[I18NGR] Re: [Open-source] Μανιφέστο για τα δικαιώματα του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο

Dimitris Glezos dimitris at glezos.com
Sun Dec 11 05:40:16 EET 2005

Konstantinos Margaritis wrote:
> έχω κουραστεί να
> τρέχω και να παρακαλάω και να βρίσκω κλειστές πόρτες. Και να μας
> βάζουν συνεχώς τα γυαλιά άλλες χώρες που ούτε πιο έξυπνες είναι ούτε
> περισσότερους πόρους έχουν, αντιθέτως υστερούν γενικά απεναντί μας,
> σε όλα εκτός από τη θέληση!
>
> Και για να μη μακρυγορώ, περιμένω να δώ κάποιες κινήσεις στο θέμα. Αν
> δε δω σύντομα, δε θα σας ξαναενοχλήσω, αλλά ας μην με ξαναενοχλήσει
> κανείς κι εμένα. Και *ίσως* κάποια στιγμή ωριμάσουν και *κάποτε*
> αποφασίσουν να κάνουν σοβαρές μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε αυτήν την
> [...]

Με αφορμή το κείμενο του Κώστα και κάποιες συζητήσεις, έχω μια πρόταση
που πιστεύω θα έχει μεγάλη απήχηση για ένα σύνολο θεμάτων.

Γενικώς, η ευαισθητοποίηση για τεχνικά θέματα είναι δύσκολη. Η μάζα δεν
θα ασχοληθεί όσο πρέπει και ο πολιτικός και ο δημοσιογράφος δύσκολα θα
καταλάβουν τη σημασία και την απήχηση που έχει πραγματικά το θέμα.

Για αυτό τον λόγο, η ομάδα του epatents.hellug.gr ξεκίνησε τη δημιουργία
του digitalrights.gr, το οποίο ελπίζει κάποια μέρα να αποτελέσει ένα
πυρήνα προάσπισης των δικαιωμάτων του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο. Έχουμε
φτιάξει δύο mailing lists για όποιον ενδιαφέρεται στο στήσιμο της
προσπάθειας. Η παρακάτω πρόταση είναι αποτέλεσμα πολλών συζητήσεων και
κειμένων που συντάχθηκαν από παιδιά της ομάδας.

Προτείνω λοιπόν τη δημιουργία μιας γενικότερης καμπάνιας υπέρ των
δικαιωμάτων του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο, η οποία θα περιέχει 5, 10, 20
σημεία τα οποία θα απαιτούμε να εκπληρωθούν. Η βάση πάνω στην οποία θα
γίνει αυτή η καμπάνια είναι κάτι υπαρκτό: Το **συνταγματικό** δικαίωμα
του πολίτη στην πρόσβαση στην Κοινωνία της Πληροφορίας (άρθρο 5Α:
http://www.kep.gov.gr/categories/gdpl/sintagma/1802.asp).

Αν η καμπάνια αυτή γίνει όσο πιο σφαιρικά και επικεντρωμένα/σοβαρά
γίνεται, τότε μπορούν να την υποστηρίξουν μεγάλοι φορείς και συλλόγοι
καθώς και μια αξιόλογα μεγάλη μάζα κόσμου ώστε να γίνει ντόρος. Θα
μπορούν πχ. να γίνουν (όπως πολύ καλά είπε και ο Σεραφείμ Ζανικόλας),
συλλογές υπογραφών, κάποια posts σε γνωστά ιστολόγια, bannerrs, άρθρα σε
περιοδικά/εφημερίδες κλπ.

Επίσης, αυτή την καμπάνια μπορούν να χρησιμοποιήσουν πιο focused
προσπάθειες οι οποίες θα επωφεληθούν της απήχησης της και θα αναφέρονται
αυτήν κάπως σαν Κανόνα για τα δικαιώματα του πολίτη.

Ας δώσω ένα πρόχειρο σκελετό παρά περιγραφές για να είμαι πιο σαφής.
(Δεν είναι κάτι άξιο σχολιασμού, απλά για να πάρετε μια ιδέα του τι έχω
στο μυαλό μου.)

----------------------

ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΣΤΟΝ ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ

Σαν Έλληνας πολίτης, απαιτώ από την Κυβέρνηση της Ελλάδος και κάθε
συμπατριώτη μου, απόλυτο σεβασμό στα εξής δικαιώματα μου:

1. Έχω δικαίωμα να έχω ίση, ελεύθερη και ισόνομη πρόσβαση στην
πληροφορία, ανεξαρτήτως του λογισμικού που χρησιμοποιώ, βάσει του άρθρου
5Α του Συντάγματος της Ελλάδας.

  Άρθρο 5Α

  1. Καθένας έχει δικαίωμα στην πληροφόρηση, όπως νόμος ορίζει.

  2. Καθένας έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
     Η διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που διακινούνται
     ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους
     αποτελεί υποχρέωση του Κράτους, τηρουμένων πάντοτε των εγγυήσεων
     των άρθρων 9, 9Α και 19.

2. Έχω δικαίωμα στην ιδιωτικότητα μου και στο απόρρητο των πληρφοριακών
δεδομένων μου, όπως αυτό ορίζεται από τα άρθρα 9, 9Α και 19 του
Συντάγματος της Ελλάδας. Αυτό συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων τα προσωπικά
μου στοιχεία, τις νόμιμες ενέργειες μου, τα προσωπικά μου μηνύματα και
συνομιλίες, πληροφορίες τοποθεσίας και μετακίνησεων, προσωπικές επαφές
και αγοραστικές συνήθειες.

  Άρθρο 9Α

  Καθένας έχει δικαίωμα προστασίας από τη συλλογή, επεξεργασία και
  χρήση, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των προσωπικών του δεδομένων, όπως
  νόμος ορίζει. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται από
  ανεξάρτητη αρχή, που συγκροτείται και λειτουργεί, όπως νόμος ορίζει.

3. Έχω δικαίωμα, σαν καταναλωτής, στην ελεύθερη χρήση των νόμιμα
αγορασμένων προϊόντων και υπηρεσιών, χωρίς κανένα περιορισμό (όπως
διάρκειας χρήσης τους, αριθμό αναπαραγωγών κλπ) όταν αυτή είναι νόμιμη.

4. Έχω δικαίωμα στην επιδίωξη της γνώσης,στην τεχνολογική ανάπτυξη μέσω
της απρόσκοπτης ανάπτυξης λογισμικού και επιχειρηματικών μεθόδων καθώς
και στην αντίστροφη μηχανική για λόγους επιστημονικής εκμάθησης όπου
αυτό δεν απαγορεύεται δια νόμου.

Βάσει των παραπάνω δικαιωμάτων μου, απαιτώ τα εξής:

1. Χρήση ανοικτών προτύπων αποθήκευσης εγγράφων και διακίνησης
πληροφορίας στις συναλλαγές μου με το Δημόσιο και οποιονδήποτε άλλο
φορέα, εταιρεία ή συνάνθρωπο μου στο Διαδίκτυο ή αλλού.

2. Χρήση ελεύθερου λογισμικού στα σχολεία και τις δημόσιες υπηρεσίες.

3. Διαλειτουργικότητα ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

4. Αποφυγή vendor-lock...

5. Αειφόρες και διαφανείς ηλεκτρονικές υπηρεσίες

6. Απαγόρευση χρήσης μικροπομπών RFID...

----------------------

Νομίζω μια ιδέα δόθηκε (μάλιστα παρα-έγινα λεπτομερής και αιτιολογικός
σε μερικά σημεία).

Σχόλια;

<sidenotes>

Πολλά από τα σημεία βασίστηκαν σε κείμενα που υπάρχουν στο
(υπό-ανάπτυξη) wiki του digitalrights.gr:

  http://digitalrights.gr/tiki/

Προσκαλώ όλους σας λοιπόν να γραφείτε στη λίστα ταχυδρομείου συζήτησης
του digitalrights.gr:

και να πείτε τι προτείνετε για να διαφυλάξουμε τα δικαιώματα μας στον
ψηφιακό κόσμο. Στη λίστα έχουν ήδη κατασκηνώσει οι συνήθεις ύποπτοι της
προσπάθειας κατά των πατεντών και γενικότερα, ευαισθητοποίησης για
θέματα δικαιωμάτων.

</sidenotes>

Δημήτρης Γλέζος

--
Dimitris Glezos
Jabber ID: glezos at jabber.org, GPG: 0xA5A04C3B

"He who gives up functionality for ease of use
loses both and deserves neither." (Anonymous)