Unicode-HOWTO

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Thu Nov 11 01:04:02 EET 1999

On Wed, Nov 10, 1999 at 03:29:19AM +0200, Panayotis Vryonis wrote:
> Sto http://www.linuxdoc.org/HOWTO yparxei to Unicode-HOWTO.html
> Fantazomai oti siga-siga 8a prepei na tou riksoume mia matia (h mhpws
> kapoios to exei hdh kanei?) kai na doume pou briskomaste me ta ellhnika.
>
> Gnwrizw oti o Giannis Gyftomitros <yang at hellug.gr> exei hdh arxisei
> na asxoleitai me thn dunatothta dhmiourgias Unicode grammatoseirwn
> pou na periexoun kai ta ellhhnika (Project Grafis, bl. GRArial k.l.), isws
> na exei proxwrhsei kai parapera...
>
> Apo thn ekdosh 6.0, o XFS pou periexetai sto Red Hat exei patch wste
> [...]

  Αν και δεν έχω ασχοληθεί εκτενώς με το αντικείμενο, μπορώ να συνεισφέρω
κάποια γνώση που έχω επί του θέματος. Λοιπόν, έχουμε και λέμε:

	Γραμματοσειρές:

  Κάποια στιγμή, σε ανύποπτο χρόνο, είχα κατεβάσει ένα Unicode fixed font
για τα X windows. Επειδή δύσκολα σβήνω αυτά που κατεβάζω, το βρήκα να
κάθεται ακόμα στο δίσκο μου. Η γραμματοσειρά αυτή δεν περιέχει το πλήρες
Unicode, αφού αυτό αποτελείται από περισσότερους από 38000 χαρακτήρες, από
τους οποίους οι περισσότεροι είναι Κινέζικα/Ιαπωνικά/Κορεάτικα, που έτσι κι
αλλιώς στο 6x13 του fixed δεν μπαίνουν. Όμως με περίπου 2800 χαρακτήρες (η
έκδοση που έχω εγώ τουλάχιστον) καλύπτει πλήρως την λατινική, ελληνική,
κυριλλική, αρμένικη, γεωργιανή και εβραϊκή γραφή, συν κάποια τεχνικά και
μαθηματικά σύμβολα. Η γραμματοσειρά αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο
από οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να σχεδιάσει γραμματοσειρές με πολλούς
χαρακτήρες· σχετικά με πιο πρακτικές εφαρμογές, δείτε παρακάτω. Η σελίδα του
τύπου που την έφτιαξε, αν είναι ακόμα η ίδια, είναι:

  http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/

	Υποστήριξη στην κονσόλα:

  Η κονσόλα υποστηρίζει Unicode εδώ και κάτι αιώνες, μέσω βέβαια του UTF8
(για όσους δεν ξέρουν, το UTF8 είναι μια αναπαράσταση του UniCode με
μεταβλητό μέγεθος, το οποίο για για τους 128 πρώτους χαρακτήρες έχει την
ίδια μορφή με το ASCII). Το θέμα είναι ότι έτσι κι αλλιώς η υποστήριξη της
VGA για χαρακτήρες που εμφανίζονται συγχρόνως είναι πολύ περιορισμένη (256,
512 χωρίς το αναβόσβημα).

	Υποστήριξη στα X:

  Η γραμματοσειρά που αναφέρω παραπάνω δουλεύει μια χαρά, και η τελευταία
φορά που τη δοκίμασα ήταν πριν πολύ καιρό. Επίσης, τυχαίνει να έχω έναν X
server με ενσωματωμένη υποστήριξη TrueType fonts (δεν φορτώνω font server),
και βλέπω ότι και τα TrueType δουλεύουν μια χαρά. Για όσους δεν ξέρουν, τα
XFree86 4.0 θα έρχονται με ενσωματωμένη υποστήριξη TrueType. Η Microsoft
(δεν έχω από άλλη εταιρεία) χρησιμοποιεί στις γραμματοσειρές της το Windows
Glyph List 4 (WGL4), το οποίο είναι υποσύνολο του ISO 10646-1 (λίγο πολύ
αυτό που έχει η γραμματοσειρά που περιέγραψα αρχικά).

	Εφαρμογές:

  Εδώ καταρρέουν όλα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κανα δυο προγράμματα που
κάνουν μετατροπή από/προς UTF8, το yudit και το Netscape που μαζεύουν από
εδώ κι από εκεί για να βρουν αρκετά σύμβολα του Unicode, και από εκεί και
πέρα το χάος. Πάντως καλόν θα είναι να αρχίσει προσπάθεια για τα fonts, και
φαντάζομαι ότι οι εφαρμογές θα κοιτάξουν να ακολουθήσουν.

--
Vasilis Vasaitis
vvas at hal.csd.auth.gr

Nuke them till they glow, then shoot them in the dark.

Gia boithia (h na diagrafhte) e-mail sto majordomo at hellug.gr