Ετσι κλείνονται οι δουλειές

Dimitrios Kamenopoulos el97146 at mail.ntua.gr
Thu Oct 3 12:37:06 EEST 2002

On Tuesday 01 October 2002 20:51, Nikolaos Kefalas wrote:

> Giati o pyrhnas mono tou linux mporei na 8eori8ei leitorgiko ???

Όχι. Εγώ θα τον περιέγραφα σαν κασόνι με αχλάδια, σαν αυτοκίνητο, σαν γυμνή
γκόμενα. Από πού κι ως πού λειτουργικό!;!;! Σε λίγο θα μας πούνε και ότι ο
gcc είναι compiler ή ότι το KDE είναι ... DE!

> As mhn yphrxan ta Gnu tools kai apeiro plh8os yposthriktikon programaton
>  kai 8a sou elega ego

Τι είδους επιχείρημα είναι αυτό; Αν θέλω να χρησιμοποιήσω το linux για
Personal Computing ή για server, προφανώς χρειάζομαι τα αντίστοιχα
προγράμματα υποστήριξης, όπως αν θέλω να χρησιμοποιήσω τα Windows για
ανάπτυξη εφαρμογών Java χρειάζομαι -τι έκπληξη!- ένα Java IDE ή κάτι
παρόμοιο. Αν θέλω να χρησιμοποιήσω το linux embedded σε ένα μηχάνημα μέτρησης
ραδιενέργειας που έχει μόνο ένα κουμπί και δύο LEDs (πράσινο:ΟΚ,
κόκκινο:τρεχάτε να σωθείτε), αρκεί ένας -ελαφρώς patchαρισμένος- πυρήνας.

> ena apo auta einai kai to grafiko periballon
> pou  einai ena anapospasto komati ton sygxronon leitrourgikon
> pou apeu8ynontai gia prosopikous upologistes oso kai ean kapoioi
> xtypiountai na apodei3oun to anti8eto.

Επιστημονικός ορισμός του λειτουργικού: το πρόγραμμα που παρεμβάλλεται ανάμεσα
στα προγράμματα που βλέπει ο χρήστης και στο hardware. Είναι το απολύτως
ελάχιστο πρόγραμμα που μπορεί να φορτωθεί αυτόνομα σε έναν υπολογιστή (δεν
ενδιαφέρει στον ορισμό αν το hardware μπορεί μετά να χρησιμοποιηθεί
παραγωγικά από εξωτερικό χρήστη).

 Όλα τα άλλα (και το desktop) είναι προγράμματα χρήστη. Φυσικά στα σύγχρονα PC
το desktop είναι απαιτούμενο. Δεν είναι όμως το λειτουργικό. Ακόμα και στα
Windows υπάρχει σαφής διάκριση εσωτερικά ανάμεσα στον πυρήνα και στο desktop.
Ο χρήστης δεν τη βλέπει, αλλά τα προγράμματα μιλάνε με το win32, όχι με την
taskbar ή το My Computer.

RAMικός (και εσχάτως Stallmanικός) ορισμός του λειτουργικού: ό,τι περιέχεται
στο CD του λειτουργικού που αγοράζουμε και κατ' επέκταση θεωρείται
αναπόσπαστο τμήμα του λειτουργικού (και έτσι π.χ. ο Media Player 7
παρουσιάζεται με φανφάρες σαν κορυφαία βελτίωση στα WindowsXP, λες και ο
εντελώς διαφορετικός πυρήνας από τα Me είναι δευτερεύουσα μικροαλλαγή!!!). Με
αυτόν τον ορισμό, προφανώς το KDE (ή ο Media Player των Windows) είναι
αναπόσπαστο κομμάτι του λειτουργικού. Αυτός ο ορισμός δε στέκει όμως. Είναι
δυνατόν να χρησιμοποιήσεις μόνο το λειτουργικό παραγωγικά (π.χ. σε embedded
systems), ή να χρησιμοποιήσεις διαφορετικά προγράμματα υποστήριξης (π.χ. να
κάνεις όλη τη δουλειά με bash ή Windowmaker αντί για KDE ή να παίξεις μουσική
με winamp αντί για Media Player).

Επιστημονικά, όπως και να το δεις,  ο ορισμός είναι μια πατάτα. Η
σχεδιάση/υλοποίηση ενός πυρήνα διαφέρει από τη σχεδιάση/υλοποίηση π.χ. ενός
file manager όσο ένα ψάρι από έναν αστεροειδή. Νομίζεις ότι σε όλα τα
μαθήματα με τίτλο "Λειτουργικά Συστήματα" σου διδάσκουν πώς να υλοποιείς το
drag & drop; Είναι σοκαριστικό, αλλά όχι. Ασχολείσαι με πράγματα όπως
αλγόριθμοι scheduling, τεχνικές IPC, διαχείριση
αρχείων/μνήμης/περιφερειακών/δικαιωμάτων πρόσβασης και άλλα τέτοια ευχάριστα
που ζουν αποκλειστικά στον πυρήνα, χωρίς να σε νοιάζει (παρά μόνο από την
άποψη απαιτήσεων σε πόρους) πώς θα μοιάζουν οι εφαρμογές που θα τα
χρησιμοποιούν όλα αυτά. Π.χ. το DOS θεωρεί ότι θα τρέχει πάντοτε μία ακριβώς
εφαρμογή γι' αυτό και δεν κάνει κανενός είδους διαχείριση παρά μόνο φορτώνει
μερικές βοηθητικές ρουτίνες που οι εφαρμογές μπορούν -αν θέλουν- να καλούν
για λόγους ευκολίας. Το Unix θεωρεί ότι θα τρέχουν πολλές εφαρμογές πολλών
χρηστών με ποικίλες απαιτήσεις σε μνήμη, CPU και τέτοια γι' αυτό και
χρησιμοποιεί ένα κάρο αλγόριθμους για να μοιράζει ακριβοδίκαια τους σχετικούς
πόρους και να μην επιτρέψει στη Φώφη να σβήσει τα αρχεία του Τάσου. Τα
Windows θεωρούν ότι θα τρέχουν -μεταξύ άλλων- εφαρμογές με βαριές απαιτήσεις
σε γραφικά, γι' αυτό και επιτρέπουν απ' ευθείας πρόσβαση των εφαρμογών στο
σχετικό υποσύστημα.

> Kaneis den apagorepse se auto ton xrhsth pou trexei SuSe 3000
> me yast 99 na arxisei na skalizei kai na  psaxnei to systhma tou ,
> Kai otan ton rothseis ti trexei  ? Suse Gnu/linux (LOL :-) )  8a sou pei
> oxi
 kde me yast 99 .

Αν κρίνω από συμφοιτητές μου που εμπίπτουν στην ως άνω περιγραφή, μάλλον θα
σου πει "τρέχω *τα* Linux 3000" :-) Πάντως ακόμα και ο πιο άσχετος χρήστης
κάποια στιγμή θα κάνει Ctrl+Alt+F2 και θα διαπιστώσει ότι λειτουργικό δεν
είναι μόνο το KDE.