linux για την τρίτη ηλικία

fs admin at www0.org
Wed Nov 17 01:23:11 EET 2004

On Tue, 16 Nov 2004 15:40:44 +0200, Manolis Christodoulou wrote:

> Πριν μερικά χρόνια είχα στήσει ένα παλιό RH την χαλεπή
> εποχή που το GNOME ήταν ακόμα beta και το KDE ήταν στο φτύσιμο από τη RH
> λόγω άδειας. Κατέβασα λοιπόν τα ανάλογα πακέτα KDE και το έστησα μόνος
> μου φτιάχνοντας όλα το κονφιγκουρέισον με το χέρι. Δεν υπάρχει ούτε μια
> στο εκατομμύριο περίπτωση να το ξανακάνω όχι γιατί ξέχασα ή βαριέμαι
> ούτε γιατί δεν μπορώ, αλλά γιατί έχω καλύτερα πράγματα να κάνω με το
> χρόνο μου από τότε που ήμουν φοιτητής.

Για να σχολιάσω αυτήν την "περιπέτεια" που πέρασες υπάρχει ένα πρόβλημα
στο χώρο των open source λειτουργικών το οποίο ξεκινάει από το μεγαλύτερο
πλεονέκτημά του. Ότι οι χρήστες είναι κοντά στους προγραμματιστές και όλοι
αυτοί είναι κοντά στο source code.

Όταν λοιπόν ο νέος χρήστης μπαίνει σε έναν κόσμο όπου δεν ξέρει τι να
πρωτοδιαλέξει από πολλές διανομές όπου οι περισσότερες είναι πραγματικά
κακοφτιαγμένες και μόνο 3-4 ομάδες αυτών τελικά αξίζουν και όταν
παρουσιάζονται πολλοί τρόποι εγκατάστασης ενός προγράμματος - ή ομάδας
προγραμμάτων όπως είναι και το kde desktop -, τότε είναι πραγματικά εύκολο
να φανεί πάρα πολύ δυσκολότερο απ' ότι είναι το linux.

Συνεπώς, αν και τα microsoft windows και ο - μεγάλος - χώρος τους μπορεί
να προσφέρουν και στον linux χρήστη περισσότερα προγράμματα - στην
συντριπτική τους πλειοψηφία από πολυεθνικές εταιρίες -, ένας
ισορροπημένος χρήστης linux μπορεί να βρει μια καλή διανομή και ένα καλό
packaging system όπως και τον τρόπο να κάνει το packaging system να
δουλέψει για πράγματα που δεν ήταν ήδη πακέτα και τελικά να εγκαθιστά και
να ρυθμίζει πράγματα με μεγαλύτερη ευκολία απ' ότι στα microsoft windows
διότι στο linux δεν είναι απαραίτητο να σηκώνεται GUI κυριολεκτικά για το
παραμικρό.

- Θέλω να κάνω fetch το mail μου, όχι να τεστάρω την αντοχή του xserver ο
οποίος όντος τρέχει, δεν τον έχω καταργήσει και είναι πάρα πολύ χρήσιμος
αλλά όχι για τα πάντα. Τα windows είναι συνεχώς σε "xserver testing mode"
(ο κυριότερος λόγος που αν σε κάτι πέραν του userfriendliness είναι καλοί
είναι στην ποιότητα του xserver τους, αν και δεν ξέρω αν όντος είναι
ο καλύτερος είναι σίγουρα απ' τους καλύτερους).

- Θέλω να ξέρω τι ακριβώς έχει εγκατασταθεί και να μπορώ  να εγκαταστήσω
ότι θέλω ή να απεγκαταστήσω ότι θέλω με αυτόματη εύρεση των dependencies.
Ο χώρος των windows το κάνει αυτό αλλά μόνο στο σημείο που λέει "λίστα
πακέτων, επεγκατάσταση". Dependencies δεν ξέρει τι είναι.

Τελικά που θέλω να καταλήξω για να μην μακρυγορούμε. Είναι όντος
πολύπλοκος ο κόσμος του linux (που μπερδεύεται και συνυπάρχει με τον κόσμο
του unix) αλλά με τις σωστές επιλογές και γνώσεις οι εγκαταστάσεις είναι
υπερβολικά εύκολες, οι ρυθμίσεις στα περισσότερα πράγματα είναι θέμα
διαβάσματος  ενός αρχείου και τελικά στο μόνο πράγμα που πραγματικά και με
μεγάλη διαφορά απέχουν τα microsoft windows και σε κάποιο μικρότερο βαθμό
το apple mac os είναι στην προσφορά πραγματικά καλών αν και σχεδόν πάντα
closed source προγραμμάτων από πολυεθνικές εταιρίες.

-fs