Provlima me X Win sto Debian

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Sat Aug 21 13:27:09 EEST 2004

On Wed, Aug 18, 2004 at 09:33:09PM -0700, www0 at www0.org wrote:

> To Debian einai ftiagmeno me th logikh na phgainei kata gramma me to nomo
> kai deyteron na einai sta8ero, h filosofia toy den einai na yparxei mia
> ekdosh gia servers, mia gia desktop users kai mia gia testers. H filosofia
> toy einai *opws akribws blepeis tis anomasies*. Stable: sta8erh, h ekdosh
> gia oloys. testing: Stable candidate, testarisma apo users, Unstable:
> asta8hs mono gia serius testing kai development.

  Διαφωνώ κάθετα, περισσότερα παρακάτω.

> An den eisai programmatisths h' package maintainer h' sobaros tester toy
> debian den prepei pote na bazeis unstable. Se ayth th periptosh kalytera
> na asxoli8eis me mandrake gia na exeis kai kapoio - ypoti8emeno - support.
> To unstable den yparxei san onoma gia na pei "new kde inside" yparxei gia
> na pei "asta8es". Den einai liges oi fores poy ypoleitoyrgei megalo meros
> toy susthmatos kai perimeneis wres ews meres na diortho8ei. To unstable
> einai mono gia sobaroys testers, programmatistes toy debian kai package
> maintainers.

  Δε μου λες, έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το unstable, ή απλά το φοβάσαι
πολύ και αυτά που λες αντικατοπτρίζουν τους φόβους σου; Δε θα
μπορούσες να είσαι πιο μακριά από την πραγματικότητα... Το unstable
δεν είναι καθόλου ασταθές· μπορεί να έχει καθημερινά προβληματάκια σε
συγκεκριμένα πακέτα (εκ των οποίων ελάχιστα θα συναντήσεις αν
αναβαθμίζεις κάθε π.χ. ένα μήνα), αλλά ελάχιστα επηρεάζουν τη συνολική
σταθερότητα του συστήματος. Και επειδή τα περισσότερα προβλήματα
προκαλούνται από upload καινούριων εκδόσεων πακέτων, τείνουν να
διορθώνονται μέσα σε μια μέρα, αφού προφανώς ο developer που ανέβασε
τη νέα έκδοση είναι σε ετοιμότητα για τυχόν προβλήματα που μπορεί να
παρουσιαστούν.

> Gia na mi makrigoroyme, na katalikso oti to debian an xreisimopoi8ei
> prepei na xrisimopoii8ei ws stable. Alliws eisai h' sobaros tester, h'
> ftiaxneis .debs h' apla paizeis. An prepei oposdhpote na xrisimopoiiseis
> kati poy den yparxei sto stable, yparxoyn apeira sources gia backports.

  Μ' αρέσει που πετάς ένα σωρό αφορισμούς χωρίς ιδιαίτερα να τους
δικαιολογείς. Όχι, κανείς δεν «πρέπει» να κάνει όλα αυτά που λες, και
μάλιστα δε θα τα πρότεινα σε κανέναν εκτός από σένα. ;^) Μερικά απλά
στοιχεία:

  - Το stable βγαίνει πολύ αραιά για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για
desktop χρήση. Με τους ρυθμούς ανάπτυξης στο GNU/Linux, οτιδήποτε
παλιότερο από χρόνο είναι πρακτικά απαρχαιωμένο. Υπενθυμίζω π.χ. ότι
το τελευταίο stable (Debian 3.0) έχει ακόμα το GNOME 1.4, τον Mozilla
1.0 (αν θυμάμαι καλά), και άλλες τέτοιες προϊστορικές εκδόσεις. Ο
μόνος τρόπος να αλλάξει αυτό είναι να μπει το Debian σε λογική νέας
έκδοσης κάθε εξάμηνο, όπως κάνει το GNOME, άντε χρόνο στη χειρότερη.
Εδώ που τα λέμε, τώρα που υπάρχει ο Debian Installer, ίσως και να
είναι πλέον εφικτό κάτι τέτοιο.

