FAQ: Giati grafete greeklish.

Dimitrios Kamenopoulos el97146 at mail.ntua.gr
Thu Sep 19 18:42:02 EEST 2002

On Wednesday 18 September 2002 20:09, George Kourtis wrote:
> Ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί πολλοί χρήστες της Λίστας γράφουν Γρεεκλισσ.
[σνιπ]

Ε, τώρα Θάνο δεν πρέπει να απαντήσουμε RTFF; Όχι μόνο καλύπτεται στο
netiquette (και νομίζω και στο FAQ), αλλά είναι και αποδεδειγμένο flame
starter στο 100% των περιπτώσεων. Τέλος πάντων, αφού οι παραπομπές στο FAQ
απαγορεύονται από το netiquette ως σατανικές, δίνω μια όσο το δυνατόν πιο
πλήρη απάντηση (και παρακαλώ να μην ξεσηκώσει χίλια-δυο flames). Παρακαλώ αν
ξανατεθεί το θέμα να γίνονται παραπομπές σε αυτήν την απάντηση. Σε όποιον δεν
αρέσει η απάντηση, RTFF για πιο ήπιες καταστάσεις.

Μου τη σπάει που οι περισσότεροι από αυτούς που υπερασπίσθηκαν τα Greeklish
χρησιμοποιούν Paparia Express, σε Putses 98/2000/Me[$]. Μπορείτε να πείτε
ό,τι θέλετε για αυτόν το συνδυασμό, αλλά *ένα* πράγμα που σου επιτρέπει να
κάνεις πανεύκολα είναι να γράψεις ελληνικά, διάολε[*]. Και τα επιχειρήματα
είναι του στυλ «η γλώσσα είναι ένα εργαλείο για να κάνεις τη δουλειά σου
χωρίς πολλή σκέψη», ακριβώς όπως -πολύ σωστά επισήμανες- «τα Windows τα
βάζεις για να κάνεις τη δουλειά σου». Και το αποτέλεσμα: η δουλειά δε γίνεται
γιατί όλους τους σκοτώνει ο κόπος να πατήσουν Alt-Shift και να ρυθμίσουν το
Paparia Express να χρησιμοποιεί. Κατά συνέπεια έχουμε ατελείωτα δοκίμια για
την ευχρηστία των Greeklish, την όχι και τόσο μεγάλη αξία της γραμματικής και
της ορθογραφίας, γλωσσολογικές διατριβές για την εξέλιξη προς την απλοποίηση.

Μου θυμίζει πολύ τα flamewars στα γκρουπάκια του ntua.*, όπου οι Outlookάδες
υπερασπίζονται με μανία το top-posting. Είναι παρόμοια φάση. Μια μαλακία
έκανε κι αυτή η Microsoft, βάζοντας τον κέρσορα πάνω από τα quotes όταν
απαντάς, και έχουμε μηνύματα συνολικού μήκους 10e9 λέξεων που εξηγούν γιατί
αυτό είναι πιο ευανάγνωστο, γιατί ο διάλογος κυλάει πιο λογικά, γιατί
επιβάλλεται η ελευθερία της έκφρασης στο Usenet και άλλα τέτοια φαιδρά. Όπως
έχω πει κι εκεί, ένα «αφού εκεί μου βγάζει τον κέρσορα, βαριέμαι να κάνω κλικ
40 πίξελ πιο κάτω, τραβάς κανα ζόρι ρε φίλε» είναι πολύ πιο τίμιο επιχείρημα.

Θυμάμαι επίσης μια εκπομπή των Χάκερς (τρομάρα τους), που δείχνανε τα site των
φίλων της εκπομπής. Έβλεπες site για το Ρέμο, για τον Ολυμπιακό, για τους
Sepupltura κλπ. Όλα φτιαγμένα από δεκαπεντάχρονα. Όλα στην ελληνική γλώσσα.
Όλα στα greeklish (γιατί προκειμένου να εμφανιστούν σωστά τα ελληνικά
απαιτείται ο τεράστιος μυϊκός κόπος του alt-shift και ο τεράστιος διανοητικός
κόπος της επιλογής ενός ελληνικού encoding στα Page Properties του
Frontpage). Δεν ξέρω για το Usenet και το e-mail, αλλά ούτε ένας Unixάς δε θα
έγραφε ποτέ ιστοσελίδα στα Greeklish (εκτός αν απευθύνονταν σε άτομα που δεν
έχουν ελληνικές γραμματοσειρές, όπως το hellenic-howto στο Hellug).

