Migrating 2 Linux - The Whole Deal

Constantine Dokolas cdokolas at Sunsoftgr.com
Wed Aug 10 15:22:41 EEST 2005

Giorgos Keramidas wrote:
> [...]

Λυπάμαι, δουλεύω ήδη σε εταιρία που φτιάχνει τέτοιες εφαρμογές. Ψάξε να
βρεις κάποιον που να έχει φύγει από αυτές που εταιρείες που κλείνουν και δε
βρίσκει δουλειά (και ίσως δεν έχει ανάγκη από δουλειά).

> Επίσης θέλετε ένα καλό εργαλείο για έλεγχο ορθογραφίας.  Είναι ντροπή να
> λέει κάποιος ότι θα δουλέψει ως μεταφραστής και να έχει 2 ορθογραφικά σε
> μόλις 4 γραμμές κείμενο.

Θα μου επιτρέψεις να σε διορθώσω: τα ορθογραφικά λάθη που μπορεί να βρει
ένας ορθογράφος είναι στη προκειμένη περίπτωση μόνο ένα (1), τουτέστιν το
"καθοδηγήση". Το "ψηλά" είναι μια χαρά λέξη.

Δεν καταλαβαίνω πάντως γιατί νομίζετε ότι μπορεί να υπερισχύσει και
επιβιώσει ένα FOSS εμπορικό πακέτο στην Ελλάδα (δεν το λέω ERP γιατί το ERP
προϋποθέτει πράγματα που μόνο τα πολύ μεγάλα από τα λεγόμενα ERP
υποστηρίζουν, όπως π.χ. το SAP). Μια εταιρία που θέλει εμπορικό πακέτο
θέλει και μια άλλη εταιρία για να το υποστηρίξει. Αυτή, με τη σειρά της,
δεν πρόκειται να πουλήσει/υποστηρίξει πακέτο για το οποίο δεν θα έχει
κατάλληλη υποστήριξη από τον κατασκευαστή. Το FOSS δεν κουμπώνει σε αυτό το
σενάριο, γιατί αυτός που θα το "υποστηρίξει" είναι αναγκασμένος να κάνει
και ανάπτυξη λογισμικού χωρίς να έχει κανένα όφελος από αυτό.

Ο "μεσάζοντας" (αυτός που θα αναλάβει την υποστήριξη) θέλει, θεωρητικά, να
πάρει ποσοστό από τη πώληση, να πάρει λεφτά από την εγκατάσταση, τη
παραμετροποίηση, την εκπαίδευση, από άλλες συμβουλευτικές υπηρεσίες (π.χ.
σχεδιασμός και στήσιμο δικτύου) και ενδεχομένως από τη πώληση και
υποστήριξη hardware, ίσως και κάποιο συμβόλαιο υποστήριξης συμπληρωματικό
αυτού που πουλάει ο κατασκευαστής του πακέτου (που, αν το software είναι
καλό, θα του είναι σχεδόν καθαρό κέρδος).

Αν κάνεις υποστήριξη σε FOSS, δεν θέλεις να ασχοληθείς ούτε με το
λειτουργικό των client ούτε του (ή των) server(s). Αυτό είναι δουλειά των
IT-άδων του πελάτη. Για σένα είναι απλώς ένα ατού ότι η εφαρμογή μπορεί να
δουλέψει και σε πολύ φτηνή εγκατάσταση (μιλάω για Linux) και ο πελάτης
μπορεί να έχει χαμηλότερο TCO. Αν όμως ο πελάτης δεν μπορεί να βρει IT-άδες
για Linux... το έχασες αυτό το χαρτί. Μετά έχεις το πρόβλημα ότι κάθε
πλευρά της υποστήριξης που δεν αφορά παραμετροποίηση ή κάτι του στυλ "άλλο
ένα report", χρειάζεται προγραμματισμό. Αν υποθέσουμε ότι ήδη δουλεύει η
εφαρμογή στα Ελληνικά και για τα Ελληνικά δεδομένα (πως αλλιώς θα τη
πουλήσεις;), ποιός θα κάνει τις αλλαγές που χρειάζονται κάθε τόσο στον
κώδικα; Για να μη πω πως πρέπει κάποιος να αναλάβει να επιβλέπει τη πορεία
του project ώστε να μην χάσει τη συμβατότητα του με τα Ελληνικά δεδομένα.
Μετά, ότι συνεισφορές σε κώδικα γίνονται θα πρέπει να χαρίζονται στο project.

IMHO, το θέμα TCO δεν είναι ξεκάθαρα υπέρ του FOSS όταν ασχολείσαι
αποκλειστικά με λειτουργικά και application/DB servers σε ένα κλειστό LAN.
Έχω γνώση από μεσαίας κατηγορίας εμπορικό πακέτο που στήνεται σε έναν απλό
Microsoft Small Business Server (~€1000) που είναι πολύ ανταγωνιστικό και
έχει κάνει καλές πωλήσεις. Τα θέμα κόστους βέβαια αλλάζει όταν έχεις ανάγκη
από πιο πολύπλοκες και ακριβές εγκαταστάσεις και όταν εκτίθεσαι στους
κινδύνους του internet (συνυπολογίζεις τη παράμετρο "ασφάλεια").

Βασικά, ένα μεγάλο θέμα είναι η "δέσμευση". Κάθε πελάτης έχει ανάγκη από τη
"δέσμευση" του πωλητή ότι θα του παρέχει υψηλής ποιότητας υποστήριξη. Αυτό
επηρεάζει όλη την αλυσίδα από τη παραγωγή στη κατανάλωση ώστε ο μεταπωλητής
δεν πρόκειται να πουλήσει κάτι που δεν θα μπορεί να το υποστηρίξει σωστά.
Ακόμα και στα εσωτερικά, ο πελάτης πρέπει να αισθάνεται ότι δεν θα έχει
πρόβλημα να βρει υπαλλήλους που θα του κάνουν τη δουλειά.

Έχω και άλλα να πω, αλλά αρκούμαι σε αυτά για τώρα. Τα παραπάνω είναι μια
δικιά μου εκτίμηση. Αν βλέπει κανείς ένα σχήμα με FOSS εμπορικού πακέτου
που (α) να πουλάει και (β) να βγάζει τα λεφτά του, ας το γράψει.

Doc

--
   Theory asserts that although in theory there should be no
difference between theory and practice, in practice there IS