Σχόλια για Bernstein (was: Re: Linux Stability)

Giorgos Keramidas keramida at ceid.upatras.gr
Tue May 28 17:01:01 EEST 2002

Προσοχή, ακολουθεί ΠΟΛΥ μεγάλο γράμμα.

Διαβάστε μόνο αν δεν βαριέστε να δείτε γιατί -δεν- πιστεύω
πως ο Dan Bernstein είναι η αφρόκρεμα των προγραμματιστών.

On 2002-05-23 04:31, Panagiotis Vossos wrote:

> To idio mou vgazei kai mena me to links.  Me mozilla kai lynx pantos,
> ama kaneis accept ena prosorino cookie sto vgazei kanonika.

Με w3m και links που χρησιμοποιώ συνήθως (έχοντας απενεργοποιημένα τα
περίεργα cookies) βλέπω το εξής:

	Redirection loop detected
	(http://groups.yahoo.com/group/djb-qmail/auth?check=G&done=%2Fgroup%2Fdjb-qmail%2Fmessage%2F38191)

Δοκίμασα και με lynx, με ενεργοποιημένα όλα τα cookies πάλι σε w3m και
links, με Netscape, τέλος πάντων κάπως το κατέβασα το mail :)

Διαβάζοντας όσα λέει, βλέπω ότι δεν είναι κι άσχημα.  Πολλά από αυτά
είναι μάλλον αστήριχτες γνώμες μάλλον.  Είναι κάτι που έχω ξαναδεί, να
λέει κάποιος "άκουσα ότι το να προγραμματίζεις έτσι είναι ασφαλές,
οπότε ο Bernstein που προγραμματίζει έτσι, γράφει ασφαλή προγράμματα."
Υπάρχουν διάφορα flaws σε αυτό το επιχείρημα, με κυριότερο το "άκουσα
ότι..." που δεν συνεπάγεται αυτόματα αλήθεια.

Ας τα πάρουμε ένα ένα όμως.

> From:  craig at j...
> Date:  Fri Jan 14, 2000  4:35 pm
> Subject:  Crispin v. Bernstein (was Re: Maildir format)

> From my (very limited) perspective, both Mark and Dan eschew some of
> the "common wisdom" about Unix and related matters, and both have
> some good, or at least plausible, reasons.

[Σημείωση: eschew == avoid, shun.]

Ναι, τουλάχιστον ο Bernstein αποφεύγει μετά μανίας να γράψει κώδικα
που χρησιμοποιεί το στυλ ή τις δυνατότητες ενός UNIX συστήματος.  Για
παράδειγμα, δεν γράφει Makefiles παρά μόνο για ελάχιστα πράγματα.
Δεν χρησιμοποιεί τις μεταβλητές περιβάλλοντος CC και CFLAGS που είναι
πλέον όχι απλά παράδοση αλλά κάτι hardwired στο μυαλό κάθε UNIX
προγραμματιστή.  Το να μην χρησιμοποιείς `standard' εργαλεία όταν
προγραμματίζεις είναι καταφανής παράβαση του POLA (principle of least
astonishment).  Κάποιος που βλέπει ένα tarball με πηγαίο κώδικα για το
πρόγραμμα X που τρέχει σε UNIX, ενστικτωδώς ψάχνει να βρει κάπου εκεί
μέσα ένα Makefile για να δει πως θα το κάνει compile.  Το να έχεις ένα
Makefile που το install: target του λέει μόνο τα εξής:

	install: \
	load install.o fifo.o hier.o auto_qmail.o auto_split.o auto_uids.o \
	strerr.a substdio.a open.a error.a str.a fs.a
		./load install fifo.o hier.o auto_qmail.o auto_split.o \
		auto_uids.o strerr.a substdio.a open.a error.a str.a fs.a

έχει πάρα πολλά μειονεκτήματα.  Χαρακτηριστικά στυλ, που κάνουν τον
κώδικα δυσανάγνωστο.  Μη-standard εντολές.  Κι άλλα διάφορα.  Ο
Bernstein δεν χρησιμοποιεί το make(1) για να γράψει Makefiles, αλλά
σαν ένα εύκολο τρόπο να δηλώσει fixed dependencies στα κομμάτια του
προγράμματός του.  Ποια είναι η διαφορά με κάτι σαν το εξής;

