Ελληνικό Open Source project για εμπορική εφαρμογή/ERP

Χρήστος Σιουλής CSioulis at dsa.gr
Thu Nov 13 04:02:22 EET 2008

(σσ: το thread ήταν [Fwd: [Open-source] Ελληνοποιημένο CompiereERP])

Στις Tuesday 11 November 2008 09:31:09 ο/η Christos Ricudis έγραψε:

> Pano,
>
> Otan h (opoiadhpote sygxronh) glwssa programmatismou sthn opoia einai
> grammenh mia platforma ERP ginetai
> krithrio protimhshs h aporripshs ths platformas, kapou thn exeis xasei
> th mpala.
>
> --

Έχω μια διαφορετική προσέγγιση για το θέμα "Open Source ERP για Ελληνικές
επιχειρήσεις" και χαίρομαι που το ξανα-άνοιξε ο Παναγιώτης, καθότι η εξεύρεση
μιας 'λύσης' στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι κάτι που θα προωθήσει πάρα πολύ το
Linux στη χώρα μας.

Η δικιά μου εμπειρία ως *απλός χρήστης* Linux [1], έχει ως εξής:

Έχοντας φάει πολύ χρόνο (>2χρόνια) ψάχνοντας να βρώ μια αξιόπιστη και
*λειτουργική* λύση open source ERP για την εταιρία μου (εστιατόριο με Γ'
κατηγορίας βιβλία) που να περιλαμβάνει διάφορα καλούδια [π.χ. μισθοδοσία,
παρακολούθηση παραγωγής, αναλυτική λογιστική με formulae εισαγωγής
δεδομένων -τύπου gnucash-, budget, μεταχρονολογημένες επιταγές (!) και ...
διαχείρηση μαύρων (!! -στην Ελλάδα βρισκόμαστε!)] και -εί δυνατόν- σύνδεση και
με φορολογικό μηχανισμό, και έχοντας δοκιμάσει (εγκαταστήσει και 'παίξει'
κάμποσο με) τα:
-Compiere/Adempiere
-TinyERP/OpenERP
-OpenBravo
-OpenTabs/OfBiz
-SQL Ledger/LedgerSMB/Oratio
-WebERP/Edge ERP
-PhreeBooks
-FrontAccounting
-Gnucash/KmyMoney
-κ.ά. που δεν θυμάμαι τώρα,

κατέληξα στα εξής συμπεράσματα:

1. Υπάρχει διάσπαρτο πολύ σχετικό πράγμα στο (διεθνή) χώρο, που δυστυχώς όμως
ανήκει σε κάποια από τις παρακάτω ΜΗ ικανοποιητικές (για μένα, αλλά και για
πολλούς άλλους επαγγελματίες, φαντάζομαι) κατηγορίες:
	α. Πολύπολοκα και 'βαριά' ERP συστήματα με eye-candy περιβάλλοντα (συνήθως σε
Java) που, αν και GPLed (έστω σε κάποια έκδοσή τους), θα πρέπει είτε να είσαι
πολύ guru (κάτι σαν τον Ρικούδη δηλαδή, αλλά και με γνώσεις λογιστικής!) για
να τα εγκαταστήσεις και ιδίως να τα παραμετροποιήσεις, είτε να πληρώσεις
υψηλότατα ποσά σε σχετική υποστήριξη και εκπαίδευση στις εταιρίες ή στις
ομάδες που τα εκδίδουν/συντηρούν, με αμφίβολη τελική λειτουργικότητα για την
καθημερινή σου δουλειά (μιας και τα 'φανταχτερά' δεν είναι πάντα και
λειτουργικά). Ως τέτοια χαρακτηρίζω τα 4 πρώτα από τα παραπάνω αναφερόμενα.
	β. Τα 'εντελώς σπαστικά' με το interface του "κάθετα κυλιόμενου (μή σταθερού)
αριστερού δενδρικού μενού" (SQL Ledger και κλώνοι του) τα οποία -πέστε το
προσωπικό κώλυμα- τα βρίσκω πολύ αποκρουστικά/δυσλειτουργικά για χρήση σε
καθημερινή βάση, και άρα αποκλείονται κατ' αρχήν λογω interface. (ανεξαρτήτως
δυνατοτήτων τους).
	γ. τα 'απλά LAMP' κατασκευάσματα (με λίγα javascripts/AJAX για τα Web μενού
τους) τα οποία τα προτιμώ για το απλοϊκό και δομημένο -συνήθως 'καρτελοειδές-
interface τους, τα οποία όμως -κατά κανόνα- υστερούν σε δυνατότητες και
features από τα παραπάνω (π.χ. δύσκολα βρίσκεις σ' αυτά μισθοδοσία, budget,
e-commerce και καλή αναλυτική λογιστική) μιας και συνήθως είναι δημιουργήματα
μικρών εταιριών ή freelancers με μικρή ομάδα υποστήριξης/ανάπτυξης.
	δ Τέλος στα προγράμματα (προσωπικής) αναλυτικής λογιστικής με όμορφα
χαρακτηριστικά διαχείρησης λογαριασμών -και όψιμα και budget-, όπως το
Gnucash και το Kmymoney τα οποία βέβαια ελάχιστα υποστηρίζουν λειτουργίες
επιχείρησης (ούτε καν απλή αποθήκη) και φυσικά δεν έχουν σχέση (τουλάχιστον
προς το παρόν) με τα ERP/εμπορική διαχείρηση που είναι το ζητούμενο.

