M$ strikes back

Πιστιόλης Κωνσταντίνος pistiolis at ts.sch.gr
Tue May 31 10:08:22 EEST 2005

Την Mon, 30 May 2005 22:11:09 +0300,ο(η) Αλέξανδρος Διαμαντίδης
<adia at hellug.gr> έγραψε/wrote:

> * Giannis Beredimas [2005-05-30 19:16]:

> Μα νομίζω οι υπολογιστές των σχολείων ούτως ή άλλως τρέχουν Windows και
> εφαρμογές σε αυτό το περιβάλλον. Έχουν βέβαια πολλοί και dual boot σε
> διανομές Linux αλλά δε νομίζω ότι χρησιμοποιούνται και τόσο... Οπότε
> ό,τι παίρνουν δωρεάν τα σχολεία καλό είναι.

Συγνώμη παιδιά εκ των προτέρων για το μακροσκελές μήνυμα, αλλά θα
διαφωτίσει
την κατάσταση

Είμαι τεχνικός για όλο το νομό Ηλείας και έχω πάει σε περισσότερα
από τα μισά σχολεία του νομού. Η κατάσταση έχει ως εξής:
Όλα τα Λύκεια και αρκετά γυμνάσια έχουν dual boot αλλά οι καθηγητές
πληροφορικής
που έχουν ανοίξει έστω και μια φορά για να δείξουν μόνο οπτικά το linux
στα παιδιά μετριούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού! Για μάθημα δεν το
συζητάμε, ούτε καν ξέρουν τους κωδικούς των users των μηχανημάτων, ενώ
ελάχιστοι είναι αυτοί που ξέρουν έστω και στοιχειωδώς να χειριστούν το
ακόμα και το γραφικό περιβάλλον του λίνουξ (απλά δεν το έχουν δει ποτέ).
Τα δε δημοτικά κάποια έχουν ένα εργαστηρικάκι με 6-8 μηχανήματα ή έναν Η/Υ
για γραμματεία

Τα δε εκπαιδευτικά λογισμικά είναι μόνο για win (τουλάχιστον αυτά που
χρησι-
μοποιούνται), ενώ τα εργαστήρια έχουν μια τεράστια (για win συστήματα)
πολυπλοκότητα
με ένα win2k (ή 2003) server (που σέρνεται κυριολεκτικά) ώστε να μπορεί να
παρέχει
σε όλους, μαθητές και καθηγητές, e-mail προσωπικό λογαριασμό και τις
υπόλοιπες
υπηρεσίες.

Σκεφτείτε το κόστος: 11 clients με windows και office και 1 server με
windows
server edition και corporate edition αντιϊκό και η μόνη χρησιμότητά τους
είναι:
1. Ο server για PC του καθηγητή και γραμματεία του σχολείου
2. Τα clients για να κάνουν 3 ώρες πληροφορική τα παιδιά μόνο (ούτε άλλα
    μαθήματα, ούτε e-mail ούτε τίποτε άλλο), που στην πράξη (εκτός απ' τα
θεωρητικά
    του μαθήματος πληροφορικής) μαθαίνουν μόνο να χαζεύουν στο internet, να
    παίζουν κανένα παιχνιδάκι, να χειρίζονται τα windows και το office kai
*αν*
    ο καθ. πληροφ. είναι λίγο ευσυνήδειτος κανένα επιπλέον προγραμματάκι.

Μετά μετράει η άγνοια και το δημοσιοϋπαλληλίκι
1. Πάνω από τους μισούς καθ. πληροφ. δεν έχουν κάνει ποτέ ενημέρωση του
αντιϊικού
    ενώ κάποιοι δεν ξέρουν καν αν έχουν αντιϊικό.
2. Ένας στους 10 ενημερώνει τα windows. Ο κλασσικός διάλογος για τα
δημοτικά και
    δυστυχώς και για τα περισσότερα γυμνάσια-Λύκεια:
        -Όταν σας λέει: "υπάρχουν έτοιμες ενημερώσεις για τον Η/Υ σας,
κάντε κλίκ
          εδώ... κλπ. να πατάτε ΝΑΙ"
        -Αααα, γιατί εμείς δεν ξέραμε τι είναι και πάντα το κλείναμε
    Ή η απορία: "μα δεν κάναμε τίποτε, και ενημερώσαμε και το αντιϊικό"
3. Κανένας δε χρησιμοποιεί ψηφιακές υπηρεσίες, domain λογαριασμούς,
προσωπικό χώρο
    (δίσκο) στο σύστημα και πρακτικά καμμιά άλλη χρήση των Η/Υ. Ακόμα και
τον
    προτζέκτορα 1 στα 5 σχολεία τον χρησιμοποιεί.
4. Δεν υπάρχει "ούτε μια στο εκατομύριο" περίπτωση απαντά η συντριπτική
πλειοψηφία
    των καθ. πληροφορικής να κάνουν μάθημα στο linux, όταν τους λέω ότι για
χρήση
    παραθυρικού περιβάλλοντος, internet και επεργασία κειμένου κλπ. θα
μπορούσαν να
    κάνουν το μάθημα σε linux.
5. Δεν υπάρχει ούτε μια περίπτωση (λέω εγώ) να κάτσουν να μάθουν πως να
εγκαταστήσουν
    ένα βοηθητικό λογισμικό που κατά καιρούς χρειάζονται, ή να ρυθμίσουν
κάτι στο
    linux. Παράδειγμα: συνήθως βάζουν το netop, ένα προγραμματάκι για να
δείχνουν
    στις οθόνες των clients την οθόνη του server ώστε να κάνουν καλλίτερα
το μάθημα.
    Αυτό γίνεται μια χαρά από λίνουξ, ποιος όμως θα μπορούσε να το
κάνει;;;;;
6. Στα δημοτικά που έχουν staroffice, ή κανένας δεν κάνει επεξεργασία
κειμένου, ή
    βάζουν το MS-office (ένας μου είπει ότι το staroffice είναι μια χαρά
και παραλίγο
    να τον φιλήσω...)

