Για τους Open προγραμτιστες (+ μια kernel ερωτηση )

Vasilis Vasaitis v.vasaitis at sms.ed.ac.uk
Sun Apr 24 15:18:59 EEST 2005

On Sat, Apr 23, 2005 at 03:27:33PM +0300, Tsoukas Evangelos wrote:
> Συγνώμη παιδιά αλλά δύο φορές που το έστειλα δεν εμφανίστηκε. Ενυγουέι:
>
> Ερώτηση: Διάβασα ότι στο memory management ο kernel έχει 2 βασικά
> segments: απο 1-3 GB για τα user-processes και 3-4 GB για τον ίδιο.
> Κάθε κομμάτι έχει text kai data. Γιατί "διευθύνει" έτσι τη μνήμη αφού
> αυτή είναι πολύ λιγότερη?

  Χμ, ο διαχωρισμός μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, και υπόψιν
τα παραπάνω ισχύουν μόνο για τις 32-μπιτες αρχιτεκτονικές. Επίσης, έχε
υπόψιν ότι τα παραπάνω αφορούν την εικονική μνήμη, ανεξάρτητα από το
πόση φυσική μνήμη είναι εγκατεστημένη στο σύστημα.

> Και:
> Δεν μπορώ να καταλάβω τα κίνητρα ενός Open source προγραμματιστή. Αφού
> το OSS δεν του αφήνει έσοδα, μειώνει (λογικά) τις θέσεις εργασίας
> προγραμματιστών και γενικά τον απασχολεί χωρίς ανταλάγματα (πλυν της
> "Φήμης"). Μην ξεχνάμε ότι ο προγραμματισμός ανέδειξε τους
> πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Γιατί λοιπόν αφήνει κάποιος αυτήν
> την ευκαιρία?

  Οι περισσότερες απαντήσεις μέχρι τώρα φαίνονται να είναι από τη
μεριά αυτών που μιλάνε για Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα (Open Source
Software). Αλλά για εμάς που βλέπουμε τα πράγματα από τη σκοπιά του
Ελεύθερου Λογισμικού (Free Software), τα πράγματα είναι κάπως
διαφορετικά.

  Το ελεύθερο λογισμικό ξεκίνησε και συνεχίζεται να γράφεται γιατί
είναι μια κοινωνική αναγκαιότητα. Σήμερα οι ανάγκες μας σε λογισμικό
είναι όλο και μεγαλύτερες, και το να είναι αυτό κλειστό δημιουργεί
πολλαπλά προβλήματα:

  - Όταν χρησιμοποιείς κλειστό λογισμικό, εξαρτάσαι απόλυτα από την
εταιρεία που το έφτιαξε για το αν θα ασχοληθεί να διορθώσει τα
προβλήματά του, να υλοποιήσει καινούρια χαρακτηριστικά που πιθανώς να
χρειάζεσαι, κτλ. Επίσης, είναι στην ευχέρειά της να σε χρεώσει όσο
νομίζει για αυτά τα πράγματα, [0] και αν σταματήσει να υπάρχει, απλά
την πάτησες. Οι συνηθισμένοι κανόνες της αγοράς δεν ισχύουν εδώ,
επειδή χωρίς τον κώδικα δε μπορείς να στραφείς σε εναλλακτική εταιρεία
ή άτομο για την υποστήριξη του λογισμικού· μπορείς βέβαια να το
πετάξεις (μαζί με τα λεφτά που έδωσες) και να πάρεις άλλο, αλλά δεν
είναι το ίδιο, και εξακολουθεί να έχει ακριβώς τα ίδια προβλήματα.

