debian, x windows and desktop managers

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Sat Nov 8 15:23:00 EET 2003

On Sat, Nov 08, 2003 at 12:21:46PM +0200, basilis wrote:
> Hello linux-greek-users,
>
>    Θα ήθελα να μου εξηγήσετε την αλληλουχία γεγονότων που συμβαίνουν
> στο boot ή όταν τρέχω την εντολή startx και τα configuration files που
> εμπλέκονται.

  Το σημαντικό που θα πρέπει να θυμάσαι, είναι ότι η συμπεριφορά του
συστήματος σε τέτοιες περιπτώσεις (εκκίνηση του συστήματος, εκκίνηση
των X, κτλ.) συνήθως ελέγχεται από αρχεία κειμένου, τα οποία και
μπορείς να εξετάσεις για να δεις τι γίνεται. Π.χ., στην εκκίνηση του
συστήματος: ο πυρήνας τρέχει το /sbin/init, κι αυτό κάνει κάποια
πράγματα με βάση το /etc/inittab. Ε, αυτό είναι αρχείο κειμένου, το
ανοίγεις, και με το ευαγγέλιο^Wman στο χέρι εξετάζεις τι συμβαίνει.
("man init", "man inittab", "man run-parts" είναι τα σημαντικότερα).
Αντίστοιχα και με το startx, που είναι shell script.

> [...]
> αλλάξω τον default desktop manager (δεδομένου ότι στο login screen δεν
> μου βγάζει επιλογή για το kde, το οποίο έκανα uninstall και reinstall
> μέσω aptitude).
>
>    Δηλαδή θα ήθελα κάποιος να μου πει την αλληλουχία των αρχείων που
> τρέχουν και των configuration files που εμπλέκονται (και τα οποία αν
> αλλάξω μπορώ να ρυθμίσω τα x και τον desktop manager που τρέχει)από τη
> στιγμή που γράφω startx έως ότου μπω μέσα σε έναν desktop manager.
>
>    Ή φυσικά κάποιο λινκ που να εξηγεί αυτά τα πράγματα.
>
>    Για debian πάντα (γιατί ξέρω ότι έχει κάποιες διαφορές σε σχέση με

  Λοιπόν, το startx είναι ουσιαστικά ένα «περιτύλιγμα» γύρω από το
xinit, που είναι και το πρόγραμμα που αναλαμβάνει να ξεκινήσει X
server και X clients. Μετά από ένα "man xinit", και διαβάζοντας το
startx και όλα τα άλλα script που αναφέρονται εκεί (και αυτά που
αναφέρονται από εκείνα, κτλ.), μπορείς να έχεις μια πλήρη εικόνα του
τι συμβαίνει. Εγώ θα σου κάνω μια περίληψη του τι τελικά εκτελείται
στο Debian· σου αφήνω ως άσκηση να βρεις γιατί λειτουργεί έτσι. ;^)

  - Ο X server ξεκινάει με βάση τα περιεχόμενα του
/etc/X11/xinit/xserverrc.

  - Τα X clients τώρα:

    - Αν υπάρχει το ~/.xinitrc, απλά εκτελείται αυτό.

    - Διαφορετικά, καλείται το /etc/X11/Xsession. Αυτό κάνει διάφορες
    δουλειές συγυρίσματος, και μετά:

      - Αν υπάρχει το ~/.Xsession, απλά το εκτελεί.

      - Διαφορετικά, θα προσπαθήσει να εκτελέσει, με αυτή τη σειρά, το
x-session-manager, το x-window-manager, ή το x-terminal-emulator, όλα
από το /usr/bin. Κοίτα το "man update-alternatives" για το πώς
προκύπτουν αυτά.

  Ελπίζω όλα αυτά κάπως να σου λύνουν τις απορίες. :^)

--
Vasilis Vasaitis
vvas at hal.csd.auth.gr
+306976604701