___ _____ ___ XFree86

Dimitris M. stud1134 at di.uoa.gr
Wed Mar 3 17:14:22 EET 2004

Nicholas K. Dionysopoulos wrote:

>BTW, κι εγώ θεωρώ τον RMS ακραίο μέχρι αηδίας σε ορισμένες θέσεις του, αλλά αν
>δεν υπήρχαν οι ακραίοι, εμείς οι μετριοπαθείς δεν θα απολαμβάναμε τις
>ελευθερίες που απολαμβάνουμε τώρα. Όλα είναι ένα θέμα κοινωνικής ισορροπίας
>:)

Θα βγω λίγο off topic αλλά θέλω να σχολιάσω λίγο το παραπάνω επειδή με
ενοχλεί αρκετά αυτή η φιλολογία περί ακραίου.

Από την στιγμή που δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει κάποιο απόλυτο
μέγεθος που να ορίζει την "ακραιότητα" μιας άποψης, ο μόνος τρόπος για
να αποκτήσει νόημα ένας τέτοιος προσδιορισμός είναι αν προέλθει από μια
στατιστική ανάλυση των απόψεων μιας κοινωνίας. Άρα, εσείς οι
"μετριοπαθείς" είστε απλά αυτοί που βρίσκεστε μέσα και γύρω από τα
κυρίαρχα "σημεία συσσώρευσης" απόψεων κάποια συγκεκριμένη χρονική
στιγμή. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί επιχείρημα για την αντικειμενική
ορθότητα των απόψεων σας έναντι των διάφορων "ακραίων". Αντίθετα, σχεδόν
πάντα σημαίνει ότι ενστερνίζεστε ασυνεπή συστήματα σκέψης που πολύ συχνά
βασίζονται σε αντιφατικά ιδεολογήματα και υποστηρίζονται από τις
κοινωνικές δυνάμεις που έχουν συμφέρον να συντηρήσουν την παρούσα κατάσταση.

Δεν θεωρώ ότι περιέχεται η έννοια της ελευθερίας στην αναπαραγωγή της
κυρίαρχης ιδεολογίας. Αυτή πάντα ήταν και θα είναι ελεύθερη. Και όχι
μόνο αυτό, αλλά το σύστημα ανταμοίβει αδρά όσους έχουν τα προσόντα και
τα μέσα για να την παρουσιάσουν με αληθοφανή τρόπο (βλέπε ΜΜΕ). Από την
άλλη βέβαια, οι πιο "ακραίες" απόψεις και πρακτικές συγκεντρώνουν πάνω
τους τα πυρά της καταστολής οπότε δίνουν μεγαλύτερη άνεση σε αυτούς που
αποκλίνουν πιο ελαφρά από την ιδεολογία της εκάστοτε εξουσίας.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν αρκεί να χαρακτηρίσουμε μια θέση
ακραία για να ξεμπερδέψουμε με αυτήν αφού το να είσαι "ακραίος" δεν
αποτελεί λογικό λάθος αλλά αφορά μόνο την απόκλιση από τις αντιλήψεις
που έχουν επιβληθεί τεχνητά σε μια κοινωνία. Και η κβαντομηχανική ήταν
πολύ ακραία θεωρία για όσους ερμήνευαν τον κόσμο μέσω της κλασσικής
φυσικής, αλλά όλοι οι επιστήμονες που δούλεψαν με στόχο να την
καταρίψουν, το μόνο που κατάφεραν ακολουθώντας την επιστημονική μέθοδο
ήταν να την ενισχύσουν.

Αν κάποιος έχει συγκεκριμένες ενστάσεις στην συλλογιστική του RMS ας τις
καταθέσει, αν πάλι απλά δεν τον γουστάρει σαν άτομο ας σταματήσει να του
κάνει παρέα. Σε κάθε περίπτωση, ο τύπος είναι ο ιδεολογικός πατέρας του
free software και κατά την γνώμη μου ο μεγαλύτερος εν ζωή θεωρητικός του
κοινωνικού αναρχισμού.

Η GPL είναι πραγματικά "ακραία", αφού όχι μόνο ουσιαστικά αρνείται την
έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας (πάνω στην οποία στηρίζεται ένα
σημαντικό τμήμα των δυνάμεων που ελέγχουν τον σημερινό παγκοσμιοποιημένο
καπιταλισμό), αλλά ταυτόχρονα χρησιμοποιεί εναντίον της την ίδια τη
νομοθεσία που υποτίθεται την προστατεύει (την έννοια της πνευματικής
ιδιοκτησίας). Ταυτόχρονα, αντί να πέσει στην παγίδα της κατά μέτωπον
επίθεσης με τους νόμους της αγοράς, καταφέρνει να τους επαναορίσει προς
όφελος του κινήματος. Αυτή κατά την γνώμη μου είναι η μεγαλύτερη χακιά
του Stallman προσωπικά και του free software κινήματος γενικότερα.

Για τους λόγους αυτούς, δεν μπορώ παρά να θεωρώ ότι οποιαδήποτε αλλαγή
στις άδειες που αποκλίνει από την GPL, αν δεν είναι πολύ ισχυρά
αιτιολογημένη, είναι μάλλον εκ του πονηρού και έχει σαν στόχο την
διάλυση του κινήματος του ελεύθερου λογισμικού και ανάδειξη ενός
πολιτικά άχρωμου ζητήματος περί open source αντίστοιχο με επιχορηγούμενα
"κινήματα" καταναλωτών που προωθούν το συσκευασμένο λάδι επειδή το χύμα
μπορεί να είναι νοθευμένο, προάγωντας τελικά τα συμφέροντα κάποιων εταιριών.