	# Name of the executable program.
	PROG=	qmail

	# Static libraries.
	SLIBS=	fifo.a hier.a auto_qmail.a auto_split.a auto_uids.a \
		strerr.a substdio.a open.a error.a str.a fs.a

	install:	${PROG}

	${PROG}: ${SLIBS} ${OBJS}
		${CC} -o ${CFLAGS} ${PROG} ${OBJS} ${SLIBS} ${LDFLAGS}

Πόσο εύκολο είναι να προσθέσει κάποιος ένα καινούριο κομμάτι σε ένα
Makefile γραμμένο με τον πρώτο τρόπο και πόσο εύκολο είναι με τον
δεύτερο;  Μήπως στο πρώτο Makefile θά πρεπε να υπάρχουν και κάποια
σχόλια που και που;  Το qmail είναι ένα μεγάλο πρόγραμμα.  Το source
έχει ελάχιστα έως μηδαμινά σχόλια.  Το μόνο σχόλιο που έχει το
Makefile είναι το εξής:

	hades+charon:/tmp/qmail-1.03$ grep '^[[:space:]]*#' Makefile
	# Don't edit Makefile! Use conf-* for configuration.
	hades+charon:/tmp/qmail-1.03$ _

Παράβαλε αυτό με το src/Makefile.inc1 του FreeBSD που σχεδόν το 23%
των γραμμών είναι σχόλια:

	hades+charon:/usr/src$ grep '^[[:space:]]*#' Makefile.inc1 | wc -l
	     171
	hades+charon:/usr/src$ wc -l Makefile.inc1
	     757 Makefile.inc1
	hades+charon:/usr/src$ echo 'scale=3;17100/757' | bc
	22.589

Θα μου πει κάποιος τα σχόλια σε πείραξαν τώρα;  Ναι, φυσικά.  Ένα
καλογραμμένο πρόγραμμα κάνει διακριτική και σοφή χρήση των σχολίων.
Δεν έχει παντελή έλλειψη σχολίων!

Επίσης, στο Makefile του qmail (από όπου πήρα το παραπάνω παράδειγμα),
τι κάνει η εντολή `load';  Είναι κάποια εντολή που θα την δει κάποιος
και αυτόματα θα καταλάβει τι κάνει;  Μετά από λίγο ψάξιμο ανακαλύπτει
κανείς ότι είναι κάποιο build-time πρόγραμμα που χρησιμοποιεί το
qmail.  Φαίνεται από το παρακάτω κομμάτι:

	load: \
	make-load warn-auto.sh systype
		( cat warn-auto.sh; ./make-load "`cat systype`" ) > load
		chmod 755 load

Πανέμορφα.  Και τώρα μπορεί κάποιος να μου πει τι κάνει το make-load?
Καλά είναι προφανές από το όνομα, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί όλη αυτή
η φασαρία για να μην χρησιμοποιήσει κάποιος το ${CC} που είναι γνωστή
και portable μεταβλητή για να αναφέρεται κανείς στον system-compiler.
Και το γέλιο συνεχίζεται όταν παρακάτω στο Makefile ανακαλύψει κανείς:

	make-load: \
	make-load.sh auto-ccld.sh
		cat auto-ccld.sh make-load.sh

Δηλαδή, ο πιο `καλός τρόπος' που σκέφτηκε αυτός ο τρομερά έξυπνος
προγραμματιστής για να κάνει το πρόγραμμα να είναι εύκολο να το
καταλάβει κανείς, συνοψίζεται στα εξής:

	* Για κάποιο λόγο, δεν χρησιμοποιεί το ${CC} στο Makefile του.
	  Πουθενά.  Είναι κάτι που είναι παράδοση πλέον στο UNIX,
	  οπότε δεν είναι καλό να το χρησιμοποιούμε.

	* Όταν κάνει link το τελικό του πρόγραμμα χρησιμοποιεί το δικό
	  του πρόγραμμα, που λέγεται load.  Έτσι, δεν έχει σημασία αν
	  έχει γίνει audit ο κώδικας του system linker, αφού πρέπει
	  κάποιος να διαβάσει και να σιγουρευτεί ότι και το load δεν
	  έχει εισάγει κάποια bugs ή security προβλήματα στο στάδιο
	  του linking.

	* Το load φτιάχνεται από το make-load.  Έτσι.  Επειδή ένα
	  έξτρα στάδιο στο auditing ενός προγράμματος δεν είναι ποτέ
	  αρκετό.

