debian or no?

Antonios Christofides anthony at itia.ntua.gr
Tue Jun 8 15:46:50 EEST 2004

tasos arvanitis wrote:
> Αγαπητοί linuxάδες θέλω να δω μερικά προγράμμτα Μαθηματικών που είναι
> φτιαγνμένα για Linux και γι΄αυτό θα ήθελα να εγκαταστήσω μια έκδοση Linux.
> Ποια προτείνεται εσείς; όλα τα προγράμματα τρέχουν με ολες τις εκδόσεις;
> Βλέπω για παράδειγμα ότι πολλές εφαρμογές Μαθηματικών αναφέρονται σε
> ιστοσελίδες της DEbian. Τι σημαίνει αυτό; και κάτι ακόμη απο τη λίστα που
> υπάρχει στην ιστοσελίδα http://debian.spark.net.gr/debian-cd/3.0_r2/i386/ τι
> σημαίνει το non-US kai τι το iso το σχέτο στο iso1; ποιο απο τα δυο να
> κατεβάσω; χρειάζονται και τα δυο ή το ένα μόνο και ποιο;

1) Το Debian είναι νομίζω η μεγαλύτερη διανομή, αυτή που έχει το
   περισσότερο λογισμικό. Ο λόγος για τον οποίο βλέπεις να αναφέρονται
   πολλές εφαρμογές σε σελίδες Debian είναι κατά πάσα πιθανότητα ότι οι
   εφαρμογές αυτές είναι πακεταρισμένες και έτοιμες για Debian, ενώ για
   άλλες διανομές δεν είναι πακεταρισμένες.  Αυτό σημαίνει ότι για άλλες
   διανομές πρέπει να κατεβάσεις και να εγκαταστήσεις αυτές τις
   εφαρμογές χωριστά, πράγμα που είναι πιο δύσκολο και πιο επιρρεπές σε
   σφάλματα (π.χ. τυχόν ασυμβατότητες) απ' ό,τι το να γράψεις μια
   εντολούλα στο Debian που αυτόματα θα κατεβάσει και θα εγκαταστήσει
   την εφαρμογή που θες.

2) Ατυχώς όμως, το Debian θεωρείται όχι τόσο εύκολο στην εγκατάσταση, κι
   εγώ, που είμαι φανατικός Debian, συμφωνώ στο ότι μάλλον δεν είναι
   τόσο καλή διανομή για τον αρχάριο. Αν είναι η πρώτη φορά που θα
   εγκαταστήσεις Linux, ίσως είναι καλύτερα να διαλέξεις Mandrake,
   Fedora ή SuSE (δεν έχω άποψη για καμιά από αυτές, αλλά οι άλλοι σ'
   αυτό το group αυτές θα προτείνουν.) Έτσι έχεις το δίλημμα να βάλεις
   μια εύκολη στην εγκατάσταση διανομή και μετά να ενδέχεται να
   ψιλοταλαιπωρείσαι με το κατέβασμα και την εγκατάσταση των μαθηματικών
   εφαρμογών που σ' ενδιαφέρουν, ή να εγκαταστήσεις Debian, που μπορεί
   στην αρχή να σε ζορίσει αλλά μετά θα εγκαθιστάς τις μαθηματικές
   εφαρμογές της αρεσκείας σου για την πλάκα σου.

3) Αν τελικά αποφασίσεις να βάλεις Debian, βάλε Debian testing (sarge),
   όχι stable. Η stable είναι πολύ παλιά και κατάλληλη μόνο για
   μηχανήματα (π.χ. server) που έχουν έξτρα απαιτήσεις σταθερότητας. Η
   testing είναι _σταθερότατη_, απλώς αλλάζει από μέρα σε μέρα.
   Χρειάζεται να κατεβάσεις μόνο το πρώτο CD αν έχεις γρήγορη σύνδεση με
   το δίκτυο. Αλλιώς, κατέβασε τα πρώτα 3 CD ή το πρώτο DVD.

4) Η διανομή non-US περιέχει νομίζω λίγο επιπλέον λογισμικό που σύμφωνα
   με τους νόμους των ΗΠΑ είτε απαγορεύεται είτε καθίσταται μη ελεύθερο
   σύμφωνα με τον ορισμό του Debian.