτές δούλευαν το διπλάσιο, πάλι θα
ήταν πολύ λίγο (και εγώ είμαι εναντίον του να δουλεύουν πολύ: για να
λάβεις σοβαρές αποφάσεις χρειάζεσαι καθαρό μυαλό, και το μυαλό
καθαρίζει και χωνεύει στις περιόδους ηρεμίας).  Κατά τη γνώμη μου
είναι απαράδεκτος ο τρόπος με τον οποίο δουλεύει το σύστημα.  Θα
έπρεπε το Ευρωκοινοβούλιο να βγάζει 5 σημαντικές αποφάσεις το χρόνο,
οπότε εκεί πράγματι θα είχαμε την απαίτηση ο ευρωβουλευτής να γίνεται
εξπέρ σε καθετί που ψηφίζει.

Εν τω μεταξύ ο κανονισμός λέει σκανδαλωδώς ότι, για να απορριφθεί ή να
τροποποιηθεί στη δεύτερη ανάγνωση μια πρόταση της Κομισιόν, χρειάζεται
_απόλυτη πλειοψηφία του πλήθους των Ευρωβουλευτών_, ανεξαρτήτως πόσοι
είναι παρόντες και πόσοι ψηφίζουν.  Έτσι, ο ευρωβουλευτής δεν έχει καν
τη δυνατότητα να πει "δεν έχω προλάβει να ενημερωθώ και έτσι
απέχω/ρίχνω λευκό", καθότι αυτό στην ουσία είναι άμεση ψήφος υπέρ της
πρότασης της Κομισιόν.  Υπάρχει δε και το δεύτερο σκάνδαλο, ότι αν το
Ευρωκοινοβούλιο δεν αποφασίσει εντός τεσσάρων μηνών, αυτομάτως
θεωρείται ότι έδωσε το ΟΚ!  (π.χ. το Συμβούλιο Υπουργών αποφάσισε ναι
στις πατέντες λογισμικού στις 7 Μαρτίου, και το Ευρωκοινοβούλιο
αποφάσισε στο τέλος του τετραμήνου, στις 6 Ιουλίου.)  Τι να κάνει ο
ευρωβουλευτής μέσα σε 4 μήνες όταν έχει 18 χιλιάδες ζητήματα να
τρέχουν; Αυτοί οι απαράδεκτοι κανονισμοί έχουν γίνει έτσι ώστε το
ευρωκοινοβούλιο να είναι διακοσμητικό και να νομίζουμε ότι έχουμε
δημοκρατία στην Ένωση, ενώ στην πραγματικότητα είναι 5 άτομα που
κάνουν ό,τι γουστάρουν.

Τι μπορεί να κάνει ο ευσυνείδητος* ευρωβουλευτής; Αν πει,
δικαιολογημένα, "δεν μπορώ να δουλέψω υπό αυτές τις συνθήκες" και
αρνηθεί το ευρωβουλευτιλίκι, καταφέρνει καθόλου να βελτιώσει τον
κόσμο; Αν κάτσει και δουλέψει κουτσά-στραβά, στην τελική ίσως μπορέσει
να προσθέσει το τουβλάκι του πολύ περισσότερο απ' ό,τι αν καθόταν
σπίτι του κι έβριζε το σύστημα.

*Πολλοί ευρωβουλευτές είναι ευσυνείδητοι, αλλά προσέξτε ότι μπορεί να
είσαι ευσυνείδητος και αφελής.  Για την ακρίβεια, όπως τόνισα στο
προηγούμενο email, οι ευρωβουλευτές είναι άνθρωποι, όχι μηχανήματα,
και επομένως είναι εξαιρετικά πολύπλοκες οντότητες, που δεν μπορείς να
τους βάλεις 5 ταμπέλες, "PIV 3GHz 512MB RAM κλπ." και να ξεμπερδέψεις.