[open-source] Fwd: Τακτικές vendor-locking σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης

P. Christeas xrg at linux.gr
Sat Aug 10 19:03:55 EEST 2013

On Saturday 10 August 2013, Kostis Mousafiris wrote:
> +1
>
> Αλήθεια, μήπως ξέρει κανείς αν το "απλό" μέτρο της απαίτησης για άδεια
> τύπου Copyleft στις προκηρύξεις, έχει ποτέ δοκιμασθεί, έστω και 1 φορά,
> σε οποιονδήποτε Ελληνικό ΟΤΑ;

Γνωρίζω περιπτώσεις, όπου, άτυπα, το ελλ. δημόσιο έχει παραλάβει έργα ΕΛ/ΛΑΚ
από φίλους και συναδέλφους. Οι όροι (που λέω παρακάτω) έχουν γραφτεί και στη
σύμβαση, αν δεν κάνω λάθος.

> Θα χαιρόμουν πολύ αν κάποιος
> νομομαθής φίλος του ΕΛ/ΛΑΚ προσέφερε συμβουλές για το πως θα μπορούσε να
> συνταχθεί ένα κατάλληλο κείμενο για μια τέτοια προκήρυξη.

Θα έλεγα, γι' αρχή, ότι το πιό εύκολο είναι να πάρουμε τους βασικούς όρους της
GPL και να τους γράψουμε ως όρους στην προκήρυξη. Δηλ. ως όρους παραλαβής του
παραδοτέου. Πχ.:
   - το παραδοτέο να συνοδεύεται από πλήρη, αμετάκλητη, άδεια χρήσης (για
πάντα), αντιγραφής, εξέτασης και τροποποίησης από τον οργανισμό  [1] [2]
   - το παραδοτέο θα συνοδεύεται από όλον τον πηγαίο κώδικα, σε αναγνώσιμη
μορφή
  - οποιαδήποτε εργαλεία ανάπτυξης, ενδιάμεσα σενάρια/όδηγίες (scripts) ή
μεθοδολογίες είναι απαραίτητες για να μεταγλωττιστεί ο κώδικας στο παραδοτέο,
να παρέχονται κι αυτά, ή να είναι δημοσίως διαθέσιμα και με αντίστοιχη άδεια
χρήσης [3]
 - το λογισμικό καθώς και τα δεδομένα του να μην υπόκεινται σε πατέντες[4] που
θα περιόριζαν τη χρήση του

Αντίθετα, ένας όρος "να είναι ανοιχτό λογισμικό" ή "να ακολουθεί τις αρχές του
ανοιχτού λογισμικού" θα ήταν γκρίζα περιοχή, εκτός αν νομικά κατοχυρωθεί ότι
οι λέξεις αυτές προϋποθέτουν τα παραπάνω.

Βλέπω τώρα και το σχετικό της Ε-ΕΛ/ΛΑΚ:
http://www.ellak.gr/wikis/χώρος-συνεργασίας/προτάσεις-πολιτικής/ερωτήσεις-για-
τη-χρήση-ελλακ-και-ανοιχ/

Να προτείνω, ως σύλλογος, να κάναμε κάποια εκδήλωση, με κάθε ενδιαφερόμενο,
όπου να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας και ίσως μία ανοιχτή συζήτηση για το
θέμα.

----

[1] έχω αφήσει έξω το "μεταβίβασης", ας αφήσουμε στον συγγραφέα αυτή την
πολυτέλεια. Εκτός, φυσικά από περίπτωση μετονομασίας/συγχώνευσης του
οργανισμού.
[2] που θα αποκλείει οποιαδήποτε copyright "all rights reserved" άδεια
[3] δηλ. δεν μου "δίνεις" δωρεάν τον κώδικα σε patented γλώσσα και μετά ζητάς
€100k για άδεια του compiler..
[4] εάν τυχόν περάσει και στην Ευρώπη οδηγία για πατέντες λογισμικού.

--
Disclaimer waiver: When you send me an unencrypted email, you implicitly
allow me, or any 3rd person reading our mails, to do anything I/they wish