	* Φυσικά, όπου υπάρχουν δύο, κάποια στιγμή πρέπει να έρθει και
	  τρίτος μαζί με κάποιον τέταρτο.  Οπότε το make-load είναι
	  κάτι που δημιουργείται από το make-load.sh με βάση το
	  auto-ccld.sh

Και η αλυσίδα συνεχίζεται, με το auto-ccld.sh και τα αρχεία που
διαβάζει αυτό για να κάνει τις ρυθμίσεις του.  Φυσικά ούτε κουβέντα
για τον standard τρόπο να γραφτεί ένα Makefile, που χρησιμοποιεί τα
CC, LD, CFLAGS, CXXFLAGS, LDFLAGS, και όλα αυτά τα χαζά πράγματα που
κάθονται και μαθαίνουν οι UNIX προγραμματιστές.  Είναι πιο καλά να
μάθουν όλοι από πέντε νέα εργαλεία για κάθε πρόγραμμα που
χρησιμοποιούν.  Έτσι θα γράφουν πιο γρήγορα και πιο καλά κώδικα.

NOT.

Οι συμβάσεις υπάρχουν εκεί για να ξέρει ο καθένας όταν βλέπει ένα
Makefile τι είναι το κάθε κομμάτι του.  Τα πρότυπα υπάρχουν εκεί γιατί
έτσι έχουμε όλοι οι προγραμματιστές μια κοινή βάση από γνώσεις, που
δεν χρειάζεται να "ξανα-μαθαίνουμε" πάλι και πάλι, κάθε φορά που
βλέπουμε τον πηγαίο κώδικα ενός νέου προγράμματος.

Φάουλ για τον κύριο Bernstein η εμμονή του να μην ακολουθεί τον
standard τρόπο, ούτε καν και στο στυλ του κώδικα.

> For example, I recall Mark explaining to me various reasons why
> MIT's ITS operating system was superior to DEC's TOPS-10 back around
> 1975 -- he claimed the dispatch method of ITS'
> kernel-call-from-user-program (to use a bit of recognizable modern
> lingo; back then, it was "UUO", IIRC) was actually *faster* than
> TOPS-10, despite the fact that its API was (sixchar-)name-based vs.
> TOPS-10's number-(aka-offset-into-what-one-
> would-assume-was-a-table-of-jump-targets-)based, making the
> advantage of ITS' early version of dynamic linking even more useful.

Εμπειρικά δεδομένα από τρίτους, για συστήματα που δεν ξέρω καν αν
είναι πλέον σε χρήση.  Κατ' αρχήν η αξία της πληροφορίας που δίνει ο
`Mark' είναι μηδενική για σημερινά συστήματα.  Αν κάποιος πει σήμερα
"το DOS ήταν πιο γρήγορο από τα Windows 2000, γιατί δεν είχε access
lists, χρήστες και άδειες χρηστών" πες μου ποιος δεν θα του γελάσει
κατάμουτρα.

> More recently, ISTR seeing Mark complain about Unix reliability and
> scalability, especially vis-a-vis NFS (locking and all that),
> perhaps on USENET.

Κάποια στιγμή παραπονέθηκε ο Mark επειδή κάποια υλοποίηση του NFS που
είδε σε UNIX έχει προβλήματα με locking.  Ναι, και;  Αυτό με ποιο
ακριβώς τρόπο κάνει τον Mark καλό προγραμματιστή;  Η με ποιο τρόπο
μειώνει την αξία του UNIX application programming interface;  Προσοχή,
δεν μιλώ για το NFS.  Για το UNIX API μιλώ.  Τα system calls, τα
library functions και τα userland εργαλεία που έχει ένα σύστημα που
ακολουθεί πιστά τα πρότυπα SUSv2 και SUSv3 (Single Unix Specification,
βλ. παλιότερα posts μου στη λίστα).

Δηλαδή αν κάποιος αποδείξει ότι η Samba έχει πρόβλημα με τα large
files (όπου large, ένα λογικό νούμερο) ενώ το λειτουργικό που την
στηρίζει δεν έχει, φταίει το λειτουργικό;

Φάουλ 2.

> So, while I can accept that Mark and Dan don't like each other (and
> won't comment on why I don't find that surprising on either side of
> the equation, since lots of people don't like me either ;-), and
> while I wouldn't be surprised to find that they have fundamental
> disagreements about what's right or wrong about the predominant
> Unix-etc. software- development model, it seems to me they might
> well have points of strong *and* important agreement, which I'd
> someday like to explore.

