Open source sto dhmosio

Σπύρος Γεωργαράς sng at hellug.gr
Sun Nov 15 18:09:42 EET 2009

On Saturday 14 of November 2009 Nick Kossifidis wrote:
> Epeidh arga h grhgora tha prepei na exoume mia protash gia to ti tha
> valoume sto dhmosio ki epeidh to pragma shkwnei syzhthsh exw merikous
> provlhmatismous pou thelw na moirastw mazi sas kai sigoura pistevw oti
> oi mailing lists einai arketa kalos xwros gia na syzhtisoume to thema.
> Den mporoun pistevw na leipoun ap' th syzhthsh kai oi pleon armodioi
> thesmika gia to thema, o kos. Karounos kai o kos. Spinelis, eks allou
> exoume vrethei mazi arketes fores kai tous thewrw antrhwpous ths
> koinothtas.

> [...]

Αγαπητέ Νίκο

Κατ' αρχάς να συμφωνήσω ότι μια ενδεχόμενη αποτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος,
θα είχε άσχημο αντίκτυπο σε πολλαπλά επίπεδα.

Δυστυχώς η Ελλάδα δεν είναι πρότυπο ως προς την διείσδυση της τεχνολογίας στη
ζωή μας. Αυτό όμως που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι η κατάσταση που επικρατεί
στο δημόσιο. Και εδώ τα πράγματα κάθε άλλο παρά ρόδινα είναι. Οι περισσότεροι
το μόνο που χρειάζεται να κάνουν είναι να συντάσσουν κάνα χαρτάκι να το
εκτυπώνουν και να το στέλνουν με φαξ (γιατί «το email δε δουλεύει» ή «δεν μου
το' χουν σετάρει σε αυτόν τον υπολογιστή»), άντε και κάνα λογιστικό φύλλο (αν
και έχω πετύχει λίστα εξόδων σε word - στοίχιση των ποσών με κενά - και
υπολογισμό συνόλου με το χέρι). Αυτή είναι η κατάσταση στην πλειοψηφία των
υπαλλήλων από 40-φεύγα και πάνω. Και καλά και καλά δηλαδή που έμαθαν και αυτά
γιατί εκπαίδευση δεν έχουν περάσει (ECDL και τέτοια δεν υπήρχαν όταν
προσελήφθησαν) ή αν έγινε και κάποια υποτυπώδης εκπαίδευση, οι συγκεκριμένοι
ήταν στο κυλικείο για τσιγάρο. ;-) Μα πως τα βγάζουν πέρα, θα μου πεις. Ε,
κάποιος τους έδειξε κάποτε το "Save as" και το "paste". Γι' αυτό και το "ορθή
επανάληψη" πάει σύννεφο :)

Από την άλλη, υπάρχουν και υπηρεσίες οι υπάλληλοι των οποίων, εκ των πραγμάτων
έχουν μεγαλύτερη σχέση με το άθλημα. Αλλά και αυτοί είναι τελικά λίγοι - όχι
αμελητέοι - απλώς λίγοι για να κάνουν κάποια διαφορά.

Υπάρχουν βέβαια και οι νεότεροι - κάποιοι αραχτοί, κάποιοι όχι, αλλά λίγοι και
αυτοί. Βλέπεις τα τελευταία 15-20 χρόνια το δημόσιο αγοράζει αφειδώς
συστήματα, μηχανήματα, πράματα και θάματα, αλλά ξεχνάει βρε παιδί μου να πάρει
και ανθρώπους να τα δουλέψουν... ;-)

Τώρα αγαπητέ Νίκο, πιστεύεις ότι σε αυτήν την κατάσταση (ok, μπορεί να είμαι
λίγο υπερβολικός, αλλά όχι πολύ...) θα πας εσύ ("ποιητική αδεία" το εσύ) να
βάλεις το οο στη θέση του M$ Office και όλοι οι παραπάνω θα καθίσουν να το
"μάθουν" και να το δουλέψουν ευχαρίστως; και δε θα παρουσιάσουν χίλια δύο
προσκόμματα για να μην κάνουν αυτό που έτσι κι αλλιώς δε θα έκαναν με το word;
τη στιγμή μάλιστα που το «εικονιδιάκι που πατούσα και έκανε εκτύπωση τώρα έχει
αλλάξει θέση και με μπερδεύει... και έχει αλλάξει και το χρώμα του... αχ! που
είναι το άλλο το πρόγραμμα που είχα μάθει και δούλευε καλά;»

Να δεις χαρά που θα κάνουν οι άτυχοι πληροφορικάριοι που θα πρέπει να
αντιμετωπίσουν τέτοια "προβλήματα"...

Και για να σοβαρευτώ: για τι έκταση αλλαγών μιλάμε;

Mιλάμε για αλλαγές σε μηχανήματα desktop; τότε το καλύτερο είναι να ξεκινήσουν
με εγκατάσταση οο και firefox σε windows. Προβλήματα θα υπάρχουν, αλλά φαντάσου
να βάλεις οποιοδήποτε άλλο OS και να μην έχεις ανθρώπους για το support...
Στις μεγάλες πόλεις θα μπορούσες ενδεχομένως να βάλεις και  linux / Open /
Free (something), αλλά πιλοτικά μέχρι να εκπαιδεύσεις "admins" για να στείλεις
και αλλού.