Το πράγμα παιδιά είναι απλό με τα windows: "Αυτά ξέρετε, αυτά εμπιστεύεστε"
Αρχίζει από τους μαθητές και φτάνει μέχρι τους υπουργούς. Τώρα στη μέση
κάπου
είναι κάτι γραφικοί άνθρωποι που όλο λένε κάτι ακαταλαβίστικα για άλλα
λειτουργικά
αλλά αυτά δεν είναι για μας. Αλλά η πραγματικότητα είναι αυτή, δεν υπάρχει
για
τον πολύ κόσμο άλλο λειτουργικό.
     Αυτό το βλέπω και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που κάνω μάθημα.
Οι μισοί
με δυσκολία μαθαίνουν να χειρίζονται κάποια κουμπιά στο word, δεν μπορούν
να
ψάξουν τα αντίστοιχα κουμπιά του open office γιατί δεν έχουν καταλάβει τι
κάνει
το κάθε κουμπί, αλλά πως είναι. Το βλέπω στη γυναίκα μου που ασχολείται
γενικά, ότι
όταν της ανοίγω το openoffice τα μόνα που χρησιμοποιεί με ευκολία είναι τα
κουπιά
bold, italics, font size & name που είναι τα ίδια με του word.

    Η επιλογή του λογισμικού και υλικού δε γίνεται με ορθολογικά κριτήρια
στην Ελλάδα.
Παράδειγμα 1:
Λογική: γιατί να έχουμε 13 clients τη στιγμή που οι υπολογιστικές τους
ανάγκες
   είναι πολύ μικρότερες; Θα μπορούσαμε κάλιστα να έχουμε 1 Xserver με 4
οθόνες,
   πληκτρολόγια και ποντίκια; (θα έτρεχε και win με vmware) τουτέστιν 11/4
~ 4
   δηλαδή 8 λιγότερες μονάδες =  τουλάχιστον 2500 ευρά φθηνότερα!
Ελλάδα: ο υπουργός λέει "εγώ έβαλα 10.000 υπολογιστές στα σχολεία" (όχι
10.000
   θέσεις εργασίας), ποιος υπουργός θα το αποφάσιζε αυτό;
Παράδειγμα 2:
   συζητούσαμε με κάποιον προϊστάμενό μου για το τι λύση θα μπορούσαμε να
σκεφτούμε
   να μειώσουμε το κόστος. Η κατάληξη ήταν πάντως "να το δούμε, αλλά θέλει
προσοχή
   γιατί αν μετά δημιουργηθεί πρόβλημα θα μας βαράνε όλοι μαζί"
Κι αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια. Αν τα windows είναι ακριβά, αναξιόπιστα,
δυσκολο-
συντήρητα δημιουργήσουν κάποιο πρόβλημα, κανείς δε θα σου πει γιατί έβαλες
windows.
Αν όμως δημιουργηθεί πρόβλημα με το Linux όλοι οι "εχθροί" σου (του
υπουργού
και του κάθε υπευθύνου) θα αρχίσουν να κατηγορούν. Ποιος μπορεί να
αναλάβει την
ευθύνη για κάτι που δεν το ξέρει, δεν το έχει δοκιμάσει και δεν είναι και
στην
τελική η "πετατημένη" λύση.

Να προτείνω εγώ κάτι. Τα πράγματα αλλάζουν από κάτω προς τα πάνω, και μόνο
με
πρακτικά πράγματα, αλλιώς θα καθόμαστε πάντα να κλαίμε ότι φταίει το ΥΠΕΠΘ
1. Ας μαζευτούμε όλοι μαζί να φτιάξουμε μερικά εκπαιδευτικά
    λογισμικά (αντιγράφοντας ίσως άλλα του υπουργείου) για Linux
2. ας δώσουμε (φτηνές) λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα, όπως πχ. με μία
    κεντρική μονάδα να οδηγούμε δυο θέσεις εργασίας. Εξαιρετικά χρήσιμο όταν
    χαλάει ένα μηχάνημα και κλασσικά το σχολείο δεν έχει λεφτά...
3. Να κάνουμε ένα εύχρηστο περιβάλλον για τους καθηγητές, με οδηγίες,
howto,
    ίσως κάποια δική μας οργανωτική εφαρμογή, μια λίστα ταχυδρομείου για
    βοήθεια και το σημαντικότερο ένα ΕΝΝΙΑΊΟ περιβάλλον (εκπαιδευτικό)
4. Να στήσουμε παντού wine για ό,τι εφαρμογές θέλουν οι καθηγητές και δεν
    υπάρχουν για λινουξ
5. και το βασικότερο, να συνεννοηθούμε με τους προμηθευτές που στήνουν τα
    Linux στα σχολεία να τα έχουν όλα αυτά ενσωματωμένα ή να φτιάξουμε ένα
    apt-get install school-stuff" που να τα κάνει όλα... η μια διανομή με
όλα αυτά.
Στα σχολεία δεν είναι χαζοί, αν τους κάνουμε καλύτερα τη δουλειά τους
θα μας "προτιμήσουν". Αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να κάτσουν να σπάσουν τα
κεφάλια τους για το πως θα αξιοποιήσουν καλλίτερα την υποδομή τους (με
λίνουξ;).
Ας μη γελιόμαστε, δημόσιο είναι και θέλουν μόνο να "λειτουργούν"