2. Σε κάθε περίπτωση, οι ελληνικές ιδιεταιρότητες (μεταχρονολογημένες
επιταγές, τεκμαρτοί μισθοί για υπολογισμό ΙΚΑ, περαιώσεις, "μαύρα", και άλλες
ελληνικές πατέντες!) δύσκολα -έως καθόλου- μπορούν να καλυφθούν από τα
παραπάνω προγράμματα (με μπόλικη φαντασία στη παραμετροποίηση), ενώ η
ελληνική υποστήριξη (σε μηνύματα και οδηγίες χρήσης) είναι σχεδόν ανύπαρκτη
(αν και αυτό λύνεται εύκολα, με λίγους ... εθελοντές!)

Η μόνη λύση -κατά την άποψή μου πάντα- είναι τελικά η δημιουργία ενός
*ελληνικού project* , fork κάποιου από τα παραπάνω ERP (ώστε να μην
ξαναανακαλύψουμε από την αρχή τον τροχό) της κατηγορίας γ' (και κατά προτίμηση
κάποιου σαν του FrontAccounting  ή του Phreebooks) με τα εξής επιχειρήματα:
	α. Η  standard πλατφόρμα LAMP (άντε, με λίγα javascripts) αποτελεί βασικό
επίπεδο γνώσης πολλών προγραμματιστών και υπάρχει επίσης αρκετή σχετική
τεκμηρίωση, γεγονός που δίνει πολλαπλάσιες πιθανότητες να ασχοληθούν στο
project αρκετοί προγραμματιστές.
	β. το ζητούμενο είναι μια full featured "εμπορική εφαρμογή"<=ERP (πιθανώς με
δομή modules) η οποία να έχει απλοϊκό και κατανοητό interface από τον χρήστη
για τον οποίο προορίζεται (ήτοι τον έλληνα ιδιοκτήτη μικρομεσαίας επιχείρησης
και τη ... γραμματέα του ή τον λογιστή του!)
	γ. Τα επιχειρήματα υπέρ του απλού LAMP και της απλής δομής της εφαρμογής
ισχύουν επιπλέον και για την περίπτωση που ο χρηστης θα θελήσει να
πειράξει/προσαρμόσει κάτι στην εφαρμογή (με την συνδρομή, απλώς, κάποιου
πιτσιρικά από τα ΤΕΙ Πληροφορικής!)
	δ. Αντίστροφα, τα προγράμματα τύπου Compiere/Adempiere, Openbravo κ.λ.π.,
εκτός ότι είναι 'απλησίαστα' από πλευράς κατανόησης και επέμβασης από τη
μεγάλη μάζα των προγραμματιστών, απευθύνονται/χρειάζονται σε μικρό αριθμό
'μεγάλων' εταιριών την ελλάδα (με ανάγκες διαχείρισης πολλαπλών
εταιριών/fransizing, παράλληλη επεξεργασία δεδομένων από πολλούς χρήστες,
κ.λπ.) οι οποίες συνήθως προσανατολίζονται σε άλλες λύσεις (custom ή closed
source εφαρμογές με εταιρική υποστήριξη).