Κάτσε μας μπέρδεψες.  Να το κάνουμε πιο απλό το πράγμα.  Ο Den
και ο Mark πιστεύουν και οι δυο πως κάποια πράγματα με το UNIX είναι
καλά, και άλλα είναι άσχημα.  Λογικό μέχρι εδώ.  Διαφωνούν όμως σε
βασικά πράγματα για το τί είναι καλό και τι όχι.  Φαίνεται όμως πως
συμφωνούν σε πολλά πράγματα.  ΟΚ, καλό κι αυτό.  Υπάρχουν δυο άτομα
δηλαδή που έχουν ο καθένας την δική του προσωπική άποψη για το τι
είναι καλό και τι κακό στο UNIX.  Και εμείς πρέπει αυτά τα δυο άτομα,
μεμονωμένα, να τα θεωρήσουμε τις απόλυτες πηγές σοφίας και σε ότι
αυτοί οι δυο συμφωνούν να υποκλιθούμε.  Όλοι οι άλλοι είναι μούφες και
μόνο ότι συμφωνεί τόσο ο Dan και ο Mark είναι η Μια Αλήθεια(ΤΜ).

Φάουλ 3.

Υπάρχουν πάρα πολλά άτομα που οι γνώσεις τους ξεπερνούν τις γνώσεις
που έχει ο μέσος χρήστης ή προγραμματιστής υπολογιστών.  Το ότι δυο
από αυτούς έχουν συμφωνήσει ως τώρα σε κάποια πράγματα δεν λέει
τίποτα.  Η πλειοψηφία τι λέει;

> This has become more important to me since I "discovered" qmail and
> then went to Linux Expo and learned about things like the IBM Jikes
> compiler.

Τι κοινό έχει το jikes και το qmail;

> The upshot has been that I've pretty much decided to learn to write
> (useful) software *correctly*, or not at all (maybe do music or
> other stuff instead).

Το ίδιο πράγμα έχει πει κι ο Donald Knuth πριν από χρόνια.  Τα
προγράμματα πρέπει να γράφονται με το "σωστό" τρόπο, και να είναι
χρήσιμα.  Δεν έχει νόημα να γράφεις λογισμικό που δεν είναι σωστά
γραμμένο.  Η μαγική λέξη εδώ είναι το "σωστά", κι όποιος καταφέρει και
την ορίσει παίρνει γλιφιτζούρι.  Το να είσαι ασαφής δεν θεωρείται
νίκη.  Κι εγώ μπορώ να πω πράγματα όπως:

	Τα λειτουργικά συστήματα πρέπει να παρέχουν στους χρήστες τους
	τον σωστό τρόπο για να διαχειρίζονται τις συσκευές τους.

Ναι, προφανώς όλοι συμφωνούμε με την γενική ιδέα μιας τόσο ασαφούς
πρότασης.  Και;

> That's the thrust behind my recent decision to stop working on g77
> or GCC for that matter -- there are plenty of people (as I
> discovered at Linux Expo) very willing and enthusiastic to step in
> and contribute to the GNU/Linux pool of software, for which
> fundamental
> (vs. distribute/collect-bug-reports/debug/fix/repeat) correctness is
> barely in the top five of goals, much less #1.

Σταμάτησε να βγάζει το g77 γιατί δεν του αρέσει το GNU development
model.  Μάλιστα.  Δεν κατάλαβα γιατί αυτό κάνει το g77 να είναι "μη
σωστό" πρόγραμμα όμως.  Κάνει τη δουλειά του;  Αν ναι, είναι χρήσιμο.
Το σωστό ή λάθος ακόμα το ψάχνουμε.  Δεν μας είπε κανείς τι είναι
λάθος, δεν μας είπε τι είναι σωστό.  Οπότε πάμε παρακάτω.

Μπαρούφα 1.

Τι σχέση έχει το g77 και το μη ευέλικτο development model της FSF με
το Bernstein;  Το ότι η FSF δεν έχει κάποιο release/test/debug/fix
κύκλο που να βοηθάει στην ομαλή εξέλιξη των προγραμμάτων της, γιατί
σημαίνει πως ο Bernstein ξέρει τι κάνει;  Μπορεί κάλλιστα και οι δυο
να είναι σε (δικό του ο καθένας) "λάθος μονοπάτι".

> So the lack of *willing* developers of open-source software is no
> longer the problem (if it ever was) -- it's the lack of developers
> of *high- quality* open-source software, or, more precisely, the
> acceptability of low-quality solutions, that seems to be the
> problem.