  - Με το κλειστό λογισμικό, δεν έχεις καμία απολύτως εγγύηση ότι
κάνει αυτό που υποτίθεται ότι πρέπει να κάνει, ότι μπορείς να
βασιστείς σε αυτό, κτλ. [1] Επίσης, δεν ξέρεις κατά πόσο αυτό μπορεί
να δουλεύει ακόμα και εναντίον σου· π.χ. με το να στέλνει στοιχεία για
σένα πίσω στην κατασκευάστρια εταιρεία, ή να έχει κρυφές μεθόδους
πρόσβασης, άγνωστες σε εσένα (backdoors). Και αυτά δεν είναι παρανοϊκά
σενάρια, οι περιπτώσεις που συμβαίνουν αυτά είναι αμέτρητες.

  - Το κλειστό λογισμικό γενικά κοστίζει πολύ, κάτι που το κάνει μη
προσβάσιμο σε πολλούς (π.χ. αναπτυσσόμενες χώρες)· αυτό διευρύνει τις
κοινωνικές ανισότητες. Αν είμαι φτωχός και χρειάζομαι ένα συγκεκριμένο
κομμάτι λογισμικού για να δουλέψω, το οποίο όμως δε μπορώ να αγοράσω,
θα παραμείνω φτωχός, είτε επειδή θα αναγκαστώ να κάνω κάτι άλλο, είτε
επειδή θα δουλεύω κάτω από κάποιον εργοδότη που είχε τη δυνατότητα να
το αγοράσει, και καρπώνεται την υπεραξία μου.

  Το ελεύθερο λογισμικό είναι η απάντηση σε όλα αυτά τα προβλήματα,
και πολλά περισσότερα. Δίνει στους ανθρώπους δυνατότητες να κάνουν
πράγματα που δε θα μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά. Επίσης, χάρη σε
αυτό έχει δημιουργηθεί μια παγκόσμια κοινότητα συνεργασίας και
αλληλοβοήθειας, που όμοιά της δεν έχει υπάρξει μέχρι τώρα. Δεν είναι
λίγο μυωπικό να απαρνηθούμε αυτά τα οφέλη, μόνο και μόνο για να μη
σταματήσει μια μικρή κλίκα ανθρώπων (βλ. εταιρείες ανάπτυξης
λογισμικού) να βγάζει τεράστια κέρδη σε βάρος όλων των υπολοίπων; [2]
Αν ξαφνικά ανακαλύπταμε μια επαναστατική τεχνολογία που να μπορεί να
χτίσει σπίτια για όλους με ελάχιστο κόστος, θα την περιορίζαμε για να
μην πεινάσουν οι οικοδόμοι (ή καλύτερα, οι εργολάβοι);

  Τώρα βέβαια, θα μου πεις, αυτό σημαίνει ότι όλοι όσοι γράφουν
ελεύθερο λογισμικό το κάνουν για τους παραπάνω λόγους; Σε καμία
περίπτωση. Όμως για τους παραπάνω λόγους ξεκίνησε κατά βάση, και θέλω
να πιστεύω ότι είμαστε αρκετοί που το χρησιμοποιούμε και το
αναπτύσσουμε για αυτούς, ώστε να επηρεάζουμε λιγάκι και τους
υπολοίπους.

  Αν έφτασες ως εδώ και δεν κουράστηκες, θα σου πρότεινα να διαβάσεις
και το:

	http://www.gnu.org/philosophy/shouldbefree.html

> ΣΣ. Δεν είμαι IT-ist.

  Εγώ πάλι είμαι (just FYI).

[0] Αναρωτιέμαι π.χ. πόσο να χρέωναν οι εταιρείες τώρα για να
αναπροσαρμόσουν το ΦΠΑ σε προγράμματα που δεν είχαν πρόνοια για
τέτοιες αλλαγές.

[1] Όχι ότι με το ελεύθερο λογισμικό υπάρχουν απαραίτητα τέτοιες
εγγυήσεις, αλλά τουλάχιστον μπορείς να το ελέγξεις.

[2] Εγώ τουλάχιστον, σε έναν κόσμο χωρίς κλειστό λογισμικό, δε βλέπω
τους προγραμματιστές να πεινάνε. Ίσα ίσα, το λογισμικό θα είναι τόσο
διαδεδομένο, που θα χρειαζόμαστε παντού.

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."