Hardware & X Server

drcypher drcypher at hack.gr
Wed May 29 11:00:01 EEST 2002

Γεια σας και πάλι,
  προσφάτως "έπαιζα" με το XFree86Config, και συγκεκριμένα με τον τομέα
Screen και το Display->Depth. Χρησιμοποιώ framebuffer 1024x768 at 64k στην
κονσόλα, και κάπως μου ήρθε να ενεργοποιήσω το framebuffer για το X. Ο
driver όμως αυτός με περιορίζει σε Depth 16. Παρεμπιπτώντος, με τον
παλιό driver που χρησιμοποιούσα (nv) μπορούσα να έχω και 24 bit. Αλλά
τέλος πάντων, οι επιλογές περί χρωμάτων, βάθους, 16bit, 16bpp πάντα με
μπέρδευαν και έτσι έγινε και τώρα. Πραγματικά δεν είναι πραγματική η
ανάγκη να πάω από τα 16 στα 24 bit. Άλλωστε, δεν μπορώ καν να ισχυριστώ
ότι ξέρω ακριβώς περί τίνος πρόκειται. Αλήθεια, υπάρχουν ουσιαστικές
διαφορές μεταξύ των δυο; Επίσης, η ερώτηση είναι αν έχω μειονεκτήματα
που χρησιμοποιώ τον framebuffer driver στα X αντί για τον nv. (η κάρτα
μου είναι Winfast Geforce2 MX).
  Τέλος πάντων, αναφέρω το παραπάνω κυρίως επειδή μετά από λίγο καιρό
άρχισα να έχω το εξής πρόβλημα: όταν κάνω boot και πάω για πρώτη φορά να
ξεκινήσω τον X Server, δίνω startx και παίρνω

ioctl FBIOPAN_DISPLAY: Invalid argument
 :
 : (μηνύματα για πρωτόκολλα mouse, κτλ, τίποτα ύποπτο/καινούριο
 :
_IceTransSocketUNIXCreateListener: ...SocketCreateListener() failed
_IceTransMakeAllCOTSServerListeners: server already running

WARNING **: Cannot establish any listening sockets

Υποθέτω ότι το τελευταίο είναι του GNOME (από το format του μηνύματος).
Ξαναδίνοντας startx όλα καλά. Αν κάνω reboot, ξανά τα ίδια από την
αρχή...

Και μιας και άρχισα να μιλάω για X, είχα προσπαθήσει να "μεγαλώσω" το
desktop βάζοντας ανάλυση 1280x1024 από 1024x768 (η οθόνη είναι 17''). Το
έκανα και στην κονσόλα, όπου δούλεψε, με μόνη εξαίρεση ότι το seejpg
απλώς μου έβαζε την οθόνη σε standby, και όταν άλλαζα τερματικό ή όταν
πάταγα ctrl+c επανερχόταν, με το seejpg νεκρό φυσικά. Όλα μίκρυναν, αλλά
μίκρυναν πολύ (και στην κονσόλα και στα X). Στα X συγκεκριμένα, τα πάντα
άρχισαν να φαίνονται λίγο πιο θολά. Μεγάλωσα τα fonts από 12 σε 16, αλλά
πάλι φαίνονταν πολύ κουραστικά. Μου έκανε όμως εντύπωση, πως είναι
δυνατόν στην 15'' οθόνη το 1024x768 να δουλεύει καλά η επόμενη κλίμακα
να μη δουλεύει καλά στην επόμενη κλίμακα οθόνης. Και τελικά, δεν υπάρχει
κανένα ενδιάμεσο "βήμα" ανάλυσης μεταξύ των δυο;

Τέλος θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κανένα κείμενο που  να εξηγεί σε
κάποιον αυτές τις στοιχειώδεις έννοιες για τις κάρτες γραφικών, καθώς
και πως μπορεί να τα εκμεταλλευτεί στο Linux (π.χ., ξέρω ότι έχω AGP,
αλλά δεν ξέρω αν και που χρησιμοποιείται/αξιοποιείται. βλέπετε τα PC τον
τελευταίο καιρό έρχονται εξ' ορισμού με ένα σωρό "νέα χαρακτηριστικά"
που δεν ξέρει πολύς κόσμος τι είδους διαδιακασίες επιταχύνει).
Είναι τραγικό να υπάρχουν άνθρωποι σαν και μένα, που να έχουν μηχανήματα
που να μην μπορούν να εκμεταλλευτούν ούτε στο 20%. Θα μου πείτε να μη
ζήταγες όλα αυτά τα πράγματα όταν τα αγόραζες. Κι όμως, δεν τα ζήτησα.
Άλλωστε, όταν μου λένε ότι έχουν δίσκους μόνο από 15GB και πάνω, γιατί
εγώ να ψάξω να βρω έναν παλαιότερο/αργότερο που θα είναι μεταχειρισμένος
και σε όχι τελικά συμφερότερη τιμή; Θα πάρω τα 15GB και ποιος ξέρει;
μπορούν να μου χρειαστούν :-)
Ξέρω ότι ο τρόπος που μιλάω για το hardware θα εξοργίσει πολλούς, αλλά
πραγματικά θα ήταν οφέλιμο να βοηθηθεί ο απλός χρήστης (όχι ο μέσος
χρήστης, με hardware τύπου Ν. Δήμου :-) ), να εκμεταλλευτεί το hardware
του, που πλέον είναι ισχυρό είτε το ζητήσει είτε όχι. Έτσι πολλοί από
μας θα πάψουν να έχουν τύψεις :-))

Πάλι τα κατάφερα να σας φάω την ώρα :-)

--
Doctor Cypher, C/C++ Wanna-Be Coder