Re: Συζητηση για τη συμφωνια MS στη Βουλη - Προλογικα σχολια.

Konstantinos Togias ktogias at math.upatras.gr
Wed Jan 23 16:41:22 EET 2008

2008/1/23 Christos Ricudis <ricudis at itc.auth.gr>:
> [...]
> οχι μονο του δικου μας συλλογου, αλλα ολων των συλλογων και φορεων που
> ασχολουνται με ανοιχτο λογισμικο, ως εμπλεκομενων φορεων στη συζητηση
> μιας συμφωνιας μεταξυ Ελληνικου Δημοσιου και μιας επιχειρησης παραγωγης
> και διαθεσης κλειστου λογισμικου, σημαινει την επισημη πλεον αναγνωριση
> της αντιθεσης μεταξυ ανοιχτου και κλειστου λογισμικου και προτυπων.
> Σημαινει οτι το ιδιο το Ελληνικο Κοινοβουλιο δινει σημασια στην υπαρξη
> αυτης της αντιθεσης, και ακουει τις αποψεις που εκφραζονται υπερ του
> ανοιχτου λογισμικου και των ανοιχτων προτυπων.

+1 απο μένα. Παρακολούθησα χθες από το τηλεοπτικό κανάλι της βουλής
τις τοποθετήσεις Κρανιδιώτη (HELLUG), Βασιλάκου (ΕΕΧΙ),  Ιωαννίδη και
Κατωπόδη (Ελληνικη Εταιρια Επιστημονων και Επαγγελματιων Πληροφορικης
και Επικοινωνιων) με πολύ μεγάλη χαρά και συγκίνηση. Από τις 3 αυτές
τοποθετήσεις, αλλά και τις ερωτήσεις και απαντήσεις που τις
ακολούθησαν θεωρώ σημαντικά τα εξής:

1. Το ενδιαφέρον για το Ελεύθερο λογισμικό και τα ανοικτά πρότυπα
είναι έκδηλο σε όλους τους τομείς της κοινωνίας μας πλέον. Δεν θυμάμαι
να έχουν ξαναακουστεί στο χώρο της βουλής, με πομπούς και αποδέκτες
σημαντικούς ανθρώπους της πολιτικής ζωής του τόπου μας, τόσες φορές οι
έννοιες ΕΛΛΑΚ, ανοικτός κώδικας, linux. Ασχολούμαι με το ελεύθερο
λογισμικό από το 1998 και έχοντας ζήσει περιόδους που λέγαμε λίνουξ
και μας ρωτάγαν αν είναι απορρυπαντικό, ενώ στο άκουσμα του όρου
ελεύθερο λογισμικό μας χαρακτήριζαν από ονειροπόλους και ανεδαφικούς
έως αναρχικούς, ένοιωσα πολύ όμορφα ακούγοντας να συζητείται το
ελεύθερο λογισμικό από τα έδρανα της βουλής και να μεταδίδεται αυτή η
συζήτηση σε όλη την Ελλάδα.

2. Η ερώτηση "Πως συγκρίνεται το κόστος του ελεύθερου λογισμικού με
αυτό αντίστοιχου κλειστού λογισμικού έστω και με έκπτωση" πήρε και από
τους 3 εκπροσώπους την προφανή απάντηση "Το μηδέν είναι σαφώς
μικρότερο οποιασδήποτε μη μηδενικής ποσότητας". Μπορεί να φαίνεται
προφανής και εκ των προτέρων γνωστή η απάντηση, όμως μετά από όσα έχω
ακούσει τα τελευταία χρόνια από μελέτες (συνήθως κατευθυνόμενες από
κατασκευαστές κλειστού λογισμικού) σχετικά με κρυφά κόστη που κάνουν
το κόστος χρήσης του ελεύθερου λογισμικού μεγαλύτερο από αυτό του
κλειστού, είμαι πολύ ικανοποιημένος να βλέπω πως το FUD δεν έχει
πιάσει τόπο. Είναι λοιπόν πλέον κοινά αποδεκτό ότι ναι, το ελεύθερο
λογισμικό είναι φθηνότερο από οποιαδήποτε έκπτωση ή προσφορά μπορεί να
γίνει σε κλειστό λογισμικό.

3. Με χαρά άκουσα να λέγεται δημόσια ότι τόσο οι χρήστες internet, όσο
και οι επιστήμονες πληροφορικής χρησιμοποιούν κυρίως ελεύθερο
λογισμικό. Ο Ιωαννίδης μάλιστα ανέφερε πως όλο και περισσότεροι
επαγγελματίες του χώρου δραστηριοποιούνται στο ελεύθερο λογισμικό, ενώ
τα ιδρύματα β' βάθμιας και γ' βάθμιας εκπαίδευσης χρησιμοποιούν κατά
πλειονότητα ελεύθερο λογισμικό. Αναφέρθηκε επίσης από όλους η συνεχώς
αυξανόμενη διεθνής τάση για μετάβαση σε ελεύθερο λογισμικό.

4. Ο Ιωαννίδης (που ήταν και ο πιο μετριοπαθής από τους 3 και δεν
τάχθηκε κατά της συμφωνίας) τόνισε επίσης ότι δεν τίθεται θέμα
σύγκρισης ποιότητας μεταξύ ελεύθερου και κλειστού λογισμικού και πως
οι δυο κατηγορίες λογισμικού είναι ισάξιες σε ποιότητα και
λειτουργικότητα. Εγώ βέβαια πιστεύω ότι το ελεύθερο λογισμικό είναι
πιο μπροστά από το κλειστό αλλά τουλάχιστο δεν άκουσα κανένα να
ισχυρίζεται το αντίθετο, όπως συχνά άκουγα τα προηγούμενα χρόνια.

5. Σε ερώτηση αν υπάρχει μελέτη που λέει ότι το ΕΛΛΑΚ είναι ακατάλληλο
για εφαρμογή στο ελληνικό δημόσιο λόγω της δομής του τελευταίου
(αλλήθεια τι είδους μελέτη θα μπορούσε να ισχυριστεί κάτι τέτοιο; Εγώ
κουφάθηκα μολις το άκουσα) όλοι δηλώσαν άγνοια ενώ ο Ιωαννίδης ανέφερε
ότι όχι μόνο δεν έχει ακούσει για τέτοια μελέτη, αλλά αντίθετα
γνωρίζει πλήθος μελετών που προτείνουν τη χρήση ΕΛΛΑΚ στο ελληνικό
δημόσιο.

Όλα τα παραπάνω, καθώς και το γεγονός ότι με αφορμή τη συμφωνία όλη η
Ελληνική κοινότητα του Ελεύθερου Λογισμικού έχει δραστηριοποιηθεί σε
μεγάλο βαθμό (για μετρήστε μόνο πόσα email έχουν σταλεί σχετικά με το
θέμα στις λίστες hellug public και opensource), μόνο καλά μπορεί να
είναι για το ΕΛΛΑΚ. Ανεξάρτητα με το αν θα ψηφιστεί ή όχι στο τέλος το
νομοσχέδιο νομίζω ότι ήδη είμαστε κερδισμένοι. Συγχαρητήρια σε όσους
συμμετείχαν και συμμετέχουν σε αυτή την ενεργοποίηση.

--
Konstantinos Togias
University Of Patras