Βέβαια χρειάζεται πρώτα να γίνει καταγραφή του υπάρχοντος λογισμικού και
αξιολόγηση κατά περίπτωση αν είναι δυνατή η αλλαγή OS/ή απλώς προγραμμάτων.
(Να δεις κάτι DOS προγράμματα που δουλεύουν ακόμη, γραμμένα σε COBOL...)

Αν πάλι μιλάμε για "επιχειρησιακά" συστήματα που ήδη δουλεύουν (π.χ. εφορία,
νοσοκομεία, κλπ. κλπ.), εδώ τι να πω; Η μετάβαση από μία κατάσταση σε άλλη
πρέπει να γίνεται σε κάθε περίπτωση με την λιγότερη δυνατή "ενόχληση" στον
τελικό χρήστη. Αυτό τα λέει όλα

Εκεί που πραγματικά τα προβλήματα είναι λιγότερα, είναι σε νέα έργα/υπηρεσίες,
εκεί που μπορείς να ξεκινήσεις από το μηδέν - τόσο σε εξοπλισμό όσο σε
λογισμικό αλλά και σε προσωπικό. Αλλά πόσα τέτοια έργα/υπηρεσίες υπάρχουν;

Επειδή το κούρασα πολύ το πράγμα,
- θέλει προσοχή να μην χρεωθεί το ΕΛ/ΛΑΚ τις παθογένειες του δημοσίου. Μικρά
βήματα προσεκτικά σχεδιασμένα - πλάνο πολυετές - όραμα και άνθρωποι να το
υλοποιήσουν
- απαιτείται η επίγνωση ότι το ελλακ δεν είναι πανάκεια - θυμάστε π.χ. κάποια
στιγμή τις συζητήσεις για τη δημιουργία λογιστικού προγράμματος;
- η κοινότητα δεν μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες maintenance/support, και δεν
είναι αυτός ο ρόλος της
- Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα (και δυο-τρεις ακόμη πόλεις). Δεν υπάρχουν
παντού lug, δεν υπάρχουν παντού πανεπιστήμια και πολυτεχνεία, δεν υπάρχει
παντού πρόσφορο έδαφος για "πειραματισμούς", αν σ' αρέσει . (Αν και μου
έρχεται τώρα στο μυαλό ένα πανεπιστήμιο που στεγάζεται σε τρία διαφορετικά
κτήρια εντός πόλης, και που όταν "πέσει" το δίκτυο, τα χαρτιά διακινούνται
πεζή!!!)
- Χρειάζεται εκπαίδευση του προσωπικού/πρόσληψη νέου για support. Δε μιλάω για
δύσκολα πράγματα. μια εγκατάσταση, μια παραμετροποίηση κλπ. τουλάχιστον στην
αρχή
- Μην υπερεκτιμούμε τις δυνατότητές μας. Π.χ. σε υπηρεσία φτιάχτηκε VPN,
εγκαταστάθηκαν antivirus, email servers (με ελάχιστες άδειες - 1/10 των
αναγκών), συνδέθηκαν όλα τα PC με user names/pawwwords κλπ. με σκοπό να
γίνεται αποστολή εγγράφων μέσω email κλπ. Το πρόβλημα;
	- έχει κοπεί το μισό internet λόγω φίλτρων με αποτέλεσμα να έχει απαξιωθεί το
σύστημα
	- κάθε φορά που "πέφτει" το δίκτυο, αρχίζουν τα τηλ. "εσύ έχεις; μπαίνεις
εδώ; μπαίνεις εκεί; το κόβουν τα φίλτρα ή δεν παίζει καθόλου;" και τέτοια
ωραία

Μια κατά τα άλλα αξιόλογη προσπάθεια (με τα προβλήματά της βέβαια λόγω
κλειστού λογισμικού) που λόγω κακού support πάσχει στην εκμετάλλευση...

Αυτά είναι κάποια θεματάκια (η πραγματική κατάσταση στο χώρο εφαρμογής) που θα
πρέπει να απασχολήσουν αυτούς που θα πάρουν τελικά τις αποφάσεις. Δεν είναι
όλο το δημόσιο ένα ερευνητικό κέντρο / εργαστήριο / (βάλτε ότι άλλο θέλετε
εδώ)

Και για να μην σας κουράζω άλλο, ο λαός έχει δίκιο που λέει «τα μεταξωτά
βρακιά θέλουν και επιδέξιους... βόλους» ;-) Και εμείς εκεί πάσχουμε...

Ζητώ συγνώμη για το μακροσκελές μήνυμα...

--
Φιλικά
Σπύρος

Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς «εγώ»; όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει
ή χαλάσει, να λέγει «εγώ»· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν,

gpg key URL: http://members.hellug.gr/sng/gpg-hellug.html