Βέβαια, η επιτυχία ενός τέτοιου σημαντικού project ("Ελληνική open source
εμπορική εφαρμογή / ERP") προϋποθέτει την μαζική υποστήριξή του από την
κοινότητα και όχι μόνο, ώστε να καθιερωθεί ως μία αξιόπιστη εναλλακτική
πρόταση για τους επαγγελματίες/επιχειρηματίες χρήστες, και να ξεπεράσουμε
επιτέλους το γνωστό αφοπλιστικό επιχείρημα: "-καλά και ωραία είναι τα Linux,
αλλά τη δουλειά μου πώς θα την κάνω?"

<ονειροπόλημα1>
Θα ήμουν πολύ ευτυχής αν ξημέρωνε κάποια μέρα όπου ο HELLUG θα πρωτοστατούσε
στην κινητοποίηση για τη συνεργασία αρκετών εθελοντών (μελών του ή όχι),
πόρων (π.χ. servers/hosting), φορέων (π.χ. ενώσεις λογιστών, ΣΕΠΕ,
ΕΔΕΤ/eBusinessForum, τμήματα πληροφορικής Πανεπιστημίων/ΤΕΙ), εταιριών
πληροφορικής (π.χ. EuropeanDynamics, proxima, ...) κ.λ.π., για το στήσιμο,
την ανάπτυξη, την υποστήριξη καιτην πρώθηση ενός τόσο σημαντικού και αναγκαίου
έργου (project) για την καθιέρωση του Linux στην Ελλάδα.
</ονειροπόλημα1>

<ονειροπόλημα2>
Ονειρεύομαι, περαιτέρω, ότι μια τετοια "παραγωγική δραστηριότητα" του Συλλόγου
μας [2] μπορεί να συνδυαστεί με κάποια εκστρατεία οικονομικής ενίσχυσής του
(π.χ. μέσω donations [3]) και να ξεπεράσει έτσι και το (γνωστό σ' όλους μας)
οικονομικό του πρόβλημα (με ένα σμπάρο 3 τριγώνια, αν λάβουμε υπόψιν και τα
νέα μέλη που θα προσεγγίσει μια τέτοια δραστηριότητα) ...
</ονειροπόλημα2>

Χρήστος Σιουλής

[1]= σ.σ. πολυυυυύ παλιά προγραμμάτιζα σε Turbo Pascal & σε Assembly (!) και
είχα φτιάξει και ένα εμπορικό πρόγραμμα "Πελάτες-Αποθήκη-Προμηθευτές" για
AMSTRAD 6128 σε λειτουργικό CPM!!, το οποίο είχε εγκατασταθεί ευδοκίμως σε
καμιά 15αριά επιχειρήσεις! - έκτοτε δεν έχω ξανασχοληθεί με προγραμματισμό.

[2]= ξέρω ότι έχει γίνει πολύ κουβέντα στο παρελθόν για τον ρόλο του συλλόγου
και τις απόψεις εναντίον κάθε είδους δαστηριότητας 'παροχής υπηρεσιών' (-"μην
τον καταταντήσουμε ΕΕΧΙ !"), αλλά το να αναλάβεις να υποστηρίξεις κάποια
projects *απόλυτα σχετικά με τον σκοπό σου* και να προσδοκάς κάποια σημαντικά
ανταποδοτικά (οικονομικά και άλλα) οφέλη από αυτό, είναι κάτι διαφορετικό και
πρέπει να (ξανα)συζητηθεί -ιδιαίτερα όταν βρίσκεσαι σε αδιέξοδο και δεν
μπορείς να καλύψεις ούτε το νοίκι σου!

[3]= π.χ. προσωπικά -και πιστέυω και πάρα πολλοί άλλοι επαγγελματίες/χρήστες
Linux- δεν θα είχα κανένα πρόβλημα να κάνω χορηγία 100 ή 200 ευρώ (πέρα από
support σε testing και feature request) σε ένα project που θα μου "έλυνε τα
χέρια" και θα με γλίτωνε από τόσες χαμένες εργατοώρες (στο ψάξιμο για κάτι
σχετικό) και από τόση απογοήτευση...

Χ.Σ.

ΥΓ: Το έκανα cc και στην hellug list, μιας και το παρόν e-mail θίγει και
θέματα λειτουργίας Συλλόγου, οπότε τα περί ERP project στην public, και τα
του Συλλόγου, τω Σύλλογι. (sorry, αλλά υπογεγραμμένες δεν έχω βάλει στο
πληκτρολόγιό μου!) :)