[I18NGR] [Open-source] ellinika kai gnu/linux

Konstantinos Margaritis markos at debian.gr
Fri May 26 15:06:12 EEST 2006

Είχα άδεια μερικές μέρες (μπαίνω πάλι αύριο) και αποφάσισα να προσφέρω
κι εγώ την προσωπική μου άποψη, έχοντας φάει ουκ ολίγες ώρες στο θέμα
ειδικά στο Debian. Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με το Σίμο πάντως. Πιο
συγκεκριμένα:

α) Σε θέμα αρχής, το 'el' είναι inconsistent με τις υπόλοιπες χώρες
αλλά και με εμάς τους ίδιους. Τι εννοώ. Το console keymap για τα
ελληνικά είναι το ä'gr' και ΟΧΙ το 'el'. Γιατί δεν το αναφέρει κανείς
αυτό; Αν κάποιος κάνει τον κόπο να κοιτάξει όλες τις υπόλοιπες χώρες
(και δεν είμαστε οι μόνοι που δεν έχουμε δικό μας πληκτρολόγιο παρά
μόνο ένα layer) θα δεί ότι μάλλον είμαστε οι μόνοι που είμαστε τόσο
ανάποδοι. Σε περίπτωση που έχετε αντίρρηση, στο Debian έχω κάνει την
αντιστοίχιση αυτή σε επίπεδο installation σε πάνω από 50 locales και
είμαστε ίσως οι μόνοι που έχουμε τέτοιο inconsistency.

β) Το πρόβλημα δεν είναι ότι έγινε η αλλαγή. Η αλλαγή ΚΑΛΩΣ έγινε. Το
πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν ενημέρωσε και ο ρώσος για αυτόν τον
λόγο είναι βλάκας και ανεύθυνος. Το πρόβλημα επίσης είναι ότι κανείς
από εμάς -και φυσικά συμπεριλαμβάνω τον εαυτό μου- δεν το πήρε
χαμπάρι γιατί κανείς δεν κάνει πειράματα με τα X σε τέτοιο επίπεδο
και δεν υπάρχει κάποιος έλληνας X developer (υπάρχει ο Κώστας
Γεωργίου αλλά αυτός ασχολείται με άλλα πιο σημαντικά πράγματα).

γ) Το να προσπαθούμε να αλλάξουμε τα X και τις συμβάσεις που
ακολουθούν είναι άσκοπο και ανόητο. Δεν πρόκειται να γίνει και θα
σπαταλήσουμε πολύτιμο χρόνο και κόπο. Το ίδιο ισχύει και γι' αυτές
τις συζητήσεις. Αντίθετα, θα πρέπει να επιλυθούν τα προβλήματα στα X
symbol αρχεία (συγκεκριμένα, στο αρχείο 'gr' τα references στο 'el').

δ) Το πρόβλημα υπάρχει τόσο καιρό (22 μήνες κατά τον Φαίδωνα). Μπορεί
να μου πεί κάποιος μια οποιαδήποτε διανομή με τις συγκεκριμένες
εκδόσεις των X.org που να έχουν το πρόβλημα λυμένο ΤΩΡΑ ώστε να
μπορούμε να ισχυριστούμε ότι "να, κοίτα! τουλάχιστον δουλεύει στην
διανομή Χ"? Όχι; Το φαντάστηκα. Ώστε λοιπόν εδώ και τόσο καιρό -από
τον καιρό που το καταλάβαν κάποιοι- δεν έχουμε καταφέρει να
διορθώσουμε ένα τόσο αστείο από τεχνικής απόψεως πρόβλημα. Μπράβο
μας. Χωρίς να θέλω να δικαιολογηθώ, λόγω φανταρικού, το κράτος έχει
βεβαιώσει ότι ο χρόνος μου θα καταναλώνεται σε μαλακίες. Ο υπόλοιπος
λιγοστός μου χρόνος στις άδειες πάει στη γυναίκα μου -παντρεύτηκα
πρόσφατα- και στο να διαβάσω τα πάμπολλα mails. Εν πάσει περιπτώσει,
ΑΝ ήμουν έξω, θα το είχα διορθώσει άμεσα τουλ. όσον αφορά το Debian,
γιατί σε αυτό έχω τις άμεσες προσβάσεις και το άμεσο testing. Και
λόγω των καλών σχεσεων των developers του Debian με τους upstream,
είμαι σίγουρος ότι το πρόβλημα θα έκανε propagate στα ίδια τα X
επίσης γρήγορα.