Ίσως.  Πως μπορεί κάποιος να δει ότι όντως υπάρχει έλλειψη
προγραμματιστών που ενδιαφέρονται να φτιάξουν "προγράμματα υψηλής
ποιότητας";

> I've had a thorough code-review done of one of my products by two
> more seasoned professionals. It was a great experience, but, after
> all their concerns were addressed, there were still bugs. Sure, not
> "too many" according to management, but too many that I'm sure could
> have been designed out of existence up front if I'd known how.)

Κι αυτό σημαίνει πως οι reviewers ήταν χαζοί;  Ή ότι ο σχεδιασμός ήταν
από την αρχή λάθος;  Οι reviewers είχαν το ελεύθερο να κάνουν
σχεδιαστικές αλλαγές;  Μόνο δυο reviewers σε σχέση με τους χιλιάδες
reviewers που έχει ένα open source λειτουργικό;  Μήπως αυτό
αποδεικνύει μόνο την ανάγκη για περισσότερους reviewers και είναι
απόδειξη του γιατί ένα πρόγραμμα δεν πρέπει να είναι closed source?

Φάουλ 4.

Το ότι οι δυο συγκεκριμένοι reviewers δεν "είδαν" τα bugs δεν σημαίνει
πως όσοι και να κοιτούσαν τον κώδικα δεν θα τα έβλεπαν ποτέ.

> I'd like to be able to write something, e.g., an optimizing
> compiler, meeting qmail's performance in this area as compared to
> GCC meeting sendmail's.

Εγώ αντίθετα θέλω κάποιος να μου δείξει τουλάχιστον δύο test που έχουν
γίνει από ανθρώπους που ξέρουν τόσο το qmail όσο και το Sendmail, όπου
φαίνεται καθαρά ότι το qmail είναι performance-wise πιο καλό.

Ύστερα θέλω να μου δείξει κάποιος πόσα και ποια standards σχετικά με
το email ακολουθεί το Sendmail και πόσα το qmail.  Και τέλος, πόσα και
ποια RFC είναι πρότυπα πλέον, αλλά δεν ισχύουν για το Sendmail και
πόσα δεν ισχύουν για το qmail.

Έτσι θα έχω δεδομένα να αποφασίσω πως θα στήσω ένα SMTP mailer που θα
είναι και γρήγορος και interoperable με οτιδήποτε ακολουθεί τα πρότυπα
του Internet ;)

> Imagine an open- source compiler with the #1 goal of never
> generating incorrect code, #2 of never crashing, #3 of making the
> code run fast, or similar, with stuff like supporting whatever
> extension Linux programmers want today further down the list than
> those three.)

Μπαρούφα 2.

Κάποιος μεταγλωττιστής που βγάζει "λάθος κώδικα" (για κάποιο ορισμό
του "λάθος") έχει bug και πρέπει να διορθωθεί.  Είμαι σίγουρος ότι
αυτόν τον μεταγλωττιστή δεν τον χρησιμοποιεί κανείς λογικός άνθρωπος
για σοβαρή δουλειά.

Το #2 είναι πολύ σωστό.  Απαιτώ όλα τα προγράμματα που τρέχω σε
περιβάλλοντα που γίνεται παραγωγική δουλειά να μην κρασάρουν. ΠΟΤΕ!

Το #3 είναι κάτι που οι optimizers προσπαθούν να κάνουν.  Δεν είμαι ο
ειδικός στην τεχνολογία των μεταγλωττιστών, που θα πει ποιος είναι ο
καλός ή όχι.  Αλλά ήδη γίνονται προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.
Δεν βλέπω κάτι καινούριο εδώ.

> [...]
> new insight on an old claim while working on a program, especially
> when fixing a bug (maybe the Nth bug of its "class", a class
> distinction some enthusiast's "old" point helped me to make), and
> realized that they *did* have a valid point. (My perspective on good
> language design, for example, has changed vastly. What people say
> makes C++ and Perl such good languages today is exactly the sort of
> stuff I said was important back in the late '70s. Now I know how
> wrong it is, when it comes to writing correct software.)

Γενικολογίες.  Ακριβώς με το ίδιο στυλ που απαντάει ο Dan Bernstein,
όταν λέει "ξέρω αν το τάδε ισχύει, απλά περιμένω την απάντησή σου"
(βλ. παρακάτω post):