Open Source και δημόσια διοίκηση

Harry Michopoulos p98018 at rainbow.cs.unipi.gr
Wed Jun 9 15:59:36 EEST 2004

Giannis Stoilis wrote:

> Τα λαμβάνουμε όλα υπόψιν μας. Όποιες συνεισφορές, καλοδεχούμενες.
>

> - Γιάννης Στοΐλης

Ευχαριστώ για το ελευθεράς. Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος.

Επειδή, το θέμα "open-source" στη δημόσια δικοίηση μου φαίνεται αρκετά
μεγάλο, θα ασχοληθώ με ένα μικρό κομμάτι του που δεν είναι άλλο από το
"γιατί πρέπει να χρησιμοποιούμε Linux" στους δημόσιους οργανισμούς", και
όχι τα λειτουργικά μιας Χ ή Υ εταιρείας.

Βασικά, έχω μια μικρή εργασιακή εμπειρία, και φτιάχναμε κάτι για το
δημόσιο. Εκεί είδα και πολλά πράγματα που μου κέντρισαν το ενδιαφέρον,
οπότε θα ήθελα να εστιάσω σε μερικά σημεία.

Συνήθως μια Χ εταιρεία διατείνεται πως τα λειτουργικά της έχουν αρκετά
χαρακτηριστικά για τα οποία πρέπει οι οργανισμοί/εταιρείες και
ειδικότερα οι του δημοσίου να τα χρησιμοποιούν. Δεν θα μπω στη
διαδικασία να κρίνω εαν η Χ εταιρεία "πραγματοποιεί όσα υπόσχεται". Μου
φτάνει να φανεί πως αυτά τα χαρακτηριστικά που χρυσοπληρώνουμε μας είναι
άχρηστα. Και ξεκινάω.
 > Ευκολία χρήσης.
Άχρηστο γιατί, άλλο pc-user και άλλο application-user. Ο υπάλληλος του
δημοσίου δεν είναι pc-user (δεν εγκαθιστά προγράμματα, δεν αλλάζει το
υλικό του κλπ κλπ) είναι απλά application-user (ανοίγει μια εφαρμογή με
διπλό κλικ και μετά απλά βλέπει το UI της εφαρμογής όπου πατάει μερικά
πλήκτρα, κάνει και μερικά κλικ και μετά την κλείνει και πάει σπίτι του).
Επομένως, για τον application-user=υπάλληλο του δημοσίου δύο εφαρμογές
με ίδιο UI είτε τρέχουν στο Υ λειτουργικό της Χ εταιρείας είτε σε Linux
είναι το ίδιο (πχ Mozilla Thunderbird, OpenOffice, Firefox κλπ).
 > Ταχύτερη ανάπτυξη εφαρμογών.
Άχρηστο γιατί απλά δεν είναι το ελληνικό δημόσιο αυτό που αναζητάει την
ταχύτητα ούτε μπορεί να ισχυριστεί πως είναι ανταγωνιστικό και την
χρειάζεται. Το αντίθετο μάλιστα. Γι αυτό ας μην κρυβόμαστε πίσω από το
δάχτυλό μας. Οπότε, είναι καλύτερο να δουλέψουν μερικοί προγραμματιστές
παραπάνω (για να βγει η εφαρμογή στον ίδιο χρόνο) και να μείνουν τα
λεφτά στον τόπο μας παρά να πληρώσουμε εμπορικό λειτουργικό σύστημα και
να φύγει συνάλλαγμα προς τα έξω και να αυξηθεί (έστω και λίγο) η ανεργία.
 > Γρηγορότερη και φθηνότερη συντήρηση και διαχείριση.
Όπως προηγουμένως. Τι προτιμάμε σαν χώρα, να πληρώνουμε άπειρα ευρώ στο
εξωτερικό ή να πληρώσουμε κάποιους δικούς μας admin να κάνουν τη δουλειά?
 > Χαμηλό κόστος εκπαίδευσης.
Σωστό αλλά παραπλανητικό, γιατί αναφέρεται στο κόστος εκπαίδευσης του
λειτουργικού. Όμως το ουσιαστικό κόστος εκπαίδευσης είναι αυτό της
εφαρμογής που θα δουλεύουν οι υπάλληλοι. Δεν χρειάζεται καν κάποιος να
γνωρίζει windows, BeOS, Solaris ή Linux για να δουλέψει πχ Oracle Forms
ή μια εφαρμογή γραμμένη σε java.
 > Μεγαλύτερος χρονικός ορίζοντας υποστήριξης.
Όντως, ισχύει. Όμως υπάρχει και απάντηση και είναι οι διανομές με
μεγάλους κύκλους ζωής. Στην τελική, ας ξεφύγουμε από τα αντι-Κοκκαλικά ή
αντι-Βαρδινογιαννικά μας συμπλέγματα των βυσμάτων και των διαπλεκομένων
και ας αναλάβει μια εταιρεία την ανάπτυξη ενός ελληνικού Linux. Εδώ το
κατάφεραν ήδη κάποιοι, δεν μπορεί μια σοβαρή εταιρεία να το κάνει?
Ιδανικά, ας το αναλάβουν κάποια πανεπιστήμια. Στην τελική το Linux είναι
παιδί κυρίως της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Ίσως να υπάρχουν και άλλα. Όμως πιστεύω πως εμπίπτουν σε μια από τις
παραπάνω κατηγορίες. Ή δεν χρειάζονται πραγματικά ή είναι προτιμότερο να
πληρώνουμε περισσότερους Έλληνες προγραμματιστές για να καλύψουν
ενδεχόμενο overhead από τη  χρήση Linux παρά να αφήνουμε τα δικά μας
παιδιά στην ανεργία και αμέτρητο συνάλλαγμα να φεύγει.

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω πως όταν αγοράζουμε κάτι αποφασίζουμε και με
βάση τις οικονομικές μας δυνατότητες. Και η Ελλάδα δεν έχει την
πολυτέλεια να δαπανά αλόγιστα ευρώ, ενώ ταυτόχρονα οι μισθοί των Ελλήνων
να καταρακώνονται για το χατίρι ανούσιων ευκολιών.

Κάποιοι διακρίνουν πίσω από το Χ συγκεκριμένη/ες εταιρεία/ες. Όμως δεν
με απασχολεί το τι κάνει η Χ ή Υ εταιρεία, ούτε καν λέω πως τα
λειτουργικά της δεν κάνουν τα όσα ισχυρίζεται η ίδια. Όμως πιστεύω πως
σαν μικρή χώρα, οφείλουμε να βλέπουμε τα πράγματα πιο ρεαλιστικά και να
επιλέγουμε *απλά ό,τι συμφέρει τη χώρα μας*

ΥΓ Και κάτι που πάντα ήθελα να πω. Μια διάσταση του open-source που
πιστεύω πως έχει αδικηθεί. Για μένα, ελεύθερο λογισμικό δεν είναι απλά
"τζάμπα προγράμματα" είναι μια ιδέα ή ένα κίνημα - απαλλαγμένο και από
κουμμινστικά σύνδρομα - που στηρίζεται στο πως όλοι εμείς γνωρίζουμε το
μεγαλείο του "δούναι και λαβείν" και είναι η καλύτερη απάντηση σε όλους
αυτούς που πιστεύουν πως έχουμε ξεφτίσει σαν άνθρωποι και μετράμε ό,τι
κι αν κάνουμε με ευρώ και μικροσυμφέροντα.

Αυτά, και ελπίζω να μην σας κούρασα