Αλλά ας μην σας κουράζω με το ΤΙ "ΘΑ" έκανα. Αυτήν την στιγμή, δε
μπορώ να κάνω τίποτε δυστυχώς.

Εσείς όμως μπορείτε. Αντί να αναλώνεστε σε διαμαρτυρίες για να
επανέλθει το 'el' -απλά ξεχάστε το, δεν πρόκειται- επικοινωνήστε με
τις διανομές τις ίδιες και τους αντίστοιχους maintainers των πακέτων
X.org ώστε να διορθώσουν το πρόβλημα εκεί. Μετά θα είναι πιο εύκολο
να γίνει propagate το patch upstream. Σε όσους έχουν ασχοληθεί λιγάκι
με packaging, είναι πολύ συχνό το φαινόμενο ο upstream developer να
δεχτεί ένα patch που έχει δοκιμαστεί πρώτα σε κάποια διανομή ενώ δεν
το δεχόταν από κάποιον εξωτερικό φορέα.

Επίσης δε μπορώ να μη σχολιάσω τα παρακάτω σχόλια του Δημήτρη
Μιχελινάκη:

"Andithetos, den prepi na sxetizomaste me mia dianomi. Ine apla xazo,
antiepagelmatiko kai enandia stin theoria tou anixtou logismikou (sas
parapebo sto The Cathedral And The Bazaar, biblio pou prepi na
diavasete)."

Είσαι σίγουρος ότι κατάλαβες τι διάβασες; Η φιλοσοφία του bazaar
ακριβώς *στηρίζει* την πολυποικιλότητα του ανοιχτού λογισμικού και
τις πολλαπλές προσεγγίσεις του ίδιου θέματος από διαφορετικές
πλευρές -δηλ. πολλές διανομές αντί μίας, πολλαπλά desktop
environments, κλπ.

"Ego gia paradigma, trexo Fedora se olous mou tous pelates, ine
prosopiki epilogi. Omos kathe fora pou exo ena provlima to xtipao
stin riza tou kai oxi os provlima tou Fedora. Oute arxisa kanena
fedora.gr oute mailing list fedora-gr oute kana club stin paraliaki."

Δηλαδή δεν έχεις δεί ποτέ το φαινόμενο να μην δουλεύει κάτι στο Fedora
ενώ να δουλεύει σε όλες τις άλλες διανομές κανονικά και το
αντίστροφο; Μάλλον πρέπει να το ξανακοιτάξεις το θέμα.

"Min jexnate, i dianomes den ine tipote alo apo mia silogi linux
efarmogon pou trexoun ston linux kernel, diladi sto idio kazani
vrazoume."

Όπως προανέφερα η κάθε διανομή προσφέρει κάτι διαφορετικό και
καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες ή και προτιμήσεις, τεχνικές,
ιδεολογικές ή άλλου είδους. Και πολύ καλά κάνουν. Εγώ θα σιχαινόμουν
την ιδέα να υπάρχει μόνο μια διανομή που να μας οδηγούσε σε
μονοπωλιακές πρακτικές. Συν το ότι καμία διανομή δεν είναι "απλώς μια
συλλογή εφαρμογών που τρέχουν στον πυρήνα". Do some reading first.

"I omadopiisi den kani kalo, an endiafereste gia kati tetio na ginete
melos Fan Club podosferikis omadas, kai min asxoliste me anixto
logismiko."

Αρκετά ειρωνικό και χωρίς πραγματικά επιχειρήματα σχόλιο. Γιατί έκανες
τον κόπο να το γράψεις καν;

Κώστας