Πού καταλήγουμε λοιπόν;
Τα Greeklish απαντώνται κυρίως στα δύο άκρα του φάσματος των χρηστών PC. Στον
desktop-usage-nightmare κόσμο της κονσόλας ενός τελειωμένου (πραγματικού ή
επίδοξου) sysadmin και στον desktop-usage-ideal κόσμο ενός απλού χρήστη
Windows.  Το πρώτο είναι η δύναμη της ανάγκης και της συνήθειας. Στο
κάτω-κάτω όταν η ουσία του μηνύματος είναι "kane ena: cat /var/log/messages |
grep 'error' | tail -45"  δε μπορούμε να έχουμε ιδιαίτερες φιλολογικές
απαιτήσεις. Το δεύτερο είναι η απόδειξη ότι αν φερθείς στο χρήστη σαν να
είναι ηλίθιος, θα κάνει τα πάντα προκειμένου να μη σε διαψέυσει. Δώστου την
εντύπωση ότι τα πάντα θα δουλεύουν τζατζά χωρίς την παραμικρή δική του
κριτική παρέμβαση και δεν υπάρχει ούτε μία στο εκατομμύριο περίπτωση να κάνει
την κριτική παρέμβαση όταν κάτι δε δουλέψει.

Όταν _εγώ_ λαμβάνω ένα μήνυμα σε greeklish, δεν αισθάνομαι ότι απειλείται η
εθνική μου ταυτότητα. Δεν αισθάνομαι ότι ο θάνατος του ελληνικού αλφαβήτου
είναι προ των πυλών. Εφαρμόζω το ξυράφι του Occam, και επιλέγω την απλή
εξήγηση ότι για κάποιο λόγο ο τυπάς δε μπορεί ή δε γουστάρει να γράψει
ελληνικά. Δε θα του κάνω ανάκριση για τον ακριβή λόγο και αφού έχουμε να
κάνουμε με μια -καλώς ή κακώς- καθιερωμένη πρακτική στο Ιντερνετ, δεν
πρόκειται να στραβώσω (εκτός αν είναι ιδιαίτερα ασυνεπή Greeklish, του στυλ
"su eipa na canis kath tetio, paliocaracla (σου είπα να κάνεις κάτι τέτοιο,
παλιoψάρακλα)" όπου δεν υπάρχει η παραμικρή συμφωνία φθόγγων και γραμμάτων).

Βέβαια όταν (από τα headers) βλέπω χρήστες Windows να στέλνουν μηνύματα σε
Greeklish και δει σε προσωπικά mail, αισθάνομαι ότι ο θάνατος του εγκεφάλου
αυτής της ναυαρχίδας της Βιομηχανίας Πληροφορικής που το RAM αποκαλεί «απλό
χρήστη» *είναι* προ των πυλών (ή μάλλον έχει περάσει τις πύλες, έχει
πλιατσικολογήσει την πόλη, έχει πάρει σκλάβες όλες τις γυναίκες και έχει
βάλει φωτιά στα πάντα).

 5 Στοιχειώδεις Κανόνες Επιβίωσης:
1) Μην πανικοβάλλεστε.
Παράδειγμα:
Περισσότερο κινδυνεύει η Ελληνική Γλώσσα από αυτούς που γράφουν "μιλήσται του
επιτέλους" ή λένε "αυτό είναι οφθαλμοφανής ψέμα" παρά από αυτούς που γράφουν
Greeklish. Αν είναι να ανησυχήσετε για κάτι, ανησυχήστε για την κατάσταση του
IQ του «απλού χρήστη».
2) Μάθετε να αναγνωρίζετε το SEP (Somebody Else's Problem).
Παράδειγμα:
Αν κάποιος γράφει Greeklish, για οποιοδήποτε λόγο, αυτό είναι δικό του
πρόβλημα, ήτοι SEP. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ασχοληθείτε (εκτός αν σας
ζητάει βοήθεια για να απαλλαγεί από τα Greeklish).
3) Είναι πολύ χαζή η απαγόρευση του RTFF από το netiquette.
Παράδειγμα:
Πήρα 50 μηνύματα σήμερα και κανένα από αυτά δεν ήταν το σημαντικό μήνυμα που
περιμένω από ένα φίλο μου. Αν κάποιος είχε πει RTFF θα είχα πάρει μόνο 2-3
μηνύματα.
4) Ποτέ μην ξεχνάτε τον κανόνα 2.
5) Ούτε και τον 1 ( ο οποίος άλλωστε μπορεί να αποδειχθεί από τον 2, έχω μια
πολύ κομψή απόδειξη[#]).

[$] Οι υπόλοιποι που γράφουν Greeklish από linux είτε το κάνουν από μια
κονσόλα όπου τα ελληνικά είναι ζόρικη υπόθεση, είτε από συνήθεια, είτε γιατί
έτσι γουστάρουν και πάντως παρατήρησα ότι κανείς τους δεν επικαλείται
δικαιολογίες περί εξέλιξης της γλώσσας και the arse's ninedays.

[*]άλλο καπέλο αν θα μπορούν να τα διαβάσουν οι υπόλοιποι, γιατί τα headers θα
είναι κωδικοποιημένα με iso-1, το body με cp1253 και στην πραγματικότητα θα
χρησιμοποιείται το iso-7 ή κάτι τέτοιο).

[#] Η οποία δυστυχώς δε χωράει στο περιθώριο αυτού του μηνύματος :-)