Linux console fonts

Sarantis Paskalis sarantis at cnl.di.uoa.gr
Wed Feb 13 13:10:12 EET 2002

On Wed, Feb 13, 2002 at 01:44:02AM +0200, Vasilis Vasaitis wrote:
> [...]
>
>   - Ο χαρακτήρας #173 πρέπει να είναι μία παύλα πιο μικρή από αυτήν που
> βρίσκεται στο ASCII, ενώ ο χαρακτήρας #175 πρέπει να είναι μια μεγαλύτερη,
> πλήρους μήκους κατά προτίμηση, και όχι να είναι ο αντίστοιχος χαρακτήρας του
> ISO 8859-1 (υπερυψωμένη παύλα - macron sign). Ο πρώτος από αυτούς τους
> χαρακτήρες δηλαδή είναι ουσιαστικά η παύλα που χωρίζει τις λέξεις στην
> αλλαγή γραμμής, και ο δεύτερος το σημείο στίξης για διαχωρισμό προτάσεων
> εντός μίας περιόδου. Καλόν θα είναι να είμαστε πιο προσεκτικοί σε τέτοια
> θέματα για να μην εισάγουμε λάθη που δεν υπήρχαν.

Σωστή παρατήρηση.

>   - Προσωπικά θεωρώ πιο σημαντικό τα κεφαλαία τονούμενα γράμματα να έχουν
> ομοιότητα εμφάνισης με τα αντίστοιχα μη τονούμενα, παρά να «στενεύουν» για
> να μην αγγίζουν την τελευταία στήλη.

Προσπάθησα για την ομοιότητα κολλώντας τον τόνο πάνω στο γράμμα.  Από ότι
βλέπω, το κεφαλαίο Α έχει περιθώριο να ανοίξει χωρίς πρόβλημα.  Τα κεφαλαία
Η, Ο στενεύουν κατά ένα pixel, ενώ τα υπόλοιπα Ι, Υ, Ω, Ε μένουν στο ίδιο
πλάτος με τα μη τονούμενα.  Επομένως μιλάμε για τα Ή, Ό μόνο.

Από ότι είδα στην iso07.f16 γραμματοσειρά που έστειλες, τα κεφαλαία
τονούμενα Ή,Έ στενεύουν επίσης κατά ένα pixel σε σχέση με τα μη τονούμενα.
Δεν έχω τόσο ισχυρή γνώμη επ' αυτού, ούτε καλλιτεχνική προδιάθεση :)

>   - Μερικές αλλαγές διαταράσσουν το συνολικό ύφος της γραμματοσειράς (π.χ.
> το μικρό «φ» μου έρχεται τώρα στο μυαλό).

Σύμφωνοι, με τα φ,χ,ψ,δ δεν τα πάω καλά :).  Οποιεσδήποτε προτάσεις είναι
ευπρόσδεκτες.  (Τα χ,δ τα έχω ήδη διορθώσει, τα φ,χ είναι ακόμη υπό
θεώρηση).

>   Επίσης άρχισα να κοιτάω τις διαθέσιμες γραμματοσειρές, ξεκινώντας από
> αυτές που είναι εγκατεστημένες στο σύστημά μου. Απ' ότι φαίνεται, το debian
> περιέχει τις γραμματοσειρές των console-tools, χωρίς προσθήκες. Δηλαδή τα
> εξής αρχεία:

<snip>
Ομοίως και το RedHat (από 6.0 και μετά) χρησιμοποιεί console-tools χωρίς
σημαντικές αλλαγές.

> [...]
> τονούμενα γράμματα. Επίσης, το greek.psf είναι byte προς byte ίδιο με το
> gr8x16.psf.
>
>   Η δεύτερη κατηγορία είναι 928, που είναι και το ζητούμενο. Για τις iso07.*
> ξέρετε ήδη· οι άλλες δύο δεν είναι τίποτα άξιο αναφοράς, εκτός ίσως του ότι
> περιέχουν πολλούς παραπανίσιους χαρακτήρες, και ίσως ότι η 8x16 IMHO έχει
> πολύ καλοσχεδιασμένα ελληνικά γράμματα.
>
>   Τέλος, τα δύο τελευταία είναι σε MS 1253 κωδικοποίηση, παρμένα από τις
> αντίστοιχες γραμματοσειρές της μsoft για τα Windows. Δεν ξέρω κατά πόσο μας

Αυτό το σχόλιο μπορεί να μπει αυτούσιο στο README.Greek που υπάρχει ήδη.
Εναλλακτικά, μπορούν να μετονομαστούν/αλλαχθούν μερικές γραμματοσειρές.

>   Πάντως το πράμα θέλει πολύ ψάξιμο. Καταρχήν, θα ήθελα πολύ να κατάφερνα
> κάποια στιγμή να μπω στο ftp των console tools, έτσι απλά για να βεβαιωθώ
> ότι δεν έχουν τίποτα παραπανίσιο. Από την άλλη, κατέβασα τα kbd-utils, μόνο
> για να διαπιστώσω ότι έχουν τελείως διαφορετικό set από αρχεία, οπότε θα
> χρειαστεί να πέσει πολύ ψάξιμο για να διαπιστώσω την αντιστοίχησή τους με
> αυτά που έχω κοιτάξω ήδη, και πιθανώς αν κάποια από αυτά προέρχονται από τα
> patch που είχαμε στείλει κάποτε με τον stsimb. Stay tuned! ;-)

Το site των console-tools http://lct.sourceforge.net/ είναι
Last modified: Thu Dec 09 22:57:01 1999

Η πλάκα είναι ότι το project αυτό άρχισε επειδή ο kbd maintainer δεν ήταν
και πολύ άμεσος στις απαντήσεις του.

>   Στο μεταξύ, για να έχετε να παίζετε, στέλνω μερικές γραμματοσειρές από το
> προσωπικό μου απόθεμα, αφού δηλαδή πρώτα το ξεσκόνισα για να θυμηθώ τι είναι
> τι. IMHO οι iso07.* αυτές είναι πολύ καλής ποιότητας, με καλή, συνεπή
> σχεδίαση και χωρίς λάθη. Επίσης, αυτό το gr928thin.fnt έχει τελείως άλλο
> στυλάκι (λεπτά γράμματα), και είναι η μόνη γραμματοσειρά που εδώ και κάτι
> χρόνια καταδέχομαι να βάλω στην κονσόλα μου. Έχω και μερικά άλλα σετάκια,
> αλλά προέρχονται από 737 και τους λείπουν γράμματα, αλλά θα το κανονίσω
> αυτό, αν μπορεί να γίνει προγραμματιστικά και αυτόματα. *

Η gr928thin.fnt είναι καταπληκτική.  Μήπως υπάρχει σε τέτοιο λεπτό στυλ και
για άλλες αναλύσεις (8x14, 8x8);

>   * Γενικά, μια και είμαι προγραμματιστής και όχι καλλιτέχνης ;-), αποφεύγω
> να μπλέξω με font editors και άλλα τέτοια πράγματα του διαβόλου. Αλλά αυτός
> είμαι απλά εγώ.

Ομοίως.  Την ιστορία αυτή την άρχισα γιατί δεν μου άρεσε η ποιότητα των
iso07 όπως ερχόταν με το console-tools και επειδή το iso07.f08 ήταν λάθος
εδώ και αρκετά χρόνια.

>   Παράκληση: υποθέτοντας ότι πλέον όλες οι διανομές χρησιμοποιούν τα console
> tools (αντί των kbd utils), μπορείτε να ελέγξετε μπας και στις δικές σας
> έχει τίποτα παραπανίσιο από αυτές που αναφέρω παραπάνω; Αν και υπάρχει
> πιθανότητα απλά οι ίδιες να είναι πειραγμένες (θυμάμαι αμυδρά το SuSE να
> προσθέτει γραφικούς χαρακτήρες), αλλά θα είναι μια αρχή.
>
>   Αυτά για τώρα, και βλέπουμε...

Από τη μεριά μου θα στείλω σε λίγο μια διορθωμένη έκδοση των
iso07 που είχα προτείνει για περαιτέρω σχολιασμό

-- Sarantis