  Για server από την άλλη οι αργοί ρυθμοί του stable δεν είναι
πρόβλημα, γιατί εκ των πραγμάτων ένας server δε μπορεί να αλλάζει κάθε
λίγο και λιγάκι -- αλλιώς, είτε δεν είναι ιδιαίτερα mission-critical,
είτε ο διαχειριστής έχει πολύ ελεύθερο χρόνο στα χέρια του (λέμε
τώρα).

  - Το stable με backports είναι λιγότερο σταθερό από το unstable.
Βλέπεις, τα πακέτα που παίρνει ο κάθε πικραμένος από το unstable (ή
ακόμα χειρότερα, από τελείως εξωτερικές πηγές) για να τα χώσει στο
stable, προφανώς έχουν την ίδια πιθανότητα να παρουσιάσουν προβλήματα
με τα πακέτα που ανεβαίνουν στο unstable. Δε γίνονται αυτόματα σταθερά
επειδή προορίζονται για το stable. Και επειδή με backports παίρνεις
πακέτα από διάφορες πηγές, που δεν έχουν δοκιμαστεί απαραίτητα ότι
δουλεύουν σωστά μεταξύ τους, οι πιθανότητες κακής αλληλεπίδρασης
αυξάνονται.

  Επίσης, όταν αρχίσεις να ανακατέβεις backports, χάνεις τις εγγυήσεις
ότι τα dependencies θα δουλεύουν σωστά. Για παράδειγμα, μπορεί δύο
backport ξαφνικά να θέλουν την ίδια βιβλιοθήκη σε διαφορετική έκδοση,
οπότε άντε γεια. Επιπλέον με τα backports χάνεται η φυσική συνέχεια
της διανομής, οπότε μετά η αναβάθμιση στο testing / επόμενο stable
γίνονται από μπερδεμένη ως πολύ δύσκολη υπόθεση.

  Τα παραπάνω δε τα λέω έτσι θεωρητικά· έχω δει stable με backports
που είχε φτάσει σε τέτοιο σημείο δυσλειτουργίας, που αφού αφιέρωσα
μερικές ώρες προσπαθώντας να βγάλω άκρη, τελικά απλά το έσωσα
αναβαθμίζοντάς το σε testing. Πού και πάλι ήθελε κάποια δουλίτσα,
γιατί ορισμένα πακέτα από τα backports είχαν μεγαλύτερο epoch από αυτά
του testing, αλλά ξεφεύγουμε.

  - Το testing είναι μια πολύ καλή λύση για desktop χρήστες γιατί, ενώ
παραμένει σχετικά ενημερωμένο, οι χρήστες δε βλέπουν ποτέ τα
περισσότερα από τα πιο σοβαρά bugs. ΟΚ, δεν είναι το ίδιο bleeding
edge με το unstable, αλλά δε μπορούμε να τα έχουμε κι όλα, ε;

  - Το unstable τέλος, ΟΚ, προσωπικά δε θα το πρότεινα για τους
αρχάριους του Debian. Χρειάζεται μια κάποια εξοικείωση, για να μπορεί
ο χρήστης να διορθώνει κάτι που πήγε στραβά, να στέλνει και κανένα bug
report, κτλ. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι μόνο για τους Debian
Developers. Προσωπικά έχω το κυρίως σύστημά μου σε unstable εδώ και
χρόνια (ούτε που θυμάμαι από πότε πλέον), και δύσκολα θα το άλλαζα με
οτιδήποτε άλλο.

> Kai gia na pw praktika ti symbainei: An exeis unstable to systhma
> ypoleitoyrgei, prepei na'sai "modellistisths" kai pragmatika na exeis
> oreksh na diorthoneis pragmata gia (kala, to oti prepei na exeis
> toylaxiston 10mbit me to internet de to sizitame) na to antezeis. To
> testing einai to pio enoxlitiko ap'ta tria telika dioti kai exeis meros
> ths asta8eias kai den exeis ta perissotera teleytaia paketa kai otan pas
> na breis backports blepeis oti ta perissotera einai gia stable.

  Ξανά, εκτός πραγματικότητας. Έχει πάντως πλάκα που, ενώ απορρίπτεις
το testing, που ενημερώνεται συνεχώς, ως κάτι «παλιό», μόλις αυτό
γίνει stable και σταματήσει να ενημερώνεται εντελώς, τότε είναι ΟΚ.

--
Vasilis Vasaitis
"A man is well or woe as he thinks himself so."