[I18NGR] [Open-source] Πρόταση για νέα διάταξη πληκτρολογίου

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Tue Sep 2 15:03:38 EEST 2008

2008/9/2 Diomidis Spinellis <dds at aueb.gr>:
> [Προσπάθησα ν'αφήσω σχόλιο στο blog, αλλά μου ζήτησε κωδικό
> αυθεντικοποίησης.]

Θα κοιτάξω τις καταγραφές αργότερα σήμερα. Ευχαριστώ.

> [...]
> χρησιμοποιούμε ξεχωριστά νεκρά πλήκτρα για συνδυασμούς τόνων (π.χ.
> ψιλή-οξεία, ψιλή-βαρεία, δασεία-περισπωμένη, κ.λπ.)  Δες π.χ. τον πολυτονικό
> οδηγό πληκτρολογίου στα Windows
> <http://www.phys.uoa.gr/~nektar/history/language/multiaccent-keyboard-notes.htm>.
>  Μια (σχετικά παλιά) γραφομηχανή που έχω κοντά μου, χρησιμοποιεί μια
> αντίστοιχη διάταξη.  Επειδή το πολυτονικό πληκτρολόγιο δε θα το
> χρησιμοποιούμε τόσο εμείς οι hackers όσο άνθρωποι που το έχουν
> χρησιμοποιήσει σε άλλα περιβάλλοντα, καλό είναι να τους προσφέρουμε τη

Αν δεις στο http://simos.info/pub/gr, υπάρχουν αυτή τη στιγμή 4
variants (παραλλαγές;). Στις προτιμήσεις πληκτρολογίου, ο χρήστης
μπορεί να επιλέξει τη βασική διάταξη, ή κάποια από τις παραλλαγές.

Υπάρχει ήδη πολυτονικό πληκτρολόγιο που το χρησιμοποιεί αρκετός
κόσμος, ιδίως από το εξωτερικό, και που ασχολούνται με Classics. Αυτό
θα παραμείνει ως επιλογή για όσους το προτιμούν.

Ένα πράγμα που λείπει από τα variants στο ελεύθερο λογισμικό είναι μια
διάταξη π.χ. polytonic-traditional ή polytonic-windows, που να παρέχει
όσα περιγράφονται στο
http://www.phys.uoa.gr/~nektar/history/language/multiaccent-keyboard-notes.htm
Υπάρχει κάπου και σύνδεσμος προς microsoft.com που περιγράφει τη
διάταξη αυτή. Σε μερικές μέρες θα ανακοινωθεί ένα πρόγραμμα GUI για να
φτιάχνει κανείς τέτοιες διατάξεις, οπότε θα είναι ευκολότερο να
υλοποιηθεί.

Ο στόχος με την πρόταση αυτή στο να μπει υποστήριξη για πολυτονικό στη
βασική διάταξη, έχει στόχο να βοηθήσει τουλάχιστον τους περιστασιακούς
χρήστες να γράψουν κάτι σε πολυτονικό. Για τους σοβαρούς χρήστες,
είναι πιο πιθανό να προτιμήσουν την παραδοσιακή πολυτονική διάταξη,
μιας και δεν απαιτεί τη χρήση του πλήκτρου AltGr.

Βάζοντας τη δυνατότητα για πολυτονικό στη βασική διάταξη, αντιγράφουμε
σε κάποιο βαθμό αυτό που υπάρχει στη βρεταννική βασική διάταξη, όπου
με τη χρήση του AltGR μπορεί να γράψει κάποιος όλους τους συνδιασμούς
για τα νεκρά πλήκτρα

1. circumflex
2. caron
3. breve
4. grabe
5. cedilla
6. ogonek
7. diaeresis
8. abovering
9. tilde
10. macron
11. acute
12. doubleacute

Στη παρούσα πρόταση έχουμε τα ζευγάρια (AltGr + πλήκτρο, AltGr + Shift
+ πλήκτρο):

    πλήκτρο που λέει '[' '{' : { [  ...
                   dead_tilde,     dead_macron ] }; // [ { ~ ¯
    πλήκτρο που λέει '] '}'  : { [  ...
                   dead_iota,     dead_breve  ] };     // ] } ͺ ˘

    πλήκτρο που λέει ';' ':' : { [ dead_acute, dead_diaeresis,
dead_acute,     dead_psili  ] }; // ´ ¨ ´ ̓
    πλήκτρο που λέει ';' ':' : { [   ...
                   dead_grave,     dead_dasia  ] }; // ' " ` ̔

tilde=perispomeni
Το πως έχουμε τα ζευγάρια αυτά μπορούμε να το αλλάξουμε, και είναι ένα
από τα πράγματα που κάνουμε στη συζήτηση αυτή. Εδώ ακολούθησα την
πρακτική που υπήρχε ήδη στην καθαρά πολυτονική διάταξη με τα ζευγάρια
των χαρακτήρων. Δεν ξέρω πολλά πράγματα για να κάνω μια καλή επιλογή ο
ίδιος.

Βλέπουμε παραπάνω ότι πατώντας ; :, εξακολουθούμε να έχουμε οξεία και
διαλυτικά, οπότε οι χρήστες που έχουν συνηθήσει το ελληνικό
πληκτρολόγιο δε θα δουν κάποια διαφορά.

Το άλλο ζητούμενο είναι για τους υπόλοιπους χαρακτήρες όπως ¹²⅛¼. Σε
τι θέση να τους βάλουμε. Να επιλέξουμε τώρα ή κάποια στιγμή στο
μέλλον; Να επιλέξουμε θέσεις που είναι τυπικές σε υπάρχουσες διατάξεις
του X.org ή να χρησιμοποιήσουμε θέσεις που είναι τυπικές σε windows;

Σίμος