Epistoli Hellug kai FFII pros bouleytes tis armodias epitropis gia to nomosxedio

Nick Demou ndemou at gmail.com
Thu Jan 17 01:02:25 EET 2008

2008/1/16 Antonis Christofides <anthony at itia.ntua.gr>:
> Είναι χρήσιμο να διαβάσετε
> τις δηλώσεις του κ. Αλογοσκούφη στη Βουλή για να δείτε αν προκύπτουν
> άλλα ερωτήματα τα οποία δεν έχω εντοπίσει (γιατί πολύ γρήγορη ματιά
> έριξα εξάλλου στις δηλώσεις του).

η πιο ουσιαστική αντίφαση στις δηλώσεις του υπουργού είναι η παρακάτω:

Υπ.Οικονομικών:
"""[Η συμφωνία] δεν είναι [...] συμφωνία προμήθειας [...][απλά] όταν
υπάρχουν προμήθειες λογισμικού με βάση διαγωνιστικές διαδικασίες θα
μπορεί να υπάρχει μία έκπτωση"""

Κείμενο συμφωνίας:
"""2. ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ:
2.1 [...]
2.2 Προμήθεια Αδειών Χρήσης Λογισμικού Microsoft.
Τα μέρη συμφωνούν ότι αμέσως μετά την υπογραφή της
παρούσας Σύμβασης, η [Microsoft] και η Κυβέρνηση θα προβούν στις
απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να προμηθευτεί η Δημόσια Διοίκηση
άδειες χρήσης προϊόντων λογισμικού Microsoft, κατά τα οριζόμενα στην
Παράγραφο 4.5.
[...]
4.5 [...] η Κυβέρνηση θα εγγράψει, υπό την προϋπόθεση τήρησης των
κείμενων διατάξεων της νομοθεσίας της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και των διαδικασιών των σχετικών με τις δημόσιες προμήθειες,
τουλάχιστον δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) κατάλληλους ηλεκτρονικούς
υπολογιστές, έως τις 30 Ιουνίου 2006, και επιπλέον δεκαπέντε χιλιάδες
(15.000) κατάλληλους ηλεκτρονικούς υπολογιστές έως τις 31 Δεκεμβρίου
2006. Σαράντα χιλιάδες (40.000) ακόμη κατάλληλοι ηλεκτρονικοί
υπολογιστές θα ενταχθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2008,"""" [χωρίς να
γίνεται ευθεία αναφορά (τυχαίο?) προκύπτει από τα συμφραζόμενα ότι
"εγγράψει Ν υπολογιστές" σημαίνει "προμηθευτεί λογισμικό για Ν
υπολογιστές" -- βλ. ενότητα 4.5α) και β)]

Βέβαια πως το "υπό την προϋπόθεση των διαδικασιών των σχετικών με τις
δημόσιες προμήθειες"  είναι συμβατό με μια ουρανοκατέβατη δέσμευση της
Κυβέρνησης να προμηθευτεί τάδε χιλιάδες άδειες από τον τάδε προμηθευτή
χωρίς διαγωνισμό εγώ δεν μπορώ να το καταλάβω. Εκτός κι αν τελικά
είμαστε όλοι μας πολύ ανόητοι και όντως δεν είναι δέσμευση (όπως
εξάλλου εξηγεί  συνεχώς ο κος υπουργός). Αλλά σε αυτή την περίπτωση
ΓΙΑΤΙ η διατύπωση είναι διατύπωση δέσμευσης ("η κυβέρνηση ΘΑ... μπλα
μπλα") και όχι προϋπόθεσης ("ΕΦΟΣΟΝ η κυβέρνηση... μπλα μπλα"). Μήπως
στο υπουργείο οικονομικών δεν έχουν δικηγόρο που γνωρίζει καλά την
Ελληνικήν ή μήπως την γνωρίζει αλλά στην σχολή ξεχάσαν να του
αναφέρουν πως στις νομικές συμφωνίες δεν είναι φρόνιμο να παίζεις το
με τις λέξεις το παιχνίδι του "Ήξεις αφίξεις ου εν πολέμω θνήξεις"?
Παραδέχομαι πως δεν μπορώ να σας πω τι από όλα ισχύει αλλά μπορώ να
σας πω πως ότι κι αν ισχύει... βρομάει.

~~~~~~~~~~~~

ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι το παρακάτω αλλά πρώτα να αναφέρω για
όσους δεν το ξέρουν πως Software Asset Management - "SAM" είναι ένας
ευφημισμός της Microsoft για το "για να δούμε πόσο ``πειρατικό''
λογισμικό τρέχεις"[1]. Με αυτό κατά νου διαβάστε το σημείο της
συμφωνίας όπου αναφέρει:

"""4.2 Εφαρμογή Διαδικασίας Διαχείρισης Λογισμικού (Software Asset
Management - "SAM").
Η Microsoft θα συνδράμει την Κυβέρνηση στον σχεδιασμό αποτελεσματικής
διαδικασίας διαχείρισης λογισμικού, προκειμένου να διευκολύνει την
καλύτερη διαχείριση του λογισμικού που χρησιμοποιεί η Κυβέρνηση [...]
Η Κυβέρνηση θα αποτελέσει πρότυπο στην διαχείριση λογισμικού στην
Ελλάδα για όλους τους εγχώριους φορείς."""

Ίσως αυτό να είναι το πιο ενδιαφέρον σημείο της συμφωνίας από την
πλευρά της Microsoft. Και ΙΣΩΣ και να λέει αλήθεια ο κύριος υπουργός
όταν αναφέρει πως δεν προκύπτει απο την συμφωνία καμιά υποχρέωση στο
ελληνικό δημόσιο να προμηθευτεί λογισμικό της MS. Μπορεί λοιπόν
πράγματι να μην προκύπτει υποχρέωση από την συμφωνία, απλά όταν κατά
την υλοποίηση της συμφωνίας, με την βοήθεια της αλτρουίστριας
Microsoft, μετρήσουν τα λογισμικά και τα συγκρίνουν με τις άδειες θα
δουν ότι λείπουν μερικές χιλιάδες *VALID* licenses και τότε θα
προκύψει ξαφνικά η ανάγκη να τις προμηθευτούν και τότε θα βάλουν κι
άλλα λίγα για να πιάσουν τους στόχους και να πάρουν την "καλή" τιμούλα
κι όλοι θα είναι χαρούμενοι (όλοι στην Microsoft δηλαδή).

~~~~~~~~~

Τέλος σαν υστερόγραφο, πρέπει να αναφέρω πως η συμφωνία ως είναι
(χωρίς δηλαδή τις αναφερόμενες σε αυτή υπο-συμφωνίες) είναι κατά
μεγάλο βαθμό ένα ατελείοτο αερολόγημα. Αν ένας υπάλληλος μου, μου
έδινε ένα τέτοιο κείμενο, χωρίς τίποτα άλλο και περίμενε να το
εγκρίνω, τότε προσωπικά θα τον κοίταζα στα μάτια και θα τον ρωτούσα αν
με περνάει για εντελώς βλάκα. Για να δούμε και την άποψη των βουλευτών
μας όμως...

_______________
[1] βλ. http://www.microsoft.com/resources/sam/what.mspx
"What is SAM?"
"[...]Once you've identified which software titles you're using, the
next step is to match your license documentation to the software
itself. It will be easy to see if you are [...] under-licensed for
certain software titles."
(BTW διαβάζοντας το "it wil be easy" όσοι έχετε προσπαθήσει να
ελέγξετε με σοβαρότητα άδειες της Microsoft σε οποιοδήποτε
οργανισμό/εταιρεία με πάνω από 10 ΗΥ επιτρέπεται να γελάσετε τρανταχτά
- αλλά αυτό είναι ένα άλλο κομικοτραγικό θέμα)