partitioning

Dimitris Kamenopoulos d.kamenopoulos at mail.ntua.gr
Sun Dec 23 13:01:00 EET 2001

Έχω ένα σκληρό 30GB, με τις εξής κατατμήσεις:

primary 1: 8 MB, ext2 (/boot)
primary 2: 7 GB, vfat (windows)
privary 3: 11GB, ext2 (/)

Το υπόλοιπο (γύρω στα 10 GB) είναι extended. Από αυτά, 130 MB είναι linux swap και τα υπόλοιπα είναι άλλο ένα partition, με το οποίο σκοπεύω να σας απασχολήσω...

Στην αρχή αυτά τα 10 GB δεν τα είχα δηλωμένα. Μετά, επειδή χρειάστηκε να κάνω ένα τερατώδες backup της primary 2, τα έκανα ext2. Ως εκεί κανένα πρόβλημα.

Στη συνέχεια έπεσε στα χέρια μου μια τεράστια συλλογή από MP3. Σκέφτηκα, "γιατί να μην τα ακούω και στα win;". Αφού το linux βλέπει vfat partitions, ενώ το ανάποδο είναι τουλάχιστον δύσκολο. Έτσι, μετέτρεψα το partition σε
fat32 (με το YaST, ή ακριβέστερα με το front-end του για το fdisk). Εκεί άρχισαν τα προβλήματα:

-Το YaST με ενημέρωσε ότι είχε πρόβλημα με το fdisk, και να ελέγξω ότι το partition δεν είναι mounted (δεν ήταν) και ότι "new partition table not written to disk". Όμως το νέο partition είχε δηλωθεί μια χαρά στο mtab και στο fstab

-Όμως, όταν μετά από λίγες μέρες ξεκίνησα τα win, αυτά είδαν κατ' ευθείαν το partition σαν D. Αντέγραψα κατ' ευθείαν τα MP3 εκεί πέρα, και "ξαλάφρωσα" το C από διάφορα άλλα αρχεία που μου έπιαναν πολύ χώρο.

-Πίσω στο linux:

$>mount /windows/d
invalid superblock, wrong fs type, or too many mounted file systems
$>tail /var/log/messages
could not find a valid MSDOS filesystem in device 00:03 (ή κάτι τέτοιο)

Άρα το linux δε βλέπει το /windows/D. Αφού όμως είναι fat32, τι διάολο;

Τέλος πάντων, δεν ασχολήθηκα και πολύ.

Η έκπληξη ήρθε λίγες μέρες αργότερα, όταν σε μια έκρηξη βαρεμάρας, και αφού δεν έβλεπα τα mp3 μου από linux έτσι και αλλιώς, έκανα το /windows/D πάλι ext2. Ε, λοιπόν, μετά από αντιγραφή 4 GB με MP3 σε αυτό το partition, μετά από χρήση του τόσες μέρες από τα windows, το filesystem που είχα εκεί πριν από όλη αυτή την ιστορία υπήρχε άθικτο! Δηλαδή υπήρχαν όλοι οι κατάλογοι και όλα τα αρχεία (ακόμα και το .tar.gz του backup μου, γύρω στο 1 GB) λες και δεν είχε γίνει τίποτα! Συνέχισα τον πειραματισμό και το ξαναέκανα vfat, αγνοώντας πάλι τα error messages. Αυτή τη φορά δεν ήμουν τόσο τυχερός. Τα .mp3 είχαν χαθεί. Τα ξαναπερνάω λοιπόν, πάλι τα windows τα βλέπουν, και από τότε έχω τα εξής:
-Τα windows βλέπουν κανονικά το d. Επίσης βλέπουν δύο (!) drives με το όνομα W:, τα οποία είναι απροσπέλαστα.
-Το linux δεν βλέπει (κανονικά;) το d
-Όσο πιο πολλή ώρα χρησιμοποιώ το linux, το d μολονότι δε γίνεται καμία πρόσβαση σε αυτό (ούτε απόπειρα για mount) "φθείρεται". Δηλαδή, γεμίζει σκουπιδάκια και τουλάχιστον 5 αρχεία (κατά μέσο όρο) λείπουν την επόμενη φορά που το ανοίγω από win.

Ένα από τα σκουπιδάκια (που είδα από win) είναι κατάλογος -τον οποίο δε μπορώ να ανοίξω- με όνομα qstring3a95h8s23... Επειδή οι πιθανότητες για σύμπτωση είναι αστρονομικές, αναρωτιέμαι μήπως το swap του linux μπλέκεται με το d και γι' αυτό έχω τέτοια προβλήματα.

Το παραπάνω το αναφέρω περισσότερο ως αξιοπερίεργο. Κάποια μέρα θα κάνω backup τα πάντα και καθαρό partitioning από την αρχή. Ή θα κάνω το d ext2, αφού ως fat32 είναι άχρηστο. Αλλά μια ερμηνεία του προβλήματος δε θα μου καθόταν και άσχημα. Παρεμπιπτόντως, παρόμοια μηνύματα λάθους παίρνω όταν πάω να κάνω mount το USB zipάκι μου από linux, αλλά εκεί μάλλον φταίει ο driver (usb-storage) που έχει ακόμα αρκετά προβλήματα.

Πυρήνας:
2.4.4-4GB (της SuSE 7.2)
αλλά και
2.4.9 (home made)