Fonts for Greek

Simos Xenitellis simos74 at gmx.net
Sat Feb 9 21:03:44 EET 2002

Την Σαβ, 09-02-2002 στις 14:45, ο/η Alexios Zavras έγραψε:
> OK, mia poy to eixa analabei, idoy ena update gia thn katastash
> me ta fonts gia na mporoyme na blepoyme Ellhnika sto periballon mas.
> Milaw gia *nomimo* tropo, poy mporoyme na efarmosoyme se panellhnia
> klimaka (gia ola ta sxoleia) -- alliws einai too easy :-)
>
> Grafw xyma merika facts (mallon me th xronologikh seira poy ta brhka):
>
> - Poythena den brhka "free" (as in free speech/software) fonts.

Den eimai exper stis grammatoseires, to kalytero einai na ekferoun gnwmi
oi tou Graphis, http://hq.hellug.gr/~graphis
Ta parakatw einai oti prwsopika gnwrizw apo tis diafores listes stis
opoies eimai grammenos.

To XFree86 erxete me mia seira apo grammatoseires apo tis opoies
yparxoyn ellinikes. Oi grammatoseires aftes einai eleftheres.
Den gnwrizw akrivws poia einai i lista tvn ellinikwn grammatoseirwn.

Genika to problima me tis grammatoseires einai oti yparxoyn orismenes
gia ka8e glwssa pou endexomenws einai eleftheres, wstoso den yparxei mia
Unicode poy na einai sygkekrimeni morfis kai na perilambanei oles tis
glwsses. Gia paradeigma, einai shmantiko na yparxei mia Arial (eite
Unicode, eite TTF me pollaples kwdikopoihseis) gia oles tis glwsses.

Se Windows 2000/Office 2000 yparxoun oi Arial Black kai Palatino
Linotype poy einai Unicode kai exoun ellinika/polytoniko.

Sto XFree86, o Markus Khun "enwnei" tis yparxouses grammatoseires
(Type1, TTF..) ypo tin kwdikopoiisi iso10646-1.
To GNOME 2.0 8a einai Unicode (anamenete sto telos tou 2002).
To KDE 2.x? ypostirizei hdh Unicode.

H Palatino Linotype tin exei ftiajei non-Microsoft.

> [...]
>     ta dikaiwmata).  Mporei na ta katebasei kaneis apo to:
>     http://www.microsoft.com/typography/fontpack/default.htm
>     Dystyxws (a) apagoreyetai h enswmatwsh toys se CDROMs, klp.,
>     kai (b) apagoreytetai h allagh toy format toys, poy einai .EXE
>     (Windows executable).  Etsi, an exeis Windows (h Macintosh),
>     ta bazeis eykola, alliws... dyskola ews adynata.
>     [Prospathw na brw ena tropo na ftasoyme sta fonts nomima,
>      alla akoma den exw bgalei apotelesma.  Anamenete newtera.]
>     Fysika h poiothta twn fonts aytwn (gia Ellhnika) einai...
>     kymainomenh (as mhn th sxoliasw ektenestera edw).

An i MS die8ete tis grammatoseires gia oles tis glwsses pou ypostirizei
8a htan kalo. Wstoso, den to blepw sto ameso mellon.

> [...]
>     Auth h oikogeneia bebaia tha einai kalyterh gia prwtobathmia
>     ekpaideysh (opws kai oi alles ths), alla apo to olotela...
>
> - O Victor Gaultney, poy doyleyei sto SIL International, ayton
>     ton kairo teleiwnei mia ektetamenh grammatoseira gia ekpaideutikes
>     ekdoseis.  To Latiniko kommati ths phre kai brabeio
>     sto diagwnismo buvka:raz! to Dekembrio 2001.  Exei hdh
>     arxisei na prosthetei kai ta Ellhnika.  Symfwnhse, loipon,
>     na th diathesei dwrean gia ola ta sxoleia ths xwras !
>     Opote twra eimaste se synennohseis gia formats, character sets,
>     encodings, kai ola ta ypoloipa "texnika" kommatia.

An to SIL kataferei na dwsei mia seira apo grammatoseires gia oles tis
glwsses, gia na mpoun sto XFree86, afto 8a htan to veltisto. O Markus
Khun (lista fonts @ xfree86.org) einai to atomo poy diaxeirizete tis
grammatoseires gia XFree86.

8a hthela na epanalabw kati poy exei eipw8ei polles fores. Afto poy
prepei na epi8imoume me tis diafores dianomes Linux i ta paketa
eleftherou logismikou einai na symperilambanoun tin elliniki ypostiriji
apo ti "mana" tous. Einai poly akribo na egka8istate ena sistima Linux
kai meta na prepei na katebasoume merika paketa apo kapou sto Internet
gia na baloume ellinika, eite einai grammatoseires, eite ypostiriji
pliktrologiou. Poly xeirwtera na prepei na metaglwttisoume ena
programma. Afto prepei na ginei gnwmonas se oles tis apofaseis. To idio
to paketo/dianomi na ypostirizei ellinika.

Filika,
simos