ΑΠ: Kylix open edition

Theo Bebekis bebekis at otenet.gr
Mon Jul 30 14:07:01 EEST 2001

Γειά σε όλους

Αρχικά θέλω να ζητήσω την κατανόησή σας μια και σκοπεύω
να μακρηγορήσω κάπως προσπαθώντας να δώσω κάποιες ερμηνείες,
που ίσως για μερικούς είναι διαφωτιστικές, σχετικά με τις
απορίες που εκφράστηκαν για το τι είναι το Kylix και σε
τι μπορεί να αποσκοπεί μια Open Edition έκδοσή του και
γενικά στην όλη συζήτηση που πυροδότησε το αγγελτήριο
μήνυμά μου.

To Kylix είναι το Delphi για Linux. Το Delphi είναι ένα
Rapid Application Development tool. Η γλώσσα του Delphi
είναι η Object Pascal. Τα RAD εργαλεία βοηθάνε IMHO _κυρίως_
στην γρήγορη σύνθεση του GUI, με την έννοια ότι παρέχουν
prokat οπτικά συστατικά (components ή controls) για το
χτίσιμό του. Απο τα λίγα που ξέρω  νομίζω ότι δεν υπάρχει
κάποιο αντίστοιχο στον κόσμο του Linux οπου κυρίως χρησιμοποιούνται
traditional IDEs. Φυσικά το πιο πιθανό είναι να κάνω λάθος.
Στα MS Windows υπάρχουν διάφορες επιλογές για όλες τις
ανάγκες και τις προτιμήσεις. Εκτός από το Delphi ενδεικτικά
αναφέρω την Visual Basic, το C++Builder κλπ.

Με σιγουριά κανείς δεν μπορεί να ξέρει γιατί το διευθυντήριο
της Borland αποφάσισε να κυκλοφορήσει την, περι ής ο λόγος,
Open Edition version του Kylix. Θα παραθέσω τις δικές μου
εικασίες για το ζήτημα, όχι κατ' ανάγκη ιεραρχημένες με βάση
την σπουδαιότητα τους, αρκετές από τις οποίες ήδη εκφράστηκαν και
από άλλους στην παρούσα λίστα αλλά και σε διάφορες άλλες.

1. Η Borland διαβλέποντας και προβλέποντας την εξάπλωση
του Linux σε μια σειρά από τομείς προσπαθεί να δημιουργήσει
ερείσματα στην προγραμματιστική του κοινότητα. Η κοινότητα
αυτή στην μεγάλη της βάση έχει συνηθίσει να χρησιμοποιεί
open source compilers για να κάνει την δουλειά της και
δύσκολα θα έμπαινε στα έξοδα για την αγορά ενός IDE όσο
επαναστατικό και αν ήταν αυτό. Το Kylix ΟΕ αποτελεί προφανώς
ένα δόλωμα ώστε να γνωρίσουν οι άνθρωποι αυτοί τα προϊόντα
και την φιλοσοφία της εταιρίας τώρα, και στο μέλλον, ίσως
από ισχυρότερες θέσεις οι ίδιοι, προτείνουν στις δικές τους
εταιρίες την αγορά τους. Για τον λόγο αυτό θα χαρακτήριζα
την έκδοση αυτή κάπως φοιτητική, βασιζόμενος κυρίως στον
κατάλογο των χαρακτηριστικών που περιλαμβάνει, αν και
με την πληθώρα του free κώδικα που κυκλοφορεί στο δίκτυο
θα μπορούσε τάχιστα να μεταβληθεί σε επαγγελματικό εργαλείο.

2. Η Borland βολιδοσκοπεί με την κίνησή της αυτή την
αποδοχή που μπορεί να έχει ένα προϊόν με RAD φιλοσοφία
σε ένα χώρο που κυριαρχείται από traditional IDEs.
Μετράει κουκιά κατά το κοινώς λεγόμενον.

3. H Borland παρέχοντας ένα εργαλείο σαν το Kylix
καταθέτει την συνεισφορά της στην επιτάχυνση της διάδοσης
του Linux. Με τα RAD προϊόντα μπορούν να φτιαχτούν
γρήγορα σχετικά, εφαρμογές και εφαρμογούλες για όλες
τις χρήσεις από ανθρώπους που δεν είναι αναγκαστικά οι
βετεράνοι προγραμματιστές, κάτι που συνέβη κάποτε και ως
έναν βαθμό με τις πρώτες εκδόσεις της VB στα MS Windows,
και μάλιστα από ανθρώπους που δεν χρειάζεται να έχουν
βαθειά και ενδελεχή γνώση του λειτουργικού για να
προγραμματίσουν. Για τον μέσο χρήστη τον συνηθισμένο
στα OSes με GUI, ακόμα και για τον αρχάριο προγραμματιστή,
αυτό είναι ένα ισχυρό δέλεαρ. Από την άλλη είναι γεγονός
ότι τα προϊόντα της Borland αφορούσαν, αποκλειστικά μέχρι τώρα,
την πλατφόρμα DOS-Windows. Αυτό αναγκαστικά συνδέει την
τύχη της Borland με την τύχη της Micrososft.
Ποντάροντας σε πολλά ταμπλώ έχεις περισσότερες πιθανότητες
επιβίωσης στον σκληρό κόσμος των businnes

4. Η μεγάλη προσδοκία της Borland είναι ότι με τις εκδόσεις
του Kylix μπορεί να στραφεί στο Linux μια μεγάλη μερίδα
προγραμματιστών από τα Windows που έχουν συνηθίσει να
δουλεύουν με τα προϊόντα της και την φιλοσοφία τους.
Κάτι που σε μεγάλο βαθμό _ήδη_ συμβαίνει όπως μπορεί
κάποιος εύκολα να διαπιστώσει με μια επίσκεψη στις
σελίδες Delphi προγραμματιστικών κοινοτήτων και ανταλλαγής
freeware κώδικα, όπως
http://delphi-jedi.org/
http://sunsite.icm.edu.pl/delphi/
http://www.torry.net/
όπου έχουν αρχίσει εδώ και καιρό να εμφανίζονται Kylix
διακλαδώσεις αλλά και projects σχετιζόμενα με αυτό.
Το ποιοί και πόσοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν
από μια τέτοια στροφή είναι πιστεύω πρόδηλο και για αυτό
δεν θα επιχειρηματολογήσω για το προφανές.
Αυτή την στιγμή υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός από freeware
εφαρμογές, για τις πιο απίθανες χρήσεις, φτιαγμένες με
το Delphi. To Kylix μοιράζεται μια κοινή βιβλιοθήκη
κλάσεων/widgets με το Delphi 6, την CLX. Ενα ποσοστό
από τις εφαρμογές αυτές σίγουρα μπορεί με μικρή ως
ελάχιστη παρέμβαση να γίνουν compiling στο Kylix.
Ολοι εικάζουν, αν και δεν λέγεται ευθέως δημόσια, ότι
το ποσοστό αυτό μπορεί να είναι μεγάλο και ίσως αποτελέσει
το "διαλεκτικό άλμα" για αρκετά πράγματα στο μέλλον.
Το στοίχημα εν κατακλείδι είναι αν το Kylix θα μπορέσει να αποτελέσει
ισχυρό κίνητρο για τους προγραμματιστές αυτούς να
περάσουν στο Linux και να κάνει αυτό το πέρασμα
κατά το δυνατόν ομαλώτερο και ανώδυνο.

Με την ελπίδα ότι δεν σας κούρασα πολύ
Θόδωρος

ΥΓ. Δεν μπήκα στον κόπο να συστηθώ και συγχωρήστε με.
Κερδίζω τα προς το ζην από την συγγραφή κώδικα, Delphi κυρίως,
ζω στην Θεσσαλονίκη και είμαι 40 ετών. Τα τελευταία
3 χρόνια έχω εγκαταστήσει το Linux σε ένα από τα μηχανήματά
μου αλλά δυστυχώς λόγω φόρτου εργασίας δεν βρήκα χρόνο
να ασχοληθώ μαζί του όσο θα έπρεπε, παρόλα τα Linux βιβλία
που πάω κατά κατά καιρούς και αγοράζω ή κατεβάζω από το
δίκτυο. Είμαι μόνιμα αρχάριος. Πρέπει όμως να πω ότι
με γοητεύει στο μέγιστο η ιδέα της ύπαρξης ενός open source
λειτουργικού με την ποιότητα του Linux και νιώθω περίπου
δυστυχής που δεν έχω τον χρόνο μια και θεωρώ τους
υπολογιστές το καλύτερο ηλεκτρονικό παιχνίδι που
εφευρέθηκε ποτέ. Και δεν ξεχνώ ότι ο λόγος που ασχολήθηκα
με το συγγράφειν κώδικα είναι η ανάγκη μου για "δημιουργικό
παιχνίδι".
Στα τρία χρόνια αυτά κατά καιρούς παρακολουθώ την λίστα σας
και κρίνω ότι το τεχνικό επίπεδο είναι πράγματι υψηλό
και για να πω την αλήθεια χαίρομα και είμαι υπερήφανος
για αυτό, καθώς και για τις σελίδες του hellug.
Αρκετά συχνά επίσης βλέπω ότι ξεκινούν μικροί πόλεμοι
προς ορισμένα πρόσωπα (κυρίως προς τον συμπολίτη μου Ρικούδη)
με αφορμή την υπέρβαση ορίων στην χρήση χιούμορ
σε διάφορες απαντήσεις που δίνονται.
Για μένα πάντως που δεν καταλαβαίνω συνήθως τα τεχνικά
θέματα που συζητάτε, "των καλών άπειρος ων" που θα έλεγε
και ο Ευριπίδης, τα "πολεμικά" αυτά μυνήματα είναι μια ανάσα δροσιάς
και θα ένωνα την φωνή μου με αυτούς που ζητούν την μη
αποπομπή των (πράγματι) ενόχων και ας με συγχωρήσουν
οι κατά καιρούς θιγέντες γι' αυτό.
Κρίνω πάντως, από γλωσσικά τεκμήρια, ότι ο μέσος όρος των
μελών της λίστας πρέπει να είναι γύρω στα 25 και αυτό από
μόνο του εξηγεί μια σειρά από φαινόμενα. Και από την άλλη
είναι ότι πιο αισιόδοξο.
Φρονώ λοιπόν ότι οι λεκτικές διαμάχες δεν βλάπτουν ιδιαίτερα
κανέναν μας, μερικές φορές μάλιστα το αντίθετο, γίνονται
αφορμή για να ακονίζεται το πνεύμα όλων μας, ιδίως όταν
το επίπεδο της λεκτικής αντιπαράθεσης είναι υψηλό και δεν
καταπίπτει στην υβρεολογία, πράγμα που δεν το έχω δει
να συμβαίνει και όντως χαίρομαι.
Εξάλλου λίγη διαμάχη ανάβει τα αίματα και τι θα ήταν
μια ζωή τόσο ακίνδυνη και χωρίς εκθέσεις στα λεκτικά
πυρά των συνομιλητών μας?

Theo Bebekis
Thessaloniki, Greece
bebekis at otenet.gr