νέα άδεια του XFree86

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Mon Mar 1 16:56:04 EET 2004

On Mon, Mar 01, 2004 at 01:31:05PM +0200, Christos Ricudis wrote:

> Mallon ftaiei to oti den eisai paranoikos (dhladh Stallman).

  ..[snip ένα κάρο μαλακίες]..

  Το πρόβλημα με τη συγκεκριμένη άδεια δεν είναι η άποψη που έχει για
αυτήν ο Stallman, ή ο κάθε Stallman. Υπάρχουν αντικειμενικά
προβλήματα, τα οποία, όσο κι αν βάζεις το κεφάλι σου στην άμμο και
προσποιείσαι ότι εξαφανίζονται, θα είναι εκεί. Τουλάχιστον από αυτό το
μήνυμα έγινε εμφανές το μέγεθος της απέχθειας που τρέφεις απέναντι
στον Stallman, δε νομίζω πλέον κανένας στη λίστα να έχει αμφιβολία επί
αυτού.

  Για τους υπολοίπους: Για να μην καταλήξουμε σε κανένα τεράστιο flame
που θα λέμε άλλα αντ' άλλων («ο Stallman είναι κακός γιατί μου έκλεψε
τις καραμέλες μου όταν ήμουν μικρός»), ας ξεκαθαρίσουμε μερικά
πράγματα:

  1. Η καινούρια άδεια των XFree86 παραμένει μια ελεύθερη άδεια.
Δηλαδή δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός περιορισμός περί χρήσης,
αλλαγής ή αναδιανομής του κώδικα. Κανείς δεν ισχυρίστηκε το αντίθετο,
κανείς δεν έχει πρόβλημα περί ελευθερίας της άδειας· το ότι τα
παληκάρια των XFree86 ένιωσαν την ανάγκη να διατυμπανίσουν το ελεύθερο
της καινούριας άδειας στην κεντρική σελίδα του site τους (πλέον στη
σελίδα των νέων), δείχνει μάλλον την απροθυμία τους να ακούσουν τη
γνώμη οποιουδήποτε άλλου για αυτήν την κίνηση.

  2. Η καινούρια άδεια *δεν* είναι συμβατή με τη GPL, καθώς η GPL δεν
επιτρέπει το συνδυασμό της με άλλη άδεια που θέτει περισσότερους
περιορισμούς από την ίδια. Αν αυτή η άδεια ίσχυε για όλα τα XFree86,
αυτό θα σήμαινε ότι, αν π.χ. μια διανομή περιελάμβανε τα XFree86 4.4,
και το KDE συνδεδεμένο με αυτά, η GPL που καλύπτει το KDE θα
παραβιαζόταν. Το συγκεκριμένο παράδειγμα αυτή τη στιγμή δεν είναι
πρόβλημα, καθώς τελικά αποφασίστηκε οι βιβλιοθήκες για τα X clients να
παραμείνουν με την παλιά άδεια για την ώρα (που δεν είναι και ό,τι πιο
καθησυχαστικό). Όμως οτιδήποτε έχει σχέση με τον X server και
οτιδήποτε έχει σχέση με την GPL δε μπορούν πλέον να αγγίξουν το ένα το
άλλο.

  Το θέμα εδώ δεν είναι κατά πόσον μας αρέσει η GPL και το αν θέλουμε
να βγαίνουν όλα τα προγράμματα με αυτήν. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η
GPL είναι μια από τις βασικές αιτίες της άνθησης αυτού που ονομάζουμε
ελεύθερο λογισμικό, και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτού διανέμεται με
αυτήν ακριβώς την άδεια. Έτσι, θεωρείται καλή ιδέα και οι άλλες
άδειες, όσο διαφορετικές και να είναι, να φροντίζουν τουλάχιστον να
είναι συμβατές με τη GPL, για να μην κατακερματίζεται το διαθέσιμο
λογισμικό σε επιμέρους τμήματα που δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν μαζί.
Με την καινούρια άδεια λοιπόν, τα XFree86 κινούνται προς την ακριβώς
αντίθετη κατεύθυνση, και εκεί οφείλεται όλη η φασαρία.

  3. Τέλος, υπάρχει και το πρακτικό ζήτημα της αναγραφής του κειμένου
που απαιτείται από την καινούρια άδεια, που είναι καθαρά θέμα των
διανομών. Δηλαδή πολλές διανομές προτιμούν απλά να αφαιρέσουν
λογισμικό που έχει τέτοια απαίτηση, παρά να την ικανοποιήσουν. Ε, και
θα μου πείτε, και τι έγινε αν πρέπει να αποδώσεις credits στα XFree86;
Το θέμα είναι ότι, μετά ο καθένας μπορεί να πει «ωραία ιδέα, κι εγώ
θέλω το όνομά μου να φαίνεται, γιατί είμαι πολύ γαμάτος», και σύντομα
να χρειάζονται μερικές σελίδες για να χωρέσουν όλα, και σε περίπτωση
που η διανομή ξεχάσει κάποιον, αυτός να μπορεί να της υποβάλει μήνυση.
Οπότε, πού τραβάμε τη διαχωριστική γραμμή; Για πολλές διανομές, πολύ
νωρίς: απλά δε μπαίνει μέσα τίποτα που να έχει τέτοιες απαιτήσεις.

  Αυτά είναι τα κυριότερα. Υπάρχουν και άλλα, δευτερεύοντα ζητήματα,
όπως το ότι μια κίνηση με τόσες επιπτώσεις απλά ανακοινώθηκε, χωρίς
καμία πρώτερη δημόσια συζήτηση, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα τώρα, τι
να λέμε. Πάντως η ουσία για μένα είναι ότι εδώ κι ένα χρόνο περίπου τα
πράγματα με τα X πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, δεν έχει
τελειωμό η κατηφόρα. Άντε να δούμε...

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."