Etsi dokimastika ena forum

Apollon Koutlides apollon at planewalk.net
Thu Nov 18 17:44:43 EET 2004

Petros Velonis wrote:

> O/H Balaskas Euaggelos έγραψε:
>
>> Γιατί είναι παράνομο να πουλάς Linux.

Λάθος. "Free as in free speech, *NOT* free as in free beer".
Quoting from http://www.gnu.org/philosophy/selling.html :
" Actually we encourage people who redistribute free software
<http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html> to charge as much as they
wish or can. If this seems surprising to you, please read on (...)"

> είπα να πουλάς τα CD αλλά όπως και να το πούμε εννούμε το ίδιο πράγμα

Επειδή ακολουθεί ένα μίνι-δοκίμιο, παραθέτω και μια επί της ουσίας
περίληψη για τους βιαστικούς:
"Ναι, ο σύλλογος μπορεί και ίσως και πρέπει να δραστηριοποιείται με
οικονομικά κριτήρια και να έχει εισοδήματα".

Το ψαχνό:

Το ζήτημα σαφώς είναι ακανθώδες, και νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε
πως ΔΕΝ αφορά *μόνο* το ζήτημα της διανομής distributions. Η υπόθεση του
Linux και του OSS/FS γενικότερα είναι άρρηκτα δεμένη με τις πρακτικές
τους εφαρμογές, και η χρήση λογισμικού είναι μία αμιγώς οικονομική
δραστηριότητα, από τη στιγμή που γίνεται για να καλύψει οποιαδήποτε
ανάγκη (διασκέδασης, πληροφόρησης, αυτοματοποίησης εργασιών ή οτιδήποτε
άλλο). Το LUG του οποίου είμαστε μέλη μπορεί να ακολουθήσει δύο
κατευθύνσεις μόνο, ως προς αυτό το ζήτημα:

α) Είμαστε εδώ μόνο για να διαδηλώνουμε την αγάπη μας στο Linux και το
FS/OSS και δεν κάνουμε απολύτως τίποτα για να προωθήσουμε ενεργά την
ανάπτυξη, εξάπλωση και χρήση του οπότε και έχουμε την πολυτέλεια ή τον
περιορισμό να μην εμπλεκόμαστε σε οποιουδήποτε είδους οικονομικό πάρε-δώσε

β) Οι στόχοι μας περιλαμβάνουν ΚΑΙ την ενεργή συμμετοχή στην ανάπτυξη,
εξάπλωση και διάδοση οπότε -είτε μας αρέσει είτε όχι- αγωνιζόμαστε σε
ένα στίβο με σαφή οικονομικά χαρακτηριστικά και προϋποθέσεις. Και κατά
την άποψή μου όταν είσαι στο χορό πρέπει να χορέψεις.

Υπάρχει μια τεράστια απόσταση ανάμεσα στο "μη-κερδοσκοπικός σύλλογος"
"σύλλογος συγχρωτισμού των μελών του με minimum οικονομικές
δραστηριότητες". Ένας μη-κερδοσκοπικός οργανισμός παρουσιάζει μηδενικό
ισολογισμό (ήτοι, δεν παρουσιάζει ποτέ κέρδη), μπορεί ωστόσο τα δύο ίσα
σκέλη κάλλιστα να ανέρχονται σε εκατομμύρια Ευρώ. Κατά την άποψή μου
καλό θα ήταν να πάψουμε να φοβόμαστε το ζήτημα της οικονομικής
δραστηριότητας, και να εστιάσουμε στην ουσία του ζητήματος που είναι η
αποφυγή της εκμετάλλευσης του συλλόγου και των μελών του από εξωτερικά
οικονομικά συμφέροντα.

Εμένα δε μου φαίνεται καθόλου κακή ιδέα ο σύλλογος να διαθέτει προϊόντα
και μάλιστα με ένα αξιοπρεπές περιθώριο "κέρδους". Απλά τα εισοδήματα
αυτά θα πρέπει να δαπανηθούν προκειμένου να ισοσκελιστεί ο ισολογισμός -
δε νομίζω όμως ότι θα έχουμε κανένα πρόβλημα να βρούμε τρόπους να τα
δαπανήσουμε... παραδείγματα:

- Διοργάνωση ημερίδων, δελτίων τύπου, μίνι-συνεδρίων, installfests
- Χρηματοδότηση ανάπτυξης projects άμεσου τοπικού ενδιαφέροντος (i18n, l10n)
- Διοργάνωση σεμιναρίων για νέους χρήστες
- Διοργάνωση "συναντήσεων" ανταλλαγής know-how για τους παλαιότερους
- ...insert your own

Εξ άλλου, ας μην ξεχνάμε ότι κάποιες ήδη αναληφθείσες πρωτοβουλίες (π.χ.
ο χώρος του Richard, η αποδελτίωση) έχουν κάποια δεδομένα running
costs... ήδη έχουμε μπει σε αυτό το παιχνίδι, είτε μας αρέσει είτε όχι.

Just food for thought, δεν προτείνω (σε αυτή τη φάση) κάτι συγκεκριμένο.

--
Απόλλων Κουτλίδης