Linux console fonts

Vasilis Vasaitis vvas at hal.csd.auth.gr
Wed Feb 13 01:44:02 EET 2002

  Λοιπόν, τις τελευταίες μέρες που έχω πάλι χρόνο στα χέρια μου, άρχισα να
κοιτάω τι γίνεται με τις διαθέσιμες γραμματοσειρές στην κονσόλα. Καταρχήν,
έριξα μια ματιά στις «πειραγμένες» εκδόσεις των iso07.* που στάλθηκαν στη
λίστα, και έχω τις εξής παρατηρήσεις:

  - Ο χαρακτήρας #173 πρέπει να είναι μία παύλα πιο μικρή από αυτήν που
βρίσκεται στο ASCII, ενώ ο χαρακτήρας #175 πρέπει να είναι μια μεγαλύτερη,
πλήρους μήκους κατά προτίμηση, και όχι να είναι ο αντίστοιχος χαρακτήρας του
ISO 8859-1 (υπερυψωμένη παύλα - macron sign). Ο πρώτος από αυτούς τους
χαρακτήρες δηλαδή είναι ουσιαστικά η παύλα που χωρίζει τις λέξεις στην
αλλαγή γραμμής, και ο δεύτερος το σημείο στίξης για διαχωρισμό προτάσεων
εντός μίας περιόδου. Καλόν θα είναι να είμαστε πιο προσεκτικοί σε τέτοια
θέματα για να μην εισάγουμε λάθη που δεν υπήρχαν.

  - Προσωπικά θεωρώ πιο σημαντικό τα κεφαλαία τονούμενα γράμματα να έχουν
ομοιότητα εμφάνισης με τα αντίστοιχα μη τονούμενα, παρά να «στενεύουν» για
να μην αγγίζουν την τελευταία στήλη.

  - Μερικές αλλαγές διαταράσσουν το συνολικό ύφος της γραμματοσειράς (π.χ.
το μικρό «φ» μου έρχεται τώρα στο μυαλό).

  Επίσης άρχισα να κοιτάω τις διαθέσιμες γραμματοσειρές, ξεκινώντας από
αυτές που είναι εγκατεστημένες στο σύστημά μου. Απ' ότι φαίνεται, το debian
περιέχει τις γραμματοσειρές των console-tools, χωρίς προσθήκες. Δηλαδή τα
εξής αρχεία:

	737.cp
	gr737-8x8.psf
	gr737-9x14.psf
	gr737-9x16.psf
	gr737-8x8-2.psf
	gr737-9x14-2.psf
	gr737-9x16-2.psf
	gr737-9x16-medieval.psf
	gr8x6.psf
	gr8x7.psf
	gr8x8.psf
	gr8x14.psf
	gr8x16.psf
	greek.psf

	gr.f14.psf
	gr.f16.psf
	iso07.f08.psf
	iso07.f14.psf
	iso07.f16.psf

	grcourier.psf
	grfixed.psf

  Από αυτά, η πρώτη κατηγορία είναι γραμματοσειρές με κωδικοποίηση 737, με
ποικίλλη εμφάνιση και ποιότητα. Οι 737.cp και *-2.psf φαίνονται να είναι
καλύτερες· σε μερικές από τις άλλες απουσιάζουν ακόμα και τα κεφαλαία
τονούμενα γράμματα. Επίσης, το greek.psf είναι byte προς byte ίδιο με το
gr8x16.psf.

  Η δεύτερη κατηγορία είναι 928, που είναι και το ζητούμενο. Για τις iso07.*
ξέρετε ήδη· οι άλλες δύο δεν είναι τίποτα άξιο αναφοράς, εκτός ίσως του ότι
περιέχουν πολλούς παραπανίσιους χαρακτήρες, και ίσως ότι η 8x16 IMHO έχει
πολύ καλοσχεδιασμένα ελληνικά γράμματα.

  Τέλος, τα δύο τελευταία είναι σε MS 1253 κωδικοποίηση, παρμένα από τις
αντίστοιχες γραμματοσειρές της μsoft για τα Windows. Δεν ξέρω κατά πόσο μας
ενδιαφέρουν καν πλέον...

  Πάντως το πράμα θέλει πολύ ψάξιμο. Καταρχήν, θα ήθελα πολύ να κατάφερνα
κάποια στιγμή να μπω στο ftp των console tools, έτσι απλά για να βεβαιωθώ
ότι δεν έχουν τίποτα παραπανίσιο. Από την άλλη, κατέβασα τα kbd-utils, μόνο
για να διαπιστώσω ότι έχουν τελείως διαφορετικό set από αρχεία, οπότε θα
χρειαστεί να πέσει πολύ ψάξιμο για να διαπιστώσω την αντιστοίχησή τους με
αυτά που έχω κοιτάξω ήδη, και πιθανώς αν κάποια από αυτά προέρχονται από τα
patch που είχαμε στείλει κάποτε με τον stsimb. Stay tuned! ;-)

  Στο μεταξύ, για να έχετε να παίζετε, στέλνω μερικές γραμματοσειρές από το
προσωπικό μου απόθεμα, αφού δηλαδή πρώτα το ξεσκόνισα για να θυμηθώ τι είναι
τι. IMHO οι iso07.* αυτές είναι πολύ καλής ποιότητας, με καλή, συνεπή
σχεδίαση και χωρίς λάθη. Επίσης, αυτό το gr928thin.fnt έχει τελείως άλλο
στυλάκι (λεπτά γράμματα), και είναι η μόνη γραμματοσειρά που εδώ και κάτι
χρόνια καταδέχομαι να βάλω στην κονσόλα μου. Έχω και μερικά άλλα σετάκια,
αλλά προέρχονται από 737 και τους λείπουν γράμματα, αλλά θα το κανονίσω
αυτό, αν μπορεί να γίνει προγραμματιστικά και αυτόματα. *

  * Γενικά, μια και είμαι προγραμματιστής και όχι καλλιτέχνης ;-), αποφεύγω
να μπλέξω με font editors και άλλα τέτοια πράγματα του διαβόλου. Αλλά αυτός
είμαι απλά εγώ.

  Παράκληση: υποθέτοντας ότι πλέον όλες οι διανομές χρησιμοποιούν τα console
tools (αντί των kbd utils), μπορείτε να ελέγξετε μπας και στις δικές σας
έχει τίποτα παραπανίσιο από αυτές που αναφέρω παραπάνω; Αν και υπάρχει
πιθανότητα απλά οι ίδιες να είναι πειραγμένες (θυμάμαι αμυδρά το SuSE να
προσθέτει γραφικούς χαρακτήρες), αλλά θα είναι μια αρχή.

  Αυτά για τώρα, και βλέπουμε...

--
Vasilis Vasaitis
vvas at hal.csd.auth.gr

"Don't do drugs. Santa Claus is watching."
